• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Hörde någon stans att ”man köper inte en jaeger om man inte vet vad det är” (som mordern rålle host host) och det ligger väll något i det kan i alla fall jag tycka, självklart med undantag.

Om man ser en jaeger kan man va ganska säker på att personen är intresserad.
Eller att alla Rolexar är slutsålda. 😉

36 mm Rolex Datejust? När man känner sig trygg i att det mest sålda är populärt av en god anledning?

Jag skulle dock gärna se en viss justering eller snarare komplettering av storleken. 37 eller 38 mm borde också erbjudas, steget är för stort till 41.

Jag äger ingen men skulle gärna ha en! Gärna med en lite speciell urtavla.
lmrolexwatch-3.jpg

36 mm Rolex Datejust? När man känner sig trygg i att det mest sålda är populärt av en god anledning?

Jag skulle dock gärna se en viss justering eller snarare komplettering av storleken. 37 eller 38 mm borde också erbjudas, steget är för stort till 41.

lmrolexwatch-3.jpg
Rolex är anti-WIS

lmrolexwatch-3.jpg
Tror det er svårt att hitta en klocka som är mindre WIS än Datejust.

Dussinklocka från en av världens största klocktillverkare? njä, inte WIS.
WIS kör klocka som bara WIS vet vad det är 🤓
Gillar ju iofs Tuna's men är ju inte WIS så... :p
En WIS hade kanske föreslagit en Tuna till någon som är på väg uppför stegen, men bära en tvekar jag på.
"WIS
Abbreviation of “watch idiot savant”—a term used by watch nerds to refer to themselves in all kinds of watch forums.

The typical way to determine if somebody is a WIS, is by loudly proclaiming that you are about to buy a <INSERT FASHION BRAND HERE> QUARTZ watch. A real WIS will furiously interrupt you, only to teach you three essential things:

1. <FASHION BRAND> is not a real watch brand. WIS will narrate a 20 minute story of horology and how the only watches actually worth buying are from Switzerland, Germany, or Japan.
2. Only mechanical watches are real watches—screw quartz! If you don't need to routinely adjust the time on your watch, you're not appreciating it's heritage.
3. WIS will advise you to start with a Seiko 5, now that you decided to start collecting watches …"

En WIS hade nog kört en udda Harry Winston, bara för att få frågor och kunna briljera

• Wow
Reactions: v0n
En WIS hade kanske föreslagit en Tuna till någon som är på väg uppför stegen, men bära en tvekar jag på.
"WIS
Abbreviation of “watch idiot savant”—a term used by watch nerds to refer to themselves in all kinds of watch forums.

The typical way to determine if somebody is a WIS, is by loudly proclaiming that you are about to buy a <INSERT FASHION BRAND HERE> QUARTZ watch. A real WIS will furiously interrupt you, only to teach you three essential things:

1. <FASHION BRAND> is not a real watch brand. WIS will narrate a 20 minute story of horology and how the only watches actually worth buying are from Switzerland, Germany, or Japan.
2. Only mechanical watches are real watches—screw quartz! If you don't need to routinely adjust the time on your watch, you're not appreciating it's heritage.
3. WIS will advise you to start with a Seiko 5, now that you decided to start collecting watches …"

En WIS hade nog kört en udda Harry Winston, bara för att få frågor och kunna briljera
Den beskrivningen är ju skriven av en icke-WIS och har dessutom några år på nacken = ogiltigförklarad.

(gillar också Tuna men är inte heller WIS...enligt mig själv).

Vad är ens WIS?
Jag trodde det betydde någon som tycker om klockor så är det kanske inte?

"WIS

Den där är ju skev. En WIS har redan ägt så många mekaniska klockor att mekaniska klockor tappat sin mystik och charm.

Den dag jag kvalificerar för WIS vet jag att jag tagit detta intresse för långt och tappat perspektiv på livet.

Tillbaka
Topp