• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken parfymklocka ogillar vi mest!

Då är väl jag pinsam i sammanhanget.
Har en Armaniklocka så är sjukt läcker och liksom till skillnad mot många andra klockor också visar tiden rätt hela tiden.
Är väldigt kluven i frågan här. Hade samma design burit ett annat märke och funktion så hade den respekterats i klockkretsar. Tror jag. Vet inte. Upplys mig!
Man undrar om det är hjärntvätt/grupptryck/belive inthe right thing-type of phenomena eller om det är på förekommen anledning dessa klockor blir dissade.
Jag vet ingenting. Tur det.
Om du gillar din Armaniklocka så fortsätt att gilla den. Finns fler modeller av modeklockor som ser helt okej ut. Men som många andra som snöar in på något så lär man sig uppskatta mer än design, man lär sig uppskatta mekanik och teknik, material och tid och precision att sätta ihop urverk, boett och bygga en klocka. En modeklocka är snygg och funkar kanon, allt bra där. Men på samma sätt som man uppskattar en Rolls-Royce för kvalitet i varje detalj så blir man som klocknörd lite svag när någon lagt ned samma engagemang och kvalitet i en klocka. Det engagemanget kanske inte finns i en modeklocka som nästan enbart är framtagen av billigare material med oftast enkelt urverk, ofta batteridrivet. Så tänker jag.

Då är väl jag pinsam i sammanhanget.
Har en Armaniklocka så är sjukt läcker och liksom till skillnad mot många andra klockor också visar tiden rätt hela tiden.
Är väldigt kluven i frågan här. Hade samma design burit ett annat märke och funktion så hade den respekterats i klockkretsar. Tror jag. Vet inte. Upplys mig!
Man undrar om det är hjärntvätt/grupptryck/belive inthe right thing-type of phenomena eller om det är på förekommen anledning dessa klockor blir dissade.
Jag vet ingenting. Tur det.
Det är inte bara designen som är grejen här.

Tycker egentligen man skall lyfta fram fina urverk och klockor istället för att lyfta fram de sämre. Men måste jag välja får det nog bli denna från Diesel. Förstår faktiskt inte varför man blir sugen på att köpa den här klockan. Den känns stor, otymplig, otydlig och ful.
Diesel-Mens-DZ7259-Silver-Stainless-Steel-Quartz-Watch-with-Grey-Dial-P15562286.jpg

Då har jag ännu inte sagt att jag har en Grand Seiko (mitt val) och en sjukt dyr underbarnCaran d'ache pennor, en av dem en insignificant till synes 925 sterling silver, all trough. Bara jag vet.jag behöver inte få er bekräftelse!! Jag vet! Och jag vet också värdet. Behöver jag göra en affär av det? Nej.
Antar att jag ville prata ut. Och ja, min Armaniklocka är överraskande häftig.

I Sverige, ja då det inte är en klockkultur här. "Vi" som "vet" nåt är en exklusiv marginaliserad geek-grupp här, tror jag nog, i alla fall om man jämför internationellt.
Vi har ingen historia av klockor och pennor som prestige i Sverige, så folk fattar inte, generellt. Men vad är det som de skall förstå? Man vill köpa nåt fint. Inget vet nåt annat.
Skulle kunna diskutera detta mycket. Jag känner ju att jag har en dyr penna och klocka. Bara jag vet. Det är inte ens inom fattning där jag jobbar. DET utmanar också mig till att bestämma mig för som vad är viktigt i mitt val av såväl klocka och penna, faktiskt.

Exakt.
Om de gillar den stilen, jag har då inga bekymmer. Men jag har bekymmer med att man ska. "Tycka" rätt och det inte ens finns en motivering.
Do it!

Bärande av armbandsur i allmänhet är ju positivt i denna mobiltelefonålder. Av den anledningen har jag svårt att vara avigt inställd.
Har flera polare som sportar både Armani och gant, och då snackar vi inte skjortor. De har inget intresse av armbandsur, men använder de som smycken och främst som ett redskap att ha koll på tiden med.

Då har jag ännu inte sagt att jag har en Grand Seiko (mitt val) och en sjukt dyr underbarnCaran d'ache pennor, en av dem en insignificant till synes 925 sterling silver, all trough. Bara jag vet.jag behöver inte få er bekräftelse!! Jag vet! Och jag vet också värdet. Behöver jag göra en affär av det? Nej.
Antar att jag ville prata ut. Och ja, min Armaniklocka är överraskande häftig.
Det finns en tråd om klockor + pennor... https://klocksnack.se/threads/penna-klocka.11153/ :D Själv kör jag med en Caran d'ache Alchemix på jobbet.

Vad det gäller klocka så är jag av uppfattningen att en klocka är bättre än ingen klocka. Och har klockan införskaffats som ett medvetet val så hatten av - Armani eller Rolex spelar ingen roll. Smaker kommer alltid att skilja mellan olika personer.

