• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken skulle ni förlita er på mest?

Jag vill inte bidra till någon tråkig ton i tråden, men hur många utanför Tyskland, och som inte FÅR en UX att använda i tjänsten, väljer en UX före en G-Shock? Även om inköpspris kan spela en viss roll tror jag inte polis och militärer världen över har helt fel i sina val av G-Shock. Då tänker jag absolut främst på frågan i rubriken, sen kanske det finns andra G´s jag skulle välja framför just denna. Men... det finns ju en tråd full av entusiaster i Sinn-tråden, låt alla ägare av en UX testa en trippel 10 och inkomma med resultatet efter. En youtube video skulle vara skit cool :)
De poliser jag känner skulle föredra en digital klocka. Sen så vill man inte ha en dyrare klocka på sig med tanke på att den skulle kunna gå sönder. Med g shock kommer man undan billigt

Jag jobbade med en speciell sprängmetod i många år. Testade att fästa min G-shock där jag skulle spränga. 3000m/s och inget hände. Syndes knappt spår. Bara damm :)
Denna hade jag när jag gjorde lumpen 1995-96. Jag var kulspruteskytt så klockan har skakat en del. Fotot är nytaget då klockan funkar än, boetten är gjord av plast, "metall"färgen är nernött. Den kostade bara ett par hundra och är inte en G-shock, men ändå har den tålt allt. Casio är fucking odödliga.
casio-jpg.1158270

Denna hade jag när jag gjorde lumpen 1995-96. Jag var kulspruteskytt så klockan har skakat en del. Fotot är nytaget då klockan funkar än, boetten är gjord av plast, "metall"färgen är nernött. Den kostade bara ett par hundra och är inte en G-shock, men ändå har den tålt allt. Casio är fucking odödliga.
casio-jpg.1158270

Yes. En digital klocka behöver nog inte ytterligare skydd och skal i form av g-shock. G-shock är helt enkelt overengineered.

De poliser jag känner skulle föredra en digital klocka. Sen så vill man inte ha en dyrare klocka på sig med tanke på att den skulle kunna gå sönder. Med g shock kommer man undan billigt
Min tanke också, men om man ska utgå ifrån TS resonemang så behöver man inte oroa sig för att den är dyr, den tål ju minst lika mycket som en G-shock, kanske mer... ;) Nä, jag vill inte retas med @Airbus, men de flesta verkar eniga att G är tåligt skit. Kanske borde frågan i rubriken varit något i stil med "vågar jag använda en UX som en G-shock?"

casio-jpg.1158270
Kul att ha kvar en sån "krigare" :) Själv hade jag en 35mm Seiko 7T alarm kronograf i 2ton (´89 -´90) som visserligen har en liknande patina som din, men som är allt annat än cool idag :p

När det gäller G-Shock eller UX är det mest semantik, armen kommer vara rejält mosad och du kommer ha större problem än klockan att bry dig om den någon gång utsätts för något vad de eventuellt inte klarar av. Saken är den att vi klocknördar (nästan alla) är nästan sjukligt fixerade att en beater ska ha 200 meter i vattenresistens (vattentäthet på yonssonspråk) och bla bla. Jag har verkligen försökt gillar G-Shock men de känns alldeles för mycket "villkorligt-frigiven-gps" och är bulkiga och jobbiga. Jag vet inte hur ni lever era liv, men verkligen, CWC, Inox, UX är mer än tillräckligt.

Det finns en klassisk reklamfilm från 80-talet som blev väldigt framgångsrik för Casio och som bidrog mkt till G-shocks framgångar (vissa kallar därför modeller för The Hero). Filmen anspelar på hur stryktålig klockan är. Check it out!

Buhuuuuu! Känner du dig kränkt? Du har alltså köpt en klocka för 8 papp och har ingen koll på dess funktioner? Jag har varken svurit eller kallat dig för en idiot. Jag är inte heller admin, så varsågod, jag skriver vad jag tycker precis som alla andra.
@yonsson Att en admin beter sig som det vore Flashback är för mig ett mysterium. Skriv vad du vill men vill du bidra med din (stora) kunskap kan du väl göra det på ett konstruktivt sätt istället för att låta som ett troll i tråden om Lotta Bromé?

Edit: MODERATOR. Kontentan är densamma.

Alltså, UX tål seriöst mycket stryk. Källa: Har en som jobbeater, den får ta smällar. En G-tjock tål säkert ännu mer, men vid det laget har du redan fått amputera armen så det är liksom ingen viktig fråga. UX tål tillräckligt. Visarna sitter kvar trots smällar som lämnat märken på andra metallytor, UX:en själv är oförskämt fin än.

