• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På min dator finns en klockmapp, med 454 bilder på klockor jag är väldigt nyfiken på. Självklart är flera bilder av samma klocka, så det är inte 454 olika modeller. EN av dessa är min graal. Klockan som väcker extra habegär varje gång jag ser en bild på den. För er som är obekanta med begreppet, så är graalen DEN klockan som man av någon anledning suktat efter en lång tid utan att köpa. Anledningen kan vara att man inte har råd, eller att den är väldigt svår att hitta. Den klassiska graalen i olika WIS-forum är COMEX Rolexen. Svår att hitta OCH dyr.

Min graal är Seiko mm300. Jag har aldrig kännt på den, men skulle gärna vilja. Jag har betraktat och suktat efter denna modell sedan tre år tillbaka. Anledningen till att jag inte köpt den är att jag inte tycker att det är motiverat att lägga så mycket på mitt klockintresse, eftersom andra intressen också kostar pengar, exempelvis min mc.

Här är en go bild på den.
IMG_5716_zps412b50e3.jpg


Men vilken är din graal? -Och framför allt, varför??? Äger du redan klockan, så är den i alla fall utifrån mitt perspektiv inte din graal.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sant. Det tar ju inte alltid slut. En graal blir ju av med sitt graalstatus så fort man äger den och ofta fyller då en annan klocka graalplatsen.
 
B

Borttagen

Guest
En Rolex Day Date duger bra för mig.. :D Skulle tom klara mig med en 1803-9!

 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Äger min graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa+a x gogool l.....
.....det är nog orsaken att lågan slocknat....så en konklusion.....att jaga graal är kul...att äga en....är mindre kul......
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Davvan skrev:
Äger min graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa+a x gogool l.....
.....det är nog orsaken att lågan slocknat....så en konklusion.....att jaga graal är kul...att äga en....är mindre kul......
Lite det man är rädd för. ;)

Skulle dock inte må dåligt av att äga det du äger heller även om jaktinstinkten avtar.

Trevlig kväll D
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Man har nog en hel del graalar.

Bland dom mer "realistiska" graalarna -

Rolex Deepsea
SeaDeep-2_fr.jpg


Grand Seiko SBGE001
028.jpg


Highend-graalarna -

Blancpain Fifty Fathoms
blancpain-fiftyfanthoms.jpg


Patek Phillipe Nautilus
5711_1A_DEX_02.jpg
 
Den här har man ju funderat på i åratal nu. Inte tal om att köpa den ny, men en välvårdad beggad med box och papper...hmm, en sådan ska jag ha. :) Kaliber 3612, egentligen samma som 3313 fast med en split-seconds modul så det blir dubbla kolumnhjul allt som allt.

156-2.jpg


157-1.jpg
 

Lunkan

Cartier
Davvan skrev:
Äger min graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa+a x gogool l.....
.....det är nog orsaken att lågan slocknat....så en konklusion.....att jaga graal är kul...att äga en....är mindre kul......

Vilken är din Graal som du äger?

En Graal är som sagt bara en Graal tills att du skaffar den. Jakten och förväntningarna är alltid det som driver klockintresset :)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Rolex day-date 1803... Svårburen och inget jag kan bära i dagsläget utan att kännas både pretentiös och obekväm. Det kommer med åren får vi hoppas :D
 

vekktah

Cartier
Slog mig just att jag faktiskt inte (för första gången på sjukt länge) inte letar efter någon klocka.
Sjukt nöjd med min 1680 som är den perfekta vintagerollen enligt mig. Hade kunnat tänka mig en röd (också) men det känns oviktigt. En AP volcano vore fränt iofs. Men för att hosta upp 100 kakor för en sån så skulle jag först ha uppgraderat både kamera och bil först.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Den här har man ju funderat på i åratal nu. Inte tal om att köpa den ny, men en välvårdad beggad med box och papper...hmm, en sådan ska jag ha. :) Kaliber 3612, egentligen samma som 3313 fast med en split-seconds modul så det blir dubbla kolumnhjul allt som allt.

156-2.jpg


157-1.jpg

Klockan Buzz Aldrin bar på månen då? :D
 

Lunkan

Cartier
Spencer66 skrev:
Skönt för er att ni har så överkomliga graalar. Faktiskt är det ju inte svårare än att öka på huslånet eller något!
Själv siktar jag högre, skulle vilja äga typ Big Ben! Där pratar vi ouppnåelig graal.. Skulle känna mig som kung den dagen jag kan posta den i dagens klocka.

+1 :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Porsan skrev:
Sjökapten som man är så är denna gralen, kolla bara boettlocket sen att den är i guld, blir inte mycket vassare än så! Bara namnet Overseas får en att längta ut igen...

2yjutu2e.jpg

egyhe6aq.jpg

7y6y9yru.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Så vacker.
 
Topp