• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Vilket svammel det är i den här tråden. Självklart kan man inte bedöma hur mycket entusiast någon är för klockor genom att titta på vad personen har på armen. Dennes klocksmak kan eller kan inte korrespondera med vad gemene man tycker är attraktivt, det säger ingenting alls och det behöver inte vara av samma anledningar.

Man kan säkert göra statistiska undersökningar iofs, och då kommer man troligtvis fram till att en entusiast har typ Rolex eller Omega, men det är nog inte det svaret många vill ha här 😉

Vilket svammel det är i den här tråden. Självklart kan man inte bedöma hur mycket entusiast någon är för klockor genom att titta på vad personen har på armen. Dennes klocksmak kan eller kan inte korrespondera med vad gemene man tycker är attraktivt, det säger ingenting alls och det behöver inte vara av samma anledningar.

Ja men nu när det inte längre råder några som helst tvivel om detta, så fortsätter jag... 😉

Speedyn tycker jag det är lite entusiast-varning kring. Kräver kanske lite mer än ögon att se med för att vilja välja den designen idag, manuell med plexi dessutom. Kanske ännu mer FOIS, när jag tänker på det.

Man kan säkert göra statistiska undersökningar iofs, och då kommer man troligtvis fram till att en entusiast har typ Rolex eller Omega, men det är nog inte det svaret många vill ha här 😉
Tråden heter ju vilken klocka avslöjar en entusiast, skulle knappast säga att vilken Rolex eller Omega som helst skulle göra det. Skulle nog säga att det är en klocka som man kanske inte köper som owg.

Skulle jag möta en person med en röd 1680 så skulle jag våga påstå att personen är en entusiast.

Tråden heter ju vilken klocka avslöjar en entusiast, skulle knappast säga att vilken Rolex eller Omega som helst skulle göra det. Skulle nog säga att det är en klocka som man kanske inte köper som owg.

Skulle jag möta en person med en röd 1680 så skulle jag våga påstå att personen är en entusiast.
Absolut, sannolikheten är ju ganska stor i det fallet. Skulle kunna vara någon som bara ärvt eller i övrigt fått en sådan klocka utan särskilt intresse men det är ju rätt lätt att Googla värdet idag.

Mina inlägg var ju inte huvudsakligen riktad mot ursprungliga frågan.

För mig är nisch=entusiast.

Tycker att t.ex. många Rolex och Omega per se är väl idag ganska vanilla dussinklockor. Inom respektive varumärke finns såklart en hel del referenser som talar mer för att bäraren är entusiast än bara varumärket i sig - t.ex. 1680 som nämnts tidigare eller FOIS. JLC Reverso är känns också som en given entusiastklocka.

Överlag tänker jag att alla klockor som "flyger under radarn" för folk flest visar på ett genuint intresse.

Jo men frågeställningen är väl mest "vilka klockor råkar man inte köpa ifall man inte är nörd" och eftersom många rolexägare inte är så intresserade kan man inte dra några slutsatser av det, även om många nördar förstås har en Rolex. :)

Är det personer man känner eller har någorlunda koll på kan man nog rätt enkelt avgöra om de är entusiaster eller ej. På främlingar blir det lite svårare men för typiskt för mig är att det nog är mer nischade klockor som avgör.
Även mer udda vintageklockor eller märken med mer udda design, typ Doxa.
Tycker även man kan kolla på vilket band klockan sitter på. Om någon bär nato och läder på en klocka som normalt kommer på stållänk tycker jag är en rätt bra indikation på en entusiast.

Jo men frågeställningen är väl mest "vilka klockor råkar man inte köpa ifall man inte är nörd" och eftersom många rolexägare inte är så intresserade kan man inte dra några slutsatser av det, även om många nördar förstås har en Rolex. :)
Jaså, är det så?

IMG_5273.jpg

212AF707-1A29-48FC-866F-9F090D483CF4.jpeg

Valfri Tonfisk. Så objektivt ful att bara en WIS kan tycka att den är snygg. 😂
Minns när någon frågade varför en prisvärd Tonfisk inte hade sålts än.

Jag svarade med att den såg ut som en hockeypuck.

Han kontrade med att den heter just "Tuna" och ska se ut så, dess historia, osv., osv...

Jaha!? Den liknar fortfarande en hockeypuck!

Jag såg en kille på ett fik i våras. Sa till min fru:

-Det där är en WIS
-Varför?
-Han har en Tonfisk på sig.
-Och?
-Och han har den på ett gummi som bara sålts till Grey Dawn Turtlen och en LE DigiTuna som bara sålts i Japan.
-Du är sjuk i huvudet!
-Ja, men han är en WIS.

Jag hade såklart rätt, hon också.

Hörde någon stans att ”man köper inte en jaeger om man inte vet vad det är” (som mordern rålle host host) och det ligger väll något i det kan i alla fall jag tycka, självklart med undantag.

Om man ser en jaeger kan man va ganska säker på att personen är intresserad.

Tillbaka
Topp