Diesel och Police gör klockor som luktar vitt skräp lång väg. Det känns som att de vill överkompensera för något. Jag förstår mig heller inte på DW, de är så vanliga nu för tiden att de har blivit tråkiga även om de är stiliga i sin enkelhet.

maxresdefault.jpg
pl13088js-02-1.jpg

• Like
Reactions: jhm
Usch! Både Startrek och Transformers ringde och ville ha sina klockor tillbaka... :D

Diesel och Police gör klockor som luktar vitt skräp lång väg. Det känns som att de vill överkompensera för något. Jag förstår mig heller inte på DW, de är så vanliga nu för tiden att de har blivit tråkiga även om de är stiliga i sin enkelhet.

maxresdefault.jpg
pl13088js-02-1.jpg

• Like
Reactions: CCB
Helt ny på detta forumet. Det som jag är lite imponerad av är att det verkar som att trots att det finns många olika sinnen för stil och form, så är det inte lika mycket "hat" som på så många andra ställen på internet. Det verkar som många har en större förståelse för olikheter. Tumme upp för er som känner er träffade. Erkänner att jag inte hunnit läsa allt som står på forumet. Det lär säkert finnas en hel del "hat" med.
Nu till min fråga/åsikt : Kan inte parfym-klockor vara en bra inköpsport till intresse för klockor? Ta mig som ett exempel är en bit över 30 mitt intresse började genom att jag såg en Gant 1038. Även om jag kan väldigt lite om klockor kan jag betydligt mer nu än då. Förstår att detta är långt ifrån en värstingklocka, men jag älskar verkligen denna klocka. Då ekonomin inte tillåter några stora utsvängningar så har inte samlingen hunnit bli stor men en Philip watch har jag i min ägo och snart en Certina.
Så kanske är jag på väg åt rätt håll? ursäkta en hel del grammatiska fel.

Gant.jpg

Helt ny på detta forumet. Det som jag är lite imponerad av är att det verkar som att trots att det finns många olika sinnen för stil och form, så är det inte lika mycket "hat" som på så många andra ställen på internet. Det verkar som många har en större förståelse för olikheter. Tumme upp för er som känner er träffade. Erkänner att jag inte hunnit läsa allt som står på forumet. Det lär säkert finnas en hel del "hat" med.
Nu till min fråga/åsikt : Kan inte parfym-klockor vara en bra inköpsport till intresse för klockor? Ta mig som ett exempel är en bit över 30 mitt intresse började genom att jag såg en Gant 1038. Även om jag kan väldigt lite om klockor kan jag betydligt mer nu än då. Förstår att detta är långt ifrån en värstingklocka, men jag älskar verkligen denna klocka. Då ekonomin inte tillåter några stora utsvängningar så har inte samlingen hunnit bli stor men en Philip watch har jag i min ägo och snart en Certina.

Gant.jpg
Tjena & välkommen Stefan!

Jag säger så här. Så länge du är nöjd, då är jag fan i mig nöjd. Utgå alltid ifrån dig själv och tänk inte på alla andra.:)

Min första klocka var förresten en Police som jag fick i studentpresent. Då hade jag noll intresse för klockor, men den modellen var så groteskt ful att jag aldrig vågade bära den (mådde skitdåligt över det). Den blev stulen i alla fall. Av någon anledning hade jag klockan i min bil, i sin box och när jag crashade den så plockade någon allt ifrån den på bilskadecentret.

Typ såhär såg den ut.
41XR7Zud1AL.jpg

Måste ändå säga de groteska Diesel-klockorna på 50(???) mm med massa sneda sub-dials mm.

Typ en sån här:

image.jpg

Träffade på en mycket framgångsrik försäkringssäljare igår med bra inkomst, kör/kört bla. Lambo/Porsche 911 mm. med en sån. Mao så saknas ju inte medel för att köpa en riktigt klocka. Typ jättestor Breitling/Panerai/Omega XL etc om man vill ha en stor klocka.

Fastnade för bilden. Verkligen en fin klocka! Riktigt snygg!

Gant.jpg

Måste ändå säga de groteska Diesel-klockorna på 50(???) mm med massa sneda sub-dials mm.

Typ en sån här:

image.jpg

Träffade på en mycket framgångsrik försäkringssäljare igår med bra inkomst, kör/kört bla. Lambo/Porsche 911 mm. med en sån. Mao så saknas ju inte medel för att köpa en riktigt klocka. Typ jättestor Breitling/Panerai/Omega XL etc om man vill ha en stor klocka.

En dyr bil är väl sällan ett tecken på god smak? ;) Vem som helst kan få ett lån dessutom..

Gant.jpg
Har nu funderat lite på vad du skrev. Kan verkligen hålla med om dina iakttagelser.
Utifrån hur jag ser det är så *kan* klockvärlden vara någon sorts "hålla-på-sitt-fotbollslag-lojalitet-aggressivitet" alt liten lätt föraktfull fnysning. Men klockor förenar oss! Och skiljer oss! Mode, stil, design, funktion, status, urprung, historia, en symbol för vem man är både gentemot sig själv och omvärden. Det är ju små hemliga koder i det där också. Vilken värstingklocka man än tror att man har, kommer dörrarna att öppnas till att det finns en värsting som ligger långt över vad man ens kunde fantisera om. Jag tror man nog skall klara ut för sig själv vad det är som är viktigt när det gäller sitt klockval. Man kan lära sig något om sig själv när man börjar titta på den saken.

Typ en sån här:

image.jpg

Jag tänker att den snubben verkligen har "balls" att välja vad han tycker om. Förresten hade inte den där klockan ansetts häftig om det hade stått Omega t ex, på den?

Har nu funderat lite på vad du skrev. Kan verkligen hålla med om dina iakttagelser.
Utifrån hur jag ser det är så *kan* klockvärlden vara någon sorts "hålla-på-sitt-fotbollslag-lojalitet-aggressivitet" alt liten lätt föraktfull fnysning. Men klockor förenar oss! Och skiljer oss! Mode, stil, design, funktion, status, urprung, historia, en symbol för vem man är både gentemot sig själv och omvärden. Det är ju små hemliga koder i det där också. Vilken värstingklocka man än tror att man har, kommer dörrarna att öppnas till att det finns en värsting som ligger långt över vad man ens kunde fantisera om. Jag tror man nog skall klara ut för sig själv vad det är som är viktigt när det gäller sitt klockval. Man kan lära sig något om sig själv när man börjar titta på den saken.
Väl skrivit. Du uttryckte mina tankar bättre än mig

Tillbaka
Topp