Jag tror på riktigt att den kommer hålla mitt arbetsliv ut, 25-30 år till alltså, med några batteibyten.

Så din definition är dyrt=tåligt?
Jag säger inte att UXen är ömtålig men GShocken har högre interna krav vad gäller stryktålighet än Sinnen.
Min definition är att du får det du betalar för, precis som alltid. UX är byggd för att passa dykare, på grund av oljefyllningen så märker du direkt när den inte längre är tät. Tätheten är något, som i min åsikt är något som är väldigt viktigt när man använder klockan i dess syfte, vid dyk.

I en diskussion är det alltid trevligt att föra sin åsikt och talan med hjälp av sakliga argument istället för att såga TS vid fotknölarna och bete sig allmänt illa för att sedan backa och lägga in lite smileys här och där för att rädda sig själv. Skärp dig, ärligt talat.

Tycker faktiskt den G-Shocken i ts-bilden är väldigt snygg förutom att den nog överlever mer än man själv.
En smaksak om man väljer bort den och det i Sinn tur många gånger kan vara en vanesak med den estetiken.

Testa detta med din Sinn. Ja, GShocken klarade sig.
Det är ju en ganska ovidkommande poäng du gör. Släng ut en klocka från ett flygplan, G-shocken är naturligtvis det givna valet. Plaska omkring på bottnen av Atlanten då? Då skall man nog satsa på en UX istället.

Min poäng är att ingen av klockorna är mer stryktålig än den andra för båda är designade för att tåla vissa specifika situationer bättre än andra klockor men inte SAMMA specifikationer.

Jag tycker att trådstarten var en rolig ide, mem det är trist att den trillar in i fanboy hålet precis som alla Rolextrådar. Näh, Rolex är bättre än allt annat för Wilsdorf uppfann ju tiden etc.

... sen är trilla 44km testet ganska löjligt då smällen inte blir hårdare än om du släpper den från hundra meters höjd då den redan uppnått maximal fallhastighet, typ 300 knyck. Tyngdkraften är konstant och drar inte snabbare och snabbare.

EDIT: Tur att g-shocken inte landade mitt i havet

Senast ändrad:
Vill man komma enbart billigt undan, plastic. Annars Sinn som ju även pryder armen.
Tror dock båda överlever det mesta :)

Det är en quartzsinn med olja som tyska specialförband tydligen använder.
Nej. Marknadsföring. Finns såklart alltid poliser och militärer som kör lite finare klockor här och där, men kollar du runt bland säg 100 ordningspersonal i liknande branscher kommer 98 av dem svara att de antingen har plast-GShock eller att de inte bär klocka överhuvudtaget.
Det här är lika mycket gimmick som att Navy Seals skulle bära Luminox för jämnan.

Vilken modell verkar vara mest poppis?
Som @Pojken från Götet redan svarat så är det G-Shock som gäller. En hel del bär inte klocka alls.
Jag själv arbetar som polis sedan ett decennium och har varit på olika enheter. Där jag är nu har jag sådan uniform som är så tajt runt handleds-delen att jag inte ens kan ha en klocka utan att behöva dra upp en rejäl kardborre varje gång jag ska titta på klockan. Lösning: Bär inte klocka alls vintertid..
Många gånger är skiten bara i vägen beroende på vad man ska göra.

Inte särskilt romantiskt för oss på Klocksnack va? Att poliser, militärer osv ibland helt enkelt inte kan, eller ens behöver bära armbandsur varje gång.

Svar på original trådstart: Jag skulle utan någon som helst tvekan förlita mig på G-Shocken i första hand om man vill ha absolut säkerhet så långt det går. Skulle dock välja en hel-digital framför ana/digi pga färre rörliga delar.

Nej. Marknadsföring. Finns såklart alltid poliser och militärer som kör lite finare klockor här och där, men kollar du runt bland säg 100 ordningspersonal i liknande branscher kommer 98 av dem svara att de antingen har plast-GShock eller att de inte bär klocka överhuvudtaget.
Det här är lika mycket gimmick som att Navy Seals skulle bära Luminox för jämnan.

Som @Pojken från Götet redan svarat så är det G-Shock som gäller. En hel del bär inte klocka alls.
Jag själv arbetar som polis sedan ett decennium och har varit på olika enheter. Där jag är nu har jag sådan uniform som är så tajt runt handleds-delen att jag inte ens kan ha en klocka utan att behöva dra upp en rejäl kardborre varje gång jag ska titta på klockan. Lösning: Bär inte klocka alls vintertid..

Inte särskilt romantiskt för oss på Klocksnack va? Att poliser, militärer osv ibland helt enkelt inte kan, eller ens behöver bära armbandsur varje gång.

