• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Om jag kommer in i ett sammanhang och kommer klädd i ett plagg med texten Rolex på ärmen och bär en GMT så tror jag att de flesta ser den personen som entusiast, kommer jag i ett plagg som det står Glashytte Orginal på så ser inte folk det på samma sätt, igenkänningsfaktorn är borta!
Samma när jag i dag går med en t-shorts med min katt tryckt på bröstet, på kattutställning är den cool, nån annanstans bars dum!
Sätt på er två skitbilliga, men intressanta vintageklockor och vem som helst kommer att se dig som the nörd!

Har plöjt igenom tråden. Kan vi inte enas om att två klockor samtidigt är ett säkert tecken på äkta klockentusiasm? Kör man med två klockor borde man ha förtjänat att bli ansedd som entusiast, även om man inte är det :)
Såhär?
IMG_8380.JPG

Som personlig observation upplever jag att Rolex, Breitling, Hublot och Tag Heuer är märken som är klart överrepresenterade hos människor som saknar ett genuint klockintresse. Därutöver, och även inom dessa varumärken, finns det ju en uppsjö med klockor som sticker ut vilket gör att min observation inte är något annat än en mycket grov generalisering. Kommer du med en Speedy eller valfri Grand Seiko är du automatiskt godkänd som människa i min bok :D

Har du en Citizen Aqualand är du automatiskt garanterat en entusiast för ingen annan skulle få för sig att bära en så ful klocka ;)

Som personlig observation upplever jag att Rolex, Breitling, Hublot och Tag Heuer är märken som är klart överrepresenterade hos människor som saknar ett genuint klockintresse. Därutöver, och även inom dessa varumärken, finns det ju en uppsjö med klockor som sticker ut vilket gör att min observation inte är något annat än en mycket grov generalisering. Kommer du med en Speedy eller valfri Grand Seiko är du automatiskt godkänd som människa i min bok :D
Finns ju en statusdimension för de förstnämnda märkena som grumlar till bedömningen. Lättare med GS där den faktorn är närmast obefintlig.

Finns ju en statusdimension för de förstnämnda märkena som grumlar till bedömningen. Lättare med GS där den faktorn är närmast obefintlig.
Jag vet inte riktigt i vilket perspektiv du talar från nu men för den som inte kan något om klockor och heller inte har något intresse av klockor kan förmodas att status i de breda folklagren är en betydande drivkraft ja.

Har du en Citizen Aqualand är du automatiskt garanterat en entusiast för ingen annan skulle få för sig att bära en så ful klocka ;)
Håller helt med dig. Fulare klocka får man leta efter. Det är därför jag älskar min!:D (Gör sig speciellt illa till kavaj och skjorta;))
0318-jpg.281936

Intressant tanke... låt oss undersöka den närmare:

- Kan de inte va så att folk missförstår ordet entusiast med diskret/stealth?? Eller är de så helt enkelt att en "äkta" entusiast inte gillar Ferrari, Rolex etc etc? Det blir ju lätt lite mytomspunnet vad en entusiast är, nu känns de som folk tävlar i att namedroppa creddiga märken eller klockor som kvalar in som stealth.
- Frågan om WIS har ju varit uppe innan å då håller jag nog med om ditt påstående mer, men entusiast...? Mkt mkt bredare kategori enligt mig
- Igenkänningsfaktorn kan väl användas omvänt också, typ megakända PN Daytona är väl hög igenkänningsfaktor (dock mest i klockkretsar) men oaktat de så är väl igenkänningsfaktorn hög?? Finns väl många exempel som talar åt det motsatta med just igenkänning... eller en berömd bil som ägts/körts av känd person X betingar ju ofta ett högt värde (just pga igenkänningen/proveniensen)

Självklart finns det kända klockor som är populära även bland entusiaster men nu var frågan vilken klocka som avslöjar en entusiast. Här säger min erfaranhet att folk med exempelvis en GS eller Laurent Ferrier på handleden i princip alltid är en klockapa vilket inte alltid gäller för klockor som Rolex, Omega etc med hög igenkänning.

