• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din keeper?

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Min pappas guldklocka han fick efter 25 trogna år! Hans initialer på baksidan. När jag tänker på min pappa tänker jag på en plikttrogen man som alltid är punktlig, alltid talar väl om sina arbetskamrater och som kämpar och sliter utan att någonsin klaga. Den gamla skolan alltså!

Eftersom han tyvärr nästan aldrig bar just denna klocka , fick jag nyligen ärva den när jag fyllde jämnt. Bär den med stolthet när tillfälle ges eller man vill ha lite guldkant i vardagen:)
F632B231-ACE3-48F4-BC4A-46DA90F45270.jpeg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Min pappas guldklocka han fick efter 25 trogna år! Hans initialer på baksidan. När jag tänker på min pappa tänker jag på en plikttrogen man som alltid är punktlig, alltid talar väl om sina arbetskamrater och som kämpar och sliter utan att någonsin klaga. Den gamla skolan alltså!

Eftersom han tyvärr nästan aldrig bar just denna klocka , fick jag nyligen ärva den när jag fyllde jämnt. Bär den med stolthet när tillfälle ges eller man vill ha lite guldkant i vardagen:)
F632B231-ACE3-48F4-BC4A-46DA90F45270.jpeg
Fint skrivet och fint att du fick ärva den när han fortfarande är i livet.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt fin! Vet inte om jag frågat detta tidigare men var jobbade han?
Jo den är i fint skick, med originallåda också vilket är kul.
Han jobbade inom olika myndigheter och försvaret (luftvärn) men där han jobbade sist (glömt vad myndigheten hette på den tiden) handlade om att hjälpa folk komma in på arbetsmarknaden igen efter förhinder. Större skador osv som gjorde att man inte kunde fortsätta med jobb man utbildats till osv. Länge sedan jag fick den informationen, får ta och höra med morsan någon gång så att man får alla detaljer rätt. Min morfar dog nämligen när jag var ung.
 

2020

Breitling
Denna har följt med sedan 1998 och används i stort sett dagligen. Är lite av en OWG.
C3E57B26-47DE-45CF-B077-AADEE4E730F3.jpeg


Har i dagarna kompletterat med en G-Shock 5610 för de tillfällen som kan gå hårt åt på klockan. På bild även min första keeper, en Citizen från -86.
7038EB36-2618-42F3-B381-1BD262F88012.jpeg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Farfars dinka är en keeper, av strikt sentimentala skäl:
IMG_20190901_183336_122.jpg


Studentpresenten, och den enda som stannade då jag avyttrade en diger (korkat införskaffad) arsenal av Certinor, Casios och Tissot för ca. fem år sedan:
Screenshot_20200222-211529_Instagram.jpg


Lutar nog åt att Speedyn är en keeper också.. Tråkig, vanlig, men fan alldeles perfekt!
IMG_20190610_202540_803.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Ja, en hel del faktiskt. Skulle dock gärna vilja ha något med pavetavla
Pavéurtavla är så jäkla bra. Med diamanter är det ofta allt eller inget tyvärr. Att täcka hela tavlan är då mao allt. Även index är ok men om man delvis börjar täcka utsidan av boett och länk känns det snabbt fattigt
 

gonza

Panerai
Pavéurtavla är så jäkla bra. Med diamanter är det ofta allt eller inget tyvärr. Att täcka hela tavlan är då mao allt. Även index är ok men om man delvis börjar täcka utsidan av boett och länk känns det snabbt fattigt
en smakful pavetavla med endast vita och små diamanter hade varit king! Du gillar ju diamanter, så mkt har man snappat upp!
 

Riffraff

Cartier
Väldigt mycket fina klockor och berättelser om era klockor i denna tråd. :)

Jag är så tråkig att alla mina klockor är "keepers" tänkte sälja en stål g-shock, men började få ångest när folk hörde av sig, så den vart kvar och det är jag glad för. Har inte hjärta att sälja någon av mina klockor även om man vill lösgöra kapital för nya köp. :rolleyes:

Hahaha igenkänningsfaktorn är hög. Inte är du tråkig, respekt att du lyckats ha kvar dem :). Köpa klockor är fantastiskt roligt, trist att det ska vara så svårt att sälja bara. I mitt fall har jag sålt 1 klocka vilket jag fortfarande kan gräma mig över, inbringade bara ett par tankar bensin också

Min keeper som jag verkligen aldrig någonsin kan se mig sälja är Bratten. För att det var min första "riktiga" klocka (föregående köp var hos Ur&Penn) och för att inget annat duger en solig sommardag när man är strålande glad inombords

DSC_3360.JPG
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det fortfarande vanligt att det delas ut guldklockor efter 25 i tjänst ? Det var väl mest statligt anställda som fick det. Tråkigt nog känns det som att den tiden är över, numer är det väl presentkort och annat trams.
Får man utmärkelsen "För nit och redlighet i rikets tjänst" får man välja mellan en klocka, kristallvas och ett guldmynt tror jag.

Hur det är med långtidsanställningar och sedan pension vet jag inte, men det beror väl mycket på arbetsplatsen.

Men i stort tror jag du har rätt om att det börjar dö ut.
 
Topp