• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken blir din nästa klocka?????...

Dammen

Cartier
LuYPM7B.jpg


Autavia, helst en Jo siffert

Inte en Siffert men riktigt fet ändå:

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=29626 :eek:
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vet att lugholesen var borta på W-serien (1995) iaf. Om dom började ta bort dom på S-serien får någon annan svara på. Jag kan ha fel.
Helt rätt.

Genomgående boetthål försvann ganska exakt i mitten på S-serien på alla 36mm och mindre boetter. Tror att S4XXXXX har genomgående hål och S5XXXXX inte har det. Ca 1994, alltså. Min 14270 är en tidig utan genomgående boetthål. Hade gärna haft en med genomgående hål (utan andra skäl än att det är "cool"). Å andra sidan är det allt för enkelt att polera sönder boetter med genomgående hål och jag skulle säga att det är en av anledningarna att Rolex slutade med dem. Helt enkelt enklare att fräscha upp en boett som är slät på sidan. Räcker ju att kolla lite vintage så ser man hur många boetter som har förstörda hål...

Genomgående boetthål fanns kvar in till sisådär första tredjedelen av F-serien för 40mm sportisar (ExII, Sub Date, GMT) (2004), bortsett Daytona 16520 som aldrig haft genomgående hål (1988 och framåt), plus Submariner 14060(M) som hade det ända "till slutet", alldeles nyss.

mvh A
 

Mr Chance

Kalmar
Helt rätt.

Genomgående boetthål försvann ganska exakt i mitten på S-serien på alla 36mm och mindre boetter. Tror att S4XXXXX har genomgående hål och S5XXXXX inte har det. Ca 1994, alltså. Min 14270 är en tidig utan genomgående boetthål. Hade gärna haft en med genomgående hål (utan andra skäl än att det är "cool"). Å andra sidan är det allt för enkelt att polera sönder boetter med genomgående hål och jag skulle säga att det är en av anledningarna att Rolex slutade med dem. Helt enkelt enklare att fräscha upp en boett som är slät på sidan. Räcker ju att kolla lite vintage så ser man hur många boetter som har förstörda hål...

Genomgående boetthål fanns kvar in till sisådär första tredjedelen av F-serien för 40mm sportisar (ExII, Sub Date, GMT) (2004), bortsett Daytona 16520 som aldrig haft genomgående hål (1988 och framåt), plus Submariner 14060(M) som hade det ända "till slutet", alldeles nyss.

mvh A

Tack för förtydligandet kring lugholes! Knepigt att hålla koll på. Just nu ligger det en 14270 med lugholes på chrono24 där säljaren påstår att det är en -98, dock skriver säljaren inte vilket serienummer det är. Har iofs läst att Rolex producerade ett antal 98or med hål men om de slutade med hål 94, varför göra några med hål fyra år senare?
 

BME

Cartier
Jag trodde att nästa skulle bli en 16710 men det blev ett spontanköp av en speedy pro istället.
Så rimligtvis borde nästa bli en 16710 men det kan lika gärna bli en Sinn U1 SDR om någon charmig dyker upp eller en IWC Aquatimer osv osv...
Det blir sällan som jag planerat :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för förtydligandet kring lugholes! Knepigt att hålla koll på. Just nu ligger det en 14270 med lugholes på chrono24 där säljaren påstår att det är en -98, dock skriver säljaren inte vilket serienummer det är. Har iofs läst att Rolex producerade ett antal 98or med hål men om de slutade med hål 94, varför göra några med hål fyra år senare?
Har du en länk (PM:a om du vill)? Jag kollar gärna på den. Inte ovanligt att bilder och text "återanvänds", dvs annonsen stämmer inte med vad som faktiskt säljs... Inte bra, men som sagt: Inte ovanligt. Finns ju näraliggande svenska handlare som snubblar på det där hela tiden... Återanvändning av bilder på rätt modell, men inte den faktiska klockan...

mvh A

P.S. Har varit (och är) otroligt nöjd med min 14270.
 

Skolläraren

Panerai
Tanken är, om det så krävs åratal av terapi, att jag äntligen ska komma över min totala avsky från allt som är använt tidigare av andra än mig själv. När jag väl har lyckats med det konststycket så är jag nog på jakt efter en head only Datejust eller Day-Date i gulguld som jag vill sätta på ett nytt läderband. Man måste börja i små doser för att vänja sig, tror jag. Använd länk eller strap är totalt otänkbart.
 

Mr Chance

Kalmar
Har du en länk (PM:a om du vill)? Jag kollar gärna på den. Inte ovanligt att bilder och text "återanvänds", dvs annonsen stämmer inte med vad som faktiskt säljs... Inte bra, men som sagt: Inte ovanligt. Finns ju näraliggande svenska handlare som snubblar på det där hela tiden... Återanvändning av bilder på rätt modell, men inte den faktiska klockan...

mvh A

P.S. Har varit (och är) otroligt nöjd med min 14270.