Svar på original trådstart: Jag skulle utan någon som helst tvekan förlita mig på G-Shocken i första hand om man vill ha absolut säkerhet så långt det går. Skulle dock välja en hel-digital framför ana/digi pga färre rörliga delar.
Valet av klocka beror nog mer på prislappen om man jobbar i en utsatt miljö än vilken som klarar mest så länge den klarar tillräckligt. Därför är nog g-shocken överrepresenterad, hade dem varit lika dyra och tillgängligheten den samma hade nog fördelningen sett annorlunda ut.

Det är ju en ganska ovidkommande poäng du gör. Släng ut en klocka från ett flygplan, G-shocken är naturligtvis det givna valet. Plaska omkring på bottnen av Atlanten då? Då skall man nog satsa på en UX istället.

Min poäng är att ingen av klockorna är mer stryktålig än den andra för båda är designade för att tåla vissa specifika situationer bättre än andra klockor men inte SAMMA specifikationer.

Jag tycker att trådstarten var en rolig ide, mem det är trist att den trillar in i fanboy hålet precis som alla Rolextrådar. Näh, Rolex är bättre än allt annat för Wilsdorf uppfann ju tiden etc.

... sen är trilla 44km testet ganska löjligt då smällen inte blir hårdare än om du släpper den från hundra meters höjd då den redan uppnått maximal fallhastighet, typ 300 knyck. Tyngdkraften är konstant och drar inte snabbare och snabbare.

EDIT: Tur att g-shocken inte landade mitt i havet
Om inte A Blog To Watch fulciterar Casio uppnådde den 65 knyck. Ett skojigt stunt som många klockor givetvis inte skulle överleva, men jag killgissar att fler än G-Shock skulle klara det givet samma förutsättningar med nerslaget dämpat av gräsmatta och plastarmband. Huruvida en UX skulle klara det är jag, likt flertalet i den här tråden, verkligen inte kompetent att bedöma. Nöjer mig med att konstatera att jag inte skulle bli förvånad om så skulle vara fallet.
"As a final test of the watch’s tough credentials, the last leg of its mission was a 65 kilometre per hour free-fall to earth for 123 metres – 14 metres higher than St Paul’s Cathedral in London – over 12 times the standard 10 metre drop every G-SHOCK is tested to withstand."
P.S.
Äger både Casio och Sinn. Dock ej dessa modeller så jag kommer inte utföra några experiment. :D

Om inte A Blog To Watch fulciterar Casio uppnådde den 65 knyck. Ett skojigt stunt som många klockor givetvis inte skulle överleva, men jag killgissar att fler än G-Shock skulle klara det givet samma förutsättningar med nerslaget dämpat av gräsmatta och plastarmband. Huruvida en UX skulle klara det är jag, likt flertalet i den här tråden, verkligen inte kompetent att bedöma. Nöjer mig med att konstatera att jag inte skulle bli förvånad om så skulle vara fallet.
"As a final test of the watch’s tough credentials, the last leg of its mission was a 65 kilometre per hour free-fall to earth for 123 metres – 14 metres higher than St Paul’s Cathedral in London – over 12 times the standard 10 metre drop every G-SHOCK is tested to withstand."
P.S.
Äger både Casio och Sinn. Dock ej dessa modeller så jag kommer inte utföra några experiment. :D

Hade testat, om jag inte hade varit för orolig för vad som händer med nedslagsplatsen. UX är klockvärldens Chuck Norris.

Vad är det för typ av uniform? Skulle det kunna fungera med ett nato eller skulle det bara se alldeles förjävligt ut? Jag själv har kört så ibland i samband med hundaktiviteter och jakt

Vad är det för typ av uniform? Skulle det kunna fungera med ett nato eller skulle det bara se alldeles förjävligt ut? Jag själv har kört så ibland i samband med hundaktiviteter och jakt
Förtydligar: Att det skulle se förjävligt ut med nato på en G-shock är jag helt med ut. Tänkte mer typ seiko skx eller liknande med nato utanpå uniformen :)

Forum software by XenForo™ © 2010-2018 XenForo Ltd. User deleted.

Senast ändrad:
Som du ser på bilden nedan så är det knepigt med uniformsjacka och klocka. Vill inte ha jackan uppdragen hela tiden så klockan syns och när man väl behöver klockan får jag lossa på kardborren för att komma åt. Blir tyvärr inte bättre med Nato eller likande. G-shock DW är lite smidigare pga att den är tunn.
35DE670E-6309-4720-9AFE-D268DB171365.jpeg

55B592D1-6F6E-48F9-9198-3B8AAC5F7FEA.jpeg

Tillbaka
Topp