• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

Baloo

Omega
Planerar att flippa min Omega för denna Superocean klockan. Om det är någon på forumet som äger en och är sugen på att byta/sälja får den gärna höra av sig ;)
so44_zps50414fc3.jpg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Funderar på fullt allvar att sälja av allt ...

Känns på något sätt moraliskt och logiskt fel att spendera relativt sett sp pass mycket pengar på ur. Men samtidigt så ger det en såpass skön känsla och glädje....

Köper jag något nytt så blir det en Panerai PAM690 alt en Oris Chronoris Grand Prix 70 alt en Rolex Millguass eller Explorer 2

Contradicting myself, indeed I am :p
Aldrig moraliskt fel att slänga all deg man har på en klocka;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Just den här frågan som driver mej o mitt klockintresse. Finns på tok för många klockor man vill ha ägt nån gång så därav konstant flippande.
Väntar på den dagen jag känner mej nöjd (eller den dagen ekonomin tillåter en att bara köpa, inte sälja).
Finns ju ett gäng som "står på tur"..
Just nu för ambivalent för att välja ut vilken bara!!
 
D

Deleted member 4412

Guest
Just i skrivande stund står följande på önskelistan:
Pam634, Pam390, Iwc 3239, DJ 1601-116200 båda på jubilee med vit tavla.
Som mål:
YM2 116680 (ja vet, fula-ankungen) eller Pam526
Sen såklart vore det ju nice om man kunde få äga de klockor man ägt samtidigt.
DET hade varit det ultimata:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag har bara köpt de klockor som jag tycker om och som passar mitt sätt att leva. De håller livet ut och täcker mina behov. Jag känner mig varken nöjd eller belåten, möjligen mätt på fanatismen. Det är klockor, varken mer eller mindre. Några få tjänar alldeles för mycket pengar på vår dåliga självkänsla och behov av bekräftelse. Dra av bekräftelsevärdet på en klocka i 100-tusenkronorsklassen så blir det kvar 25000 kr för funktions- och produktvärdet. En daytona i stål borde kosta ca 30000 kr men vi köper självkänsla för dyra pengar. Det är kul med klockor. Just därför får de inte ta för mycket tid från mitt liv. Fundera på scenariot att alla som nu står i kö för en daytona i stål istället köpte sig en riktigt fin vintage för bråkdelen sv kostnaden. Då skulle du få se ett företag som såg till att lagren fylldes på snabbt som attan.
Förstår hur du tänker men jag köper nog inte mina klockor för att få bekräftelse utan för min egen skull. Får sällan kommentarer i det dagliga livet och bryr mej heller inte så länge jag själv är nöjd. Tror heller ingen som inte har koll på klockor vet vad en ny Panna kostar (de ser ju ut som gamla klockor för synskadade fick jag höra en gång o kunde väl kosta nån tusenlapp).
Att hänga på ks o lägga ut bilder gör jag mer för att samla på mej mer kunskap o för att det är kul, inte för att yrka mitt bekräftelsebehov..
Det sjuka är väl mer hur vintage marknaden (Heuer, Rolex, Tudor) skjutit i höjden på senare år. Typ bara 5-6 år sen jag tackade nej till en 5513 från -66 med rivet länk som var nyservad för 33'. Eller alla Flingor du kunde få för 25' för typ bara 2-3 år sen.
Sånt får man ångest av idag!:arghh:
Tänk att man kunde haft BÅDE en 5513 OCH en Flinga idag:banghead:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förstår hur du tänker men jag köper nog inte mina klockor för att få bekräftelse utan för min egen skull. Får sällan kommentarer i det dagliga livet och bryr mej heller inte så länge jag själv är nöjd. Tror heller ingen som inte har koll på klockor vet vad en ny Panna kostar (de ser ju ut som gamla klockor för synskadade fick jag höra en gång o kunde väl kosta nån tusenlapp).
Att hänga på ks o lägga ut bilder gör jag mer för att samla på mej mer kunskap o för att det är kul, inte för att yrka mitt bekräftelsebehov..
Det sjuka är väl mer hur vintage marknaden (Heuer, Rolex, Tudor) skjutit i höjden på senare år. Typ bara 5-6 år sen jag tackade nej till en 5513 från -66 med rivet länk som var nyservad för 33'. Eller alla Flingor du kunde få för 25' för typ bara 2-3 år sen.
Sånt får man ångest av idag!:arghh:
Tänk att man kunde haft BÅDE en 5513 OCH en Flinga idag:banghead:
Sov nu, det är mitt i natten. :) Idag har jag på mig min 45 mm Radiomir, inte för att hävda mig, tror jag, utan för att jag ska kunna ha koll på tiden utan läsglasögon.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sov nu, det är mitt i natten. :) Idag har jag på mig min 45 mm Radiomir, inte för att hävda mig, tror jag, utan för att jag ska kunna ha koll på tiden utan läsglasögon.
När man har en 6-månaders så är det inte alltid man får sova haha.
Vi gillar ju Panerai båda två;)
Tror nog vi har samma åsikter om folk som fått en bonus, har noll koll o slinker in på Nymans för att köpa likadan Rolle bara för att kollegorna på fina kontoret oxå bär såna så att man blir accepterad..
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
När man har en 6-månaders så är det inte alltid man får sova haha.
Vi gillar ju Panerai båda två;)
Tror nog vi har samma åsikter om folk som fått en bonus, har noll koll o slinker in på Nymans för att köpa likadan Rolle bara för att kollegorna på fina kontoret oxå bär såna så att man blir accepterad..
Jag önskar att mina kollegor hade en schysst panna, så att jag kunde slinka in o klippa en sådan om/när jag får bonus. Kanske kan föreslå att någon skaffar en med california dial för det vill jag ha.

