• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

ZQT

The Banker
2-Faktor
Graal inom tre år: En helt vanlig 16610

P448-Sub1.jpg



Graal inom 10 år: 16613

rolex-submariner-16613-03.jpg



Graal innan man går och lägger sig för gott: (kommer garanterat ändras en miljon gånger innan det verkligen är dags)

1-overseas-chronograph-perpetual-calendar-watch-vacheron-constantin.jpg
 

Ricrob

Patek
Har nog ingen graal direkt..? Vet vad jag suktar efter just nu men även om det är ett "uppkliv", är det är inte på graalnivå och lär säkert inte bli en keeper när den införskaffats, så jag får be att få återkomma i frågan när min vilsna själ bestämt sig för vad den brinner för i uren förlovade värld.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har faktiskt fått tag på min graal sedan ett tag tillbaka;



Nu återstår bara att se vilken nästa graal blir. Oklart i dagsläget...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul att råden inte självdött! Det roliga är att det inte finns något rätt svar! Kul att se vad ni har för graaler!

Nästan lite komiskt att jag inte har en Grand Seiko som graal, eftersom jag diggar Seiko skarpt, men GS-dykarna är inte för flashiga för mig.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Kul att råden inte självdött! Det roliga är att det inte finns något rätt svar! Kul att se vad ni har för graaler!

Nästan lite komiskt att jag inte har en Grand Seiko som graal, eftersom jag diggar Seiko skarpt, men GS-dykarna är inte för flashiga för mig.

GS dykarna SBGA029 & 031 är grymt fina. Men dom har en brist som är liten men ändå tillräcklig för att jag inte ska köpa en GS diver och det är avsaknaden av en keramisk vridkrans vilket jag skulle kräva uppe i den prisnivån. Eller varför inte en safirglas krans som på exempelvis Grand Seiko GMT SBGE001 eller Blancpain Fifty Fathoms. Om Seiko någon gång kommer på detta och ändrar så kan nog en GS diver vara på min Graal-lista :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hmmm... Denna skulle vara lite kul att ha på handleden, eller så är det kanske något mögligt typ den undre...

Blancpain_tourbillon1.jpg


jaeger-lecoultre-deepsea-eu-vintage-1.jpg
 

_jonte

Patek
80talisten skrev:
yonsson skrev:
Kul att råden inte självdött! Det roliga är att det inte finns något rätt svar! Kul att se vad ni har för graaler!

Nästan lite komiskt att jag inte har en Grand Seiko som graal, eftersom jag diggar Seiko skarpt, men GS-dykarna är inte för flashiga för mig.

GS dykarna SBGA029 & 031 är grymt fina. Men dom har en brist som är liten men ändå tillräcklig för att jag inte ska köpa en GS diver och det är avsaknaden av en keramisk vridkrans vilket jag skulle kräva uppe i den prisnivån. Eller varför inte en safirglas krans som på exempelvis Grand Seiko GMT SBGE001 eller Blancpain Fifty Fathoms. Om Seiko någon gång kommer på detta och ändrar så kan nog en GS diver vara på min Graal-lista :)

Bara lite kuriosa (mycket förenklat)... Safir är också en keram. Men optiken i (enkristallin) "trigonal" aluminiumoxid" råkar vara transparent. "Vanlig" aluminiumoxid (flerkristallin) är vit.

Sen räknas iofs glas-glas också bland keramer, men då kommer halvledarmetaller (kisel etc) in i bilden och det blir lite knivigare... :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Svårt med grails, en realistisk grail är en Omega PO i 42mm med orange siffror och svart/orange bezel. Den klockan borde kunna köpas en dag i livet utan större tvekan.

En riktig monstergrail vore väl snarare någon av dessa nedan, helt annorlunda PO:n men så spelar de ju i en annan liga med. Lär behöva en lottovinst för dessa tyvärr :geek:

En guldsub, gilla det när jag testade. Hoppas det är okej jag lånar bilden Spencer, annars bara ta bort:
0A551AFC-5F22-4915-AD76-E25071A635A4-1307-000001CC0C95D56F.jpg


Eller varför inte en AP-dykare:
audemars-piguet-royal-oak-offshore-diver.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jockinho skrev:
Svårt med grails, en realistisk grail är en Omega PO i 42mm med orange siffror och svart/orange bezel. Den klockan borde kunna köpas en dag i livet utan större tvekan.

En riktig monstergrail vore väl snarare någon av dessa nedan, helt annorlunda PO:n men så spelar de ju i en annan liga med. Lär behöva en lottovinst för dessa tyvärr :geek:

En guldsub, gilla det när jag testade. Hoppas det är okej jag lånar bilden Spencer, annars bara ta bort:
0A551AFC-5F22-4915-AD76-E25071A635A4-1307-000001CC0C95D56F.jpg


Eller en Ploprof modell äldre i perfekt skick, skulle inte tacka nej till nya för den delen heller om chans fanns (trots att den är lite stor...):
P1010399.jpg
 

Aron

Omega
Vet inte om man kan kalla det graal men en Heuer Autavia har jag vart sugen på ett bra tag och stod och dreglade över en på en antikmässa i somras men fattade det oväntat mogna beslutet att låta bli då, vilket jag naturligtvis ångrade när jag kom hem, nu har det dykt upp en igen och jag vet inte hur jag ska kunna låta bli att köpa den...

Sen finns det ett antal Rollar jag inte skulle tacka nej till.
En sån här hade jag inte mått dåligt av heller
 
Topp