• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vill spara pengar i form av fin klocka, behöver Tips!

Här kommer några i det spannet som eventuellt kommer gå upp, eller kommer hålla sitt värde under åren:

Omega Pie-Pan Constellation 18k ca 12-15tkr
Omega-Constellation-PanPie-GS-001A.jpg.jpg

Omega 2531.80 - 14-25tkr

15738261-6lk0x3yaep73x9ei5646ulql-ExtraLarge.jpg

Omega 2254 - 15-25k

omega-seamaster-2254.50.00.jpg

Fyr/femsiffrig datejust utan länk - 18-30k

2rddipcbk7k31.jpg

Omega Seamaster Automatic i bra skick har nästan dubblerats i pris under senaste 5-6 åren. Innan kunde man klippa en för 2,5-3tkr, nu närmare 5-6tkr. Omöjligt att sia, men det är en klassisk modell som bör hålla sitt pris i rätta förhållanden.
En Constellation Piepan i 18k kan man glömma under 25k om skicket inte är skit. Den på bild är guld på stål. Det går nog för 12.
Problemet kvarstår, man kan inte förutspå vad som är ’rätta förhållanden’.
Fattar mig inte på dina kommentarer.
Först är det omöjligt att göra bra köp för 15-20k, sedan är en mellanmjölsSpeedy en säker investering (vilket jag för övrigt tror är helt fel) och sedan är det omöjligt att veta igen.

En Constellation Piepan i 18k kan man glömma under 25k om skicket inte är skit. Den på bild är guld på stål. Det går nog för 12.

Först är det omöjligt att göra bra köp för 15-20k, sedan är en mellanmjölsSpeedy en säker investering (vilket jag för övrigt tror är helt fel) och sedan är det omöjligt att veta igen.

Sorry, syftade på den "vanliga" guld på stål som är på bild. Editerar.

@Tisdag självklart kan man hitta klockor inom budget som bör ha goda chanser att klara sig relativt bättre än majoriteten. Det har inte varit så svårt hittills. Och då pratar jag inte om 6siffriga StålRollar som stigit skapligt men knappast varit så bra investeringar som fok tror. Många vintageklockor i låga prisklasser har stigit flera hundra procent på några år.

Det svåra är att, om man ska hitta klockor som man tror kan bli bra investering inom låg budget kan man inte följa strömmen, eftersom de klockorna redan kostar mer. Man måste våga titta framåt och se vad som presenterar för bra värde relativt andra klockor som har likheter med de som redan kostar för mkt. Dock krävs mycket kunskap och magkänsla då man inte isf kan gå in på C24 och köpa ngt till överpris. Jag tror att man alltid ska satsa på skick som ett generellt tips. Tror @marconimotet är inne på ngt, där tex Omega Polaris, Recife etc kna fås till småpengar men bör kunna ha en bra resa. Jag tror även att klockor i solitt guld har goda chanser. Inte de tråkigaste förtjänsturen men de lite roligare vintageguldarna. Att guldklockor ofta kostar samma eller mindre än motsvarande stål är för mig en anomali och ngt jag tror kommer ändras inom kort. Om du dessutom köper klockor nära skrotvärde är nedsidan begränsad av guldvärdet.

Vad har du för erfarenhet av klockor och vintage? Har du kompetensen som krävs?

Troligen blir det svårt om du bara vill att ngn ska säga en modell som kommer stiga då det med vintage handlar minst lika mkt om vilket ex du hittar och vad det kostar relativt andra ex av samma modell (med hänsyn taget till skick, tillbehör etc)

Senast ändrad:
@Tisdag självklart kan man hitta klockor inom budget som bör ha goda chanser att klara sig relativt bättre än majoriteten. Det har inte varit så svårt hittills. Och då pratar jag inte om 6siffriga StålRollar som stigit skapligt men knappast varit så bra investeringar som fok tror. Många vintageklockor i låga prisklasser har stigit flera hundra procent på några år.

Det svåra är att, om man ska hitta klockor som man tror kan bli bra investering inom låg budget kan man inte följa strömmen, eftersom de klockorna redan kostar mer. Man måste våga titta framåt och se vad som presenterar för bra värde relativt andra klockor som har likheter med de som redan kostar för mkt. Dock krävs mycket kunskap och magkänsla då man inte isf kan gå in på C24 och köpa ngt till överpris. Jag tror att man alltid ska satsa på skick som ett generellt tips. Tror @marconimotet är inne på ngt, där tex Omega Polaris, Recife etc kna fås till småpengar men bör kunna ha en bra resa. Jag tror även att klockor i solitt guld har goda chanser. Inte de tråkigaste förtjänsturen men de lite roligare vintageguldarna. Att guldklockor ofta kostar samma eller mindre än motsvarande stål är för mig en anomali och ngt jag tror kommer ändras inom kort. Om du dessutom köper klockor nära skrotvärde är nedsidan begränsad av guldvärdet.

Vad har du för erfarenhet av klockor och vintage? Har du kompetensen som krävs?

Troligen blir det svårt om du bara vill att ngn ska säga en modell som kommer stiga då det med vintage handlar minst lika mkt om vilket ex du hittar och vad det kostar relativt andra ex av samma modell.
Upplever att du slår huvudet på spiken med ditt inlägg.

Oj, allt kan bli komplicerat om man vill! Tack för goda råd. Har köpt en del klockor, och vissa har varit skräp, andra har jag kvar och använder.

Skulle säga att jag har en bra grundkoll på klockor:)

Har en Seiko srp777, tycker den är bra med roligare urverk än SKX. (Som jag hade förut)

Jag var bara ute efter litet tips på bra klockor till ett pris som man troligt kan få igen om ett par år eller så. (Medveten om skickets betydelse) Likt inlägget med många bilder på bra alternativ. Tack!

Likt aktier eller vad som helst finns ju alltid en risk att det rasar, men det vet jag om!

Oj, allt kan bli komplicerat om man vill! Tack för goda råd. Har köpt en del klockor, och vissa har varit skräp, andra har jag kvar och använder.

Har en Seiko srp777, tycker den är bra med roligare urverk än SKX. (Som jag hade förut)

Jag var bara ute efter litet tips på bra klockor till ett pris som man troligt kan få igen om ett par år eller så. (Medveten om skickets betydelse) Likt inlägget med många bilder på bra alternativ. Tack!

Likt aktier eller vad som helst finns ju alltid en risk att det rasar, men det vet jag om!
Kolla in