Skämt o sido. Lite konstigt är det, samtidigt är ointresse också en form av intresse.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
När man har en 6-månaders så är det inte alltid man får sova haha.
Vi gillar ju Panerai båda två;)
Tror nog vi har samma åsikter om folk som fått en bonus, har noll koll o slinker in på Nymans för att köpa likadan Rolle bara för att kollegorna på fina kontoret oxå bär såna så att man blir accepterad..
Jaha, är det så. Jag minns dessa nätter fortfarande som de viktigaste i mitt liv. Jag minns den tysta natten, jag, bebisen och nappflaskan. Jo, jag förstår hur du menar och delar att det ska vara någon form av passion inblandad i ens klockval för att få ett sammanhang och inte bara en pryl att impa med.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
När man har en 6-månaders så är det inte alltid man får sova haha.
Vi gillar ju Panerai båda två;)
Tror nog vi har samma åsikter om folk som fått en bonus, har noll koll o slinker in på Nymans för att köpa likadan Rolle bara för att kollegorna på fina kontoret oxå bär såna så att man blir accepterad..

Jag tyckter det är jävligt illa att köpa en klocka bara för att få nån slags bekräftelse.....
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jaha, är det så. Jag minns dessa nätter fortfarande som de viktigaste i mitt liv. Jag minns den tysta natten, jag, bebisen och nappflaskan. Jo, jag förstår hur du menar och delar att det ska vara någon form av passion inblandad i ens klockval för att få ett sammanhang och inte bara en pryl att impa med.
Kunde inte beskriva det bättre själv!!
Sen vad det gäller nästa klocka så är det i mitt fall endast de klockor man de facto har råd med som är intressanta. Att sväva iväg o sitta o drömma dagligen om ouppnåeliga klockor känns varken sunt eller relevant. Med ouppnåeliga menar jag de klockor man inte har råd med inom en snar framtid..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag tyckter det är jävligt illa att köpa en klocka bara för att få nån slags bekräftelse.....
Håller fullkomligt med dej men tyvärr är det ju rätt vanligt. Få som verkligen har ett genuint intresse o kunskap som går o köper en ny Rolle. Lika illa är det att välja märke/ref efter vad andra tycker istället för att gå efter sin egna genuina känsla och intresse.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Själv står jag ju lite i valet o kvalet just nu vilken eller vilka klockor som blir min/mina nästa. Allt beror på försäljningen av min nuvarande klocka o den budget jag får då. Det är läget idag men till våren/sommarn med ett nytt jobb så blir nog situationen o budgeten en annan o då kan målen anpassas därefter.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Alltid gillat Genta's industriella design o inom min budget så finns ju 3239 som på svart tavla kvalar in både designmässigt o historiskt. Klart jag inte skulle tacka nej till en AP 15400 eller en PO 5711 men inget jag lägger energi på att sukta efter..
Pam634 dvs Paneristi Edition är ju ascool men svår att motivera (känsla vs den klocka man får för pengarna).
1601 på vit tavla samt en Tudor BB på läder eller org nato känns oxå som en skön kombo:)
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Alltid gillat Genta's industriella design o inom min budget så finns ju 3239 som på svart tavla kvalar in både designmässigt o historiskt. Klart jag inte skulle tacka nej till en AP 15400 eller en PO 5711 men inget jag lägger energi på att sukta efter..
Pam634 dvs Paneristi Edition är ju ascool men svår att motivera (känsla vs den klocka man får för pengarna).
1601 på vit tavla samt en Tudor BB på läder eller org nato känns oxå som en skön kombo:)

En del klockor som verkar stå i turordning.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Även jag funderar på vilken storlek på Explorer 1 som är bäst... testat 39an som satt perfekt men 36an är klassikern.. inte nog med det är jag även sugen på en 116900
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Jag har eventuellt en klocka på gång. Det är ingen av de klockorna jag nämnt tidigare, utan det är en - skulle man kunna säga - lite *speciell* klocka. Ni får kanske se.
 
Topp