Länken kommer här http://www.chrono24.se/rolex/explor...98&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kollade på den. Den är inte från 1998, vilket framgår av boett, länk och tavla - givet att allt är orginal: Sent 1997 fick Explorern flip-lock-låset och länkens referensnummer ändrades till 78790 (om jag minns rätt). Tritiumtavla- och visare är korrekt ända fram till tidiga U-serien (1998), då Luminova-tavla och visare infördes. De första tavlorna var fortsatt märkta "T<25", vilket stämmer då T=0 för Luminova... Lite förvirrande... Och dessa tavlor är tämligen få i omfattning. (Följdes av "SWISS"-tavlor och därefter "SWISS MADE", med SuperLuminova.)

Jag har generellt lite svårt för handlare som inte gör sig besväret att rengöra klockorna de säljer. Kolla närmre på några av bilderna! Boetten och länken ser för övrigt ut att vara polerade. Orginalfinnishen är i varje fall inte kvar. Vidare tycker jag att boetthålen är lite överpolerade (framgår av en bild).

Om du inte är otroligt angelägen om att få en Explorer med genomgående bandhål och tritiumtavla/visare, så skulle jag föreslå att du kollar vidare. Går att få en klocka i bättre yttre skick. Tror att Watchbernt har en senare 14270/Luminova inne, som ser ut att vara i gott skick (givet att det är klockan på bilderna han säljer...)

För egen del är skicket viktigare än bandhålen. Jag prioriterar också hel-tritium före Luminova, även om det sistnämnda är mer praktiskt. Kan ju vara värt att reflektera över.

mvh A
 

Camo00

Patek
Jag vet helt säkert vilken som blir min nästa, eftersom den är på väg med DHL! :)
Impulsköpte en Orient Mako XL som quick fix eftersom budgeten är typ noll inom överskådlig tid...

Nästa riktiga klocka blir nästan säkert en tidig Breitling Superocean, de dyker upp ibland till riktigt bra pris... :)

Breitling-Superocean-A17360-1591-1_zps9e2763ca.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Kollade på den. Den är inte från 1998, vilket framgår av boett, länk och tavla - givet att allt är orginal: Sent 1997 fick Explorern flip-lock-låset och länkens referensnummer ändrades till 78790 (om jag minns rätt). Tritiumtavla- och visare är korrekt ända fram till tidiga U-serien (1998), då Luminova-tavla och visare infördes. De första tavlorna var fortsatt märkta "T<25", vilket stämmer då T=0 för Luminova... Lite förvirrande... Och dessa tavlor är tämligen få i omfattning. (Följdes av "SWISS"-tavlor och därefter "SWISS MADE", med SuperLuminova.)

Jag har generellt lite svårt för handlare som inte gör sig besväret att rengöra klockorna de säljer. Kolla närmre på några av bilderna! Boetten och länken ser för övrigt ut att vara polerade. Orginalfinnishen är i varje fall inte kvar. Vidare tycker jag att boetthålen är lite överpolerade (framgår av en bild).

Om du inte är otroligt angelägen om att få en Explorer med genomgående bandhål och tritiumtavla/visare, så skulle jag föreslå att du kollar vidare. Går att få en klocka i bättre yttre skick. Tror att Watchbernt har en senare 14270/Luminova inne, som ser ut att vara i gott skick (givet att det är klockan på bilderna han säljer...)

För egen del är skicket viktigare än bandhålen. Jag prioriterar också hel-tritium före Luminova, även om det sistnämnda är mer praktiskt. Kan ju vara värt att reflektera över.

mvh A

Tack för ditt utförliga svar, vilken kunskap! Gillas :). Jag har eg inte för avsikt att köpa nu, jag är i lärfasen kring Explorern. Tror att det kan bli köp ngn gång i början av nästa år ungefär.

Jag håller med dig angående säljare som inte bryr sig om att deras objekt inte är till sin fördel på bilderna, dessa säljare går bort direkt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Får man använda den här tråden för att be om input om man känner sig förvirrad? För jag skulle verkligen kunna ge ett svar på frågan i ämnestiteln och för två veckor sen kunde jag göra det, nu kan jag det inte.

Grundförutsättningarna är:

- nästa, eventuella, klockköp blir det sista på ett bra tag (eller det kommer efter det köpet iaf. bli till att leva på en en in/en ut diet ett tag framåt).

- klockan ska ha ljus tavla

- klockan ska komplettera en 'vintage' Sub.

Tanken var att köpa en 'toolig' DJ, 1600, 1601 eller 1603 med ljus tavla, helst vit, och komplettera med ett oyster. Drömmen vore en ljustavlad Explorer men eftersom det inte finns så får man försöka 'bygga' en egen.

Innan DJ-tanken satte sig så fanns 16570 på radarn och den har plötsligt seglat upp igen. Nya 42:an är grym, men för stor för mig, 40 sitter som en smäck. Den har GMT-visare vilket jag gillar. Skulle egentligen vilja ha en GMT Master men tycker den ligger för nära Sub:en som det är nu.