En Sjöö Sandström platsar i denna tråd.
En vanlig människa köper inte en relativ dyr klocka som SS utan att ha lite koll på klockor.
Medelsvensson har hört talas om Rolex, Omega, Breitling, osv och kan köpa en av dessa märken just för att de är kända, det gör man troligen inte spontant med en SS, eller?

En vanlig människa köper inte en relativ dyr klocka som SS utan att ha lite koll på klockor.
Medelsvensson har hört talas om Rolex, Omega, Breitling, osv och kan köpa en av dessa märken just för att de är kända, det gör man troligen inte spontant med en SS, eller?
Min kollega köpte en SS worldtimer.
Han kan inget om klockor, bara såg den o tyckte den var snygg. Långt ifrån entuasiast

Jag skulle tro att det där är ganska utmärkande för den typiska Sjöö-kunden. Någon som har lite koll, men absolut ingen entusiast, och som ofta gillar Sverige-kopplingen.

för mig är en riktig entusiast någon som sätter prestanda, byggkvalitet och i viss mån kanske också estetik före andra värden och ur det perspektivet sätter jag nog grand seiko överst. om man bär en grand seiko vet man ju om detta OCH att klocknördar förstår dess relevans samtidigt som de såklart flyger under radarn för de oinvigda. visst kan man vara en superentusiast och ha en massa exotiska schweizerur av kända märken men samtidigt så är det väl i sådana lägen inte ovsnligt att status och prestige är en del av ekvationen och då är det enligt min mening till viss andra värden som eftersträvas.. så en grand seiko är för mig det bästa tecknet på att bäraren har en dragning åt klockor. och sjuklig, antagligen.. :)

Smaken kanske är som baken men jag skulle säga att klockor som identifierar en sann entusiast är relativa till vad personen i fråga är entusiastisk om. Men här kommer några exempel på vintage som jag tycker identifierar en klocknörd rätt väl:)

- Ser du till exempel någon med en UG Polerouter på handleden så vet du nog att personen i fråga har ett intresse, ser du samma person med en Pan-Pie, RO, Nautilus, etc. så kan du ge dig fan på att hen är ett GG fan:)
Universal-Geneve-Polerouter-Steel-Black-Dial-Cross-Hair.jpg

- Ser du någon med ett vintage quartz ur som t.ex. Girard Perregaux Casquette eller ett riktigt kasst mekaniskt vintage ur som Amida Digitrend så kan du med säkerhet säga att personen i fråga är klocknörd och inte har råd att köpa MB&Fs version av dem. Men uppskattar klockor och historien bakom dem rillräckligt mycket för att lägga ned research på att gräva fram de relativt ovanliga klockorna som gav inspiration till MB&F.
19_013.jpg

5aa45e45b796bf41821cb23b84a96d80--vintage-watches.jpg

- Ser du någon som sportar vintage kronografer eller divers av obskyra märken så som Wittnauer, Croton eller Yema, ja då har du nog hittat en vintage nörd som vill ha något annorlunda men som fortfarande har satt sin stämpel i klockhistorien.
Wittnauer_Professional_Chronograph_AS00577_Dial_grande.jpg

7162-z1.jpg

s-l1000.jpg

Entusiasten avslöjar sig eftersom han själv sneglar ner mot handleden när man träffas.

Har träffat några som säger ”ja jag är klockintresserad” men de har inte ens observerat vad man själv har runt handleden.
Droppen var när en som jag träffade på en fest som sa att hans intresse och mål med sitt ”stora” klockintresse var att skaffa sig en Planet Ocean. Jag hade en sådan på armen men han hade inte sett den på de timmar som jag hade hunnit varit där. Till slut så visade jag upp handleden för honom.

Spännande tråd / fråga men den är väl helt omöjlig att svara på? Nu menar jag detta i all välmening förstås och ska försöka förklara mig. Om det anses vara ”skatteåterbärings-syndrom” att handla en viss typ av Omega så är det ju trist för entusiasten som råkar vara extremt förtjust i just dessa klockor. Kanske var det tom en just sådan som fick igång ett intresse?

Tillbaka
Topp