• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

Jaha vad roligt! Vad blev det för klocka?
Det blev en GMT mästare :)
IMG_97982.jpg

Skönt att det finns någon som är nöjd och belåten :)
Jag har bara köpt de klockor som jag tycker om och som passar mitt sätt att leva. De håller livet ut och täcker mina behov. Jag känner mig varken nöjd eller belåten, möjligen mätt på fanatismen. Det är klockor, varken mer eller mindre. Några få tjänar alldeles för mycket pengar på vår dåliga självkänsla och behov av bekräftelse. Dra av bekräftelsevärdet på en klocka i 100-tusenkronorsklassen så blir det kvar 25000 kr för funktions- och produktvärdet. En daytona i stål borde kosta ca 30000 kr men vi köper självkänsla för dyra pengar. Det är kul med klockor. Just därför får de inte ta för mycket tid från mitt liv. Fundera på scenariot att alla som nu står i kö för en daytona i stål istället köpte sig en riktigt fin vintage för bråkdelen sv kostnaden. Då skulle du få se ett företag som såg till att lagren fylldes på snabbt som attan.

Senast ändrad:
Känner mig lite mer osäker i dag. Det är 2-3 Orientmodeller jag känner mig sugen på: GMT, retrograde eller möjligen open heart.

2.jpg

DE00002B-3.jpg

iu

Kanske kunde man leva på Eldorados snabbmakaroner en månad och köpa alla tre:)

OK tack, jag har precis börjat intressera mig för Tudor som märke och modellen i synnerhet så därför blev jag nyfiken. Den är fin, på bild i alla fall, längre har jag inte kommit.
Fick lite tid att klämma på den när jag hade den hemma och kan säga att det är en underbar klocka, härlig kvalitet och riktig snygg. Det skulle väl vara storleken då som kan ställa till det om du är van vid att bära lite större klockor men som regel går det över efter ett tag. Kan bara rekommendera denna klocka, den är super.

Fick lite tid att klämma på den när jag hade den hemma och kan säga att det är en underbar klocka, härlig kvalitet och riktig snygg. Det skulle väl vara storleken då som kan ställa till det om du är van vid att bära lite större klockor men som regel går det över efter ett tag. Kan bara rekommendera denna klocka, den är super.
Jag har och har haft klockor mellan 34 mm och 45 mm så jag är inte orolig. Ibland passar en liten ibland är det snyggt med större. Jag vet det är ett onödigt lyxproblem men det är kul att kunna byta lite.

Går också i valet och kvalet - känner att jag är ganska långt ifrån ett beslut, de jag tittar på just nu är:
Breitling Aerospace (evo, eller den förra)
Rolex Datejust (116200 eller 116234, vit eller svart tavla med stavindex, jubileé)
Rolex Explorer I (214270 eller kanske någon av 36mm versionerna)

Spretigt! - vi får se var det landar :)

Jag har bara köpt de klockor som jag tycker om och som passar mitt sätt att leva. De håller livet ut och täcker mina behov. Jag känner mig varken nöjd eller belåten, möjligen mätt på fanatismen. Det är klockor, varken mer eller mindre. Några få tjänar alldeles för mycket pengar på vår dåliga självkänsla och behov av bekräftelse. Dra av bekräftelsevärdet på en klocka i 100-tusenkronorsklassen så blir det kvar 25000 kr för funktions- och produktvärdet. En daytona i stål borde kosta ca 30000 kr men vi köper självkänsla för dyra pengar. Det är kul med klockor. Just därför får de inte ta för mycket tid från mitt liv. Fundera på scenariot att alla som nu står i kö för en daytona i stål istället köpte sig en riktigt fin vintage för bråkdelen sv kostnaden. Då skulle du få se ett företag som såg till att lagren fylldes på snabbt som attan.

Väldigt bra resonerat men tyvärr så känner jag inte likadant som dig.

Vill Framförallt ha en day date årsklocka 1980.
Har en 116613lb men den vill jag inte ha dagligen på jobbet blir så jäkla repig så vill ha en till, en mindre känslig (utan guld) just nu ligger en speedmaster högt upp på önskelistan.

Har inget riktigt sug på nåt för tillfället. Nåt i guld kommer det aldrig bli, då jag faktiskt inte är ett dugg intresserad av den metallen.
Hmm jobbigt det här... :)

Det är ok. Hur känner du?

Har alltid haft ett stort intresse för klockor med tanke på att jag är uppväxt bland folk som har lite mer "exklusiva" klockor.
Jag ska inte påstå att jag känner tillräckligt bra för att kunna köpa en PP men eftersom det är en av de klockorna jag verkligen vill ha så prioterar jag mitt klockintresse först och främst.

Men sen kan jag tycka det är verkligen tradigt när andra ser ner på andra bara för att klockan heter som den heter. Men som sagt du resonerande så bra att det inte ens kan bli bättre. Tummen upp!

Ja, det är ju den stora frågan. Jag tänkte omvandla ett belopp på ca 70 till två klockor varav en INTE ska vara en Sub. Jag har funderat på alla möjliga kombinationer men ingen känns hundra och lite har man ju i baktanken att en borde vara en Rolex? Exempelvis en 116200/116234 med en dykare. Funderat på att köpa tillbaka Exp II också men i vitt utförande, men jag bytte den ju en gång i tiden för att den kändes för stor och det finns ingen logisk andraklocka då. Eller kanske Zenith El Primero 1969 tillsammans med en dykare typ Black Bay/SM300/Aquatimer, men då är jag orolig att Zenithen har dåligt andrahandsvärde om jag skulle ändra mig. Eller en Aqua terra 38,5 med något. Helt omöjligt att bestämma mig så just nu blir det ingen klocka alls :(

Funderar på fullt allvar att sälja av allt ...

Känns på något sätt moraliskt och logiskt fel att spendera relativt sett sp pass mycket pengar på ur. Men samtidigt så ger det en såpass skön känsla och glädje....

Köper jag något nytt så blir det en Panerai PAM690 alt en Oris Chronoris Grand Prix 70 alt en Rolex Millguass eller Explorer 2

Contradicting myself, indeed I am :p

Funderar på fullt allvar att sälja av allt ...

Känns på något sätt moraliskt och logiskt fel att spendera relativt sett sp pass mycket pengar på ur. Men samtidigt så ger det en såpass skön känsla och glädje....

Köper jag något nytt så blir det en Paneris PAM690 alt en Oris Chronoris Grand Prix 70 alt en Rolex Millguass eller Explorer 2

Röstar på 690. Riktigt fin. :)

Tillbaka
Topp