Samtidigt gillar jag vintage, som bara den. Även om tidiga 16570 börjat komma till åren så är det ju fortfarande en 'modern' klocka. Någon som vet hur dom tidiga 16570-länkarna är? Dom nya är ju fantastiska.

Vad tycker expertisen? Input? Hur ska man tänka? Ligger en EXPII för nära en Sub?
 

Nicke

Breitling
Hej!

Vem är inte förvirrad...? ;)

"Nästa klocka" är en ständig process som jag lägger minst en timmes surfande på varje kväll...

Just nu ser listan ut som följer (ingen inbördes rangordning):
  • Rolex Datejust 2 41mm, just nu är jag mest sugen på slät ring och vit urtavla med stavindex. Surfat mycket på Hirscharmband också....
  • JLC Grand Reverso Duo.
  • JLC Master Control med vit urtavla.
  • JLC Master Compressor Diving Alarm Navy Seals med gummiarmband.
  • IWC Aquatimer 2000m med vit urtavla.
  • Omega Speedmaster 44,25mm med både länk och läderarmband.
//Niklas
 
Hej!

Vem är inte förvirrad...? ;)

"Nästa klocka" är en ständig process som jag lägger minst en timmes surfande på varje kväll...

Just nu ser listan ut som följer (ingen inbördes rangordning):
  • Rolex Datejust 2 41mm, just nu är jag mest sugen på slät ring och vit urtavla med stavindex. Surfat mycket på Hirscharmband också....
  • JLC Grand Reverso Duo.
  • JLC Master Control med vit urtavla.
  • JLC Master Compressor Diving Alarm Navy Seals med gummiarmband.
  • IWC Aquatimer 2000m med vit urtavla.
  • Omega Speedmaster 44,25mm med både länk och läderarmband.
//Niklas

Jag gjorde det lite lättare för dig
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Själv är jag värdelös på att bestämma mig för en klocka och sen fokuserat spara pengar till den, kommer alltid något annat störningsmoment på vägen som jag halkar dit på. Har senaste månaderna slimmat ner alternativen till en Oysterquartz eller/och en 1680 vit. I går spontanshoppade jag en DJ... Fast jag redan har en! :facepalm:
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Högst troligt är att det blir en Rolex innan månadens slut, har dock inte bestämt mig för vilken... Lutar åt någon av följande:

- Sub No Date
-Milgauss vit tavla
-Datejust 2
-Explorer 1

Men suget efter nya IWC Ingenieur ligger också någonstans i bakgrunden... får se vart detta slutar!

Oavsett val tror jag att jag blir nöjd... Någon som har input kring dessa klockor?
 
Högst troligt är att det blir en Rolex innan månadens slut, har dock inte bestämt mig för vilken... Lutar åt någon av följande:

- Sub No Date
-Milgauss vit tavla
-Datejust 2
-Explorer 1

Men suget efter nya IWC Ingenieur ligger också någonstans i bakgrunden... får se vart detta slutar!

Oavsett val tror jag att jag blir nöjd... Någon som har input kring dessa klockor?

Glömt bort ExpyII'an?



Jag sålde min vita Milgauss till förmån till den, är såå sjukt nöjd med den och kan bara rekommendera om du vill ha en vittavlad Rolle...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Glömt bort ExpyII'an?



Jag sålde min vita Milgauss till förmån till den, är såå sjukt nöjd med den och kan bara rekommendera om du vill ha en vittavlad Rolle...

Hmm... ja den är verkligen inte dum den! Aldrig fått tillfälle till att prova den på armen dock...

Ska snart över till andra sidan atlanten och gör förmodligen mitt köp där... då prisskillnaden är väldigt stor. Men har inte kollat upp vad Exp2 går för där.. antar att den är i samma prisklass som Submariner med datum och GMT'n?
 
Hmm... ja den är verkligen inte dum den! Aldrig fått tillfälle till att prova den på armen dock...

Ska snart över till andra sidan atlanten och gör förmodligen mitt köp där... då prisskillnaden är väldigt stor. Men har inte kollat upp vad Exp2 går för där.. antar att den är i samma prisklass som Submariner med datum och GMT'n?

Snäppet billigare i listpris...

http://www.uret.se/rolex-c-9.html
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vet inte riktigt vad det blir, jag har normalt en klocka några år innan jag köper ny då den jag har nu inhandlades i maj.

Men jag är bra sugen på en Royal Orient som nästa ur (jag är ju torsk på Orients klockor) så det blir nog en sån. Men tidigast vid nästa japanbesök (är ingen sport att få tag i grejer om man beställer på nätet).
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nästa riktiga klocka blir nästan säkert en tidig Breitling Superocean, de dyker upp ibland till riktigt bra pris...

Breitling-Superocean-A17360-1591-1_zps9e2763ca.jpg



Gillar också dem modellen, enda anledningen att jag inte köpt den är pga att sekundvisaren inte har B:ett, fan va dum i huvudet man kan vara, och före det så var det Breitling shark modellen som jag gillade starkt.
breitling11.jpg

33990d1245935983-zeigt-doch-mal-eure-uhren-sammlung-100_4969.jpg
[/quote]
 
Topp