• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din Exit Watch?

Håller fortfarande denna högst. Har allt jag älskar. Svart läder och roseguld, kronograf, glasbaksida, manuellt urverk, siffror och visare i de bästa formerna, rätt storlek och dessutom är det en PP.
Patek-Philippe-5170R-Chronograph-2016-Edition-5.jpg

Ska vänta på nya Sd röd. Kan bli en owg. Annars har suget efter annat/nytt/jaga blivit mindre efter senaste köpet.
20170328_155037.jpg

Kanske i helguld. Men atm. gillar jag halvguld och kan ej komma på något på rak arm som jag skulle vilja ha istället.

En exit klocka är en myt. :) Åtminstone så är det för mig. Men skit samma - jag lovar att bli en OWG när jag har köpt denna skönhet.

38611.jpg

Trodde inte att det skulle hända, men efter att ha köpt dessa tre på mindre än ett år så känns det som att intresset har svalnat lite. Jag har dessutom blivit mindre aktiv här på KS. Visst finns det fortfarande klockor jag vill äga, men jag skulle inte gråta blod om det var köpstopp för alltid :)

IMG_1351.JPG
IMG_1354.JPG

Du köper klockor som jag köper skor. Jag hittar ett par jag gillar och köper alla färger :D
Grym trio!

Trodde inte att det skulle hända, men efter att ha köpt dessa tre på mindre än ett år så känns det som att intresset har svalnat lite. Jag har dessutom blivit mindre aktiv här på KS. Visst finns det fortfarande klockor jag vill äga, men jag skulle inte gråta blod om det var köpstopp för alltid :)

IMG_1351.JPG
IMG_1354.JPG
Det är ju onekligen tre otroligt fina klockor, grym trio! Börjar sakna min daytona...

En exit-klocka för mig är en klocka där du inte behöver fundera på andrahandsvärde, vad andra tycker eller likes på forum/insta utan kan bara mysa med din klocka i ensamhet, för evigt :)
Har funderat en del på det och vilken modell det skulle bli varierar men just nu står denna väldigt högt i kurs.
Philippe Dufour Simplicity
https://www.hodinkee.com/articles/philippe-dufour-simplicity-at-auction

IMG_0855.JPG

IMG_0856.JPG

Jag vill bara förtydliga efter ha läst kommentarer i tråden.
För mig då är inte en exit-klocka samma som OWG.
Man kan ha många andra klockor men exit-klockan är någonstans målet för hela samlingen.
När exitklockan kommer in så är man klar och kan luta sig tillbaka och bara njuta av det man har.
Thank you and goodbye, jag är nöjd och har uppnått nirvana. Typ :D

Mycket märkliga förslag här. Det verkar som att alla förväntar sig att de ska utvecklas mot dyrare/konstigare och mer komplicerade klockor. Kanske är det den normala vägen intresset tar? Själv skulle jag gå för en allroundklocka med lyxkänsla.

Mitt val skulle vare en dykare med HAQ urverk med evighetskalender och gmt samt 200m WR. Strax under 40mm diam, militärinspirerad design på tavlan och bra lume. Den ska kännas exklusiv och ha knivskarpa fasningar på index och visare samt en blandning av borstat och polerad på boetten som har kronskydd och skruvadkrona. Grym oysterlänk med ratcheting clasp och lug holes också tack.

Någon som sett en klocka med de specsen?

Mycket märkliga förslag här. Det verkar som att alla förväntar sig att de ska utvecklas mot dyrare/konstigare och mer komplicerade klockor. Kanske är det den normala vägen intresset tar? Själv skulle jag gå för en allroundklocka med lyxkänsla.

Mitt val skulle vare en dykare med HAQ urverk med evighetskalender och gmt samt 200m WR. Strax under 40mm diam, militärinspirerad design på tavlan och bra lume. Den ska kännas exklusiv och ha knivskarpa fasningar på index och visare samt en blandning av borstat och polerad på boetten som har kronskydd och skruvadkrona. Grym oysterlänk med ratcheting clasp och lug holes också tack.

Håller helt med att det är något oväntade och framförallt opraktiska förslag. Verkar som att det gäller att hitta dyrast tänkbara klocka :)
Ska tillägga att jag tolkar tankeleken i tråden som att exitklockan blir den enda klockan man äger.

Exit Watch däremot är klockan som ersätter allt annat.

För mig är en exitklocka en klocka som jag kan använda i alla sammanhang, i alla väderlekar och till vilket aktivitet jag än företar mig. Det har ju nämnts flera väldigt sköra och ej vattentåliga klockor i tråden, och skulle jag vara tvungen att lämna klockan hemma allt för ofta så skulle jag oundvikligen sakna ett komplement. Den måste vara möjlig att bära på länk, gummi, läder så att man ändå från variation. Samtidigt som den ska vara allround måste den ändå vara så pass intressant och skapa så pass mycket känslor att jag inte tröttnar att bära eller titta på den. Det är en fördel om urverket är en arbetshäst och inte för skört eller komplicerat att serva/reparera. Klockan ska vara på armen och inte på service i en evighet.

Så för mig blir exitklockan IWC 3239.

IWC-Ingenieur-Ref-3239-dial-close.jpg
Ing_Aut_Rubber_FB.jpg

Håller helt med att det är något oväntade och framförallt opraktiska förslag. Verkar som att det gäller att hitta dyrast tänkbara klocka :)
Ska tillägga att jag tolkar tankeleken i tråden som att exitklockan blir den enda klockan man äger.

För mig är en exitklocka en klocka som jag kan använda i alla sammanhang, i alla väderlekar och till vilket aktivitet jag än företar mig. Det har ju nämnts flera väldigt sköra och ej vattentåliga klockor i tråden, och skulle jag vara tvungen att lämna klockan hemma allt för ofta så skulle jag oundvikligen sakna ett komplement. Den måste vara möjlig att bära på länk, gummi, läder så att man ändå från variation. Samtidigt som den ska vara allround måste den ändå vara så pass intressant och skapa så pass mycket känslor att jag inte tröttnar att bära eller titta på den. Det är en fördel om urverket är en arbetshäst och inte för skört eller komplicerat att serva/reparera. Klockan ska vara på armen och inte på service i en evighet.

Så för mig blir exitklockan IWC 3239.

IWC-Ingenieur-Ref-3239-dial-close.jpg
Ing_Aut_Rubber_FB.jpg

Denna skulle bli min exit också, om jag var tvungen. Velade mellan en Exp1 eller en GS, men Ingyn vinner över båda som exitklocka.

Ingen som har sett min Exit Watch?

Då blir det en Kickstarter på den. Ni är väl med och backar allihop? :p

• Like
Reactions: JLW
Min plan är en skapligt varierad samling i 4-5st klockor i 35-90k klassen tillslut. Lockar mer med variation än att ha endast en mångsidig klocka för alla tillfällen. Men det förändras nog ju närmre den drömmen jag kommer.

Tillbaka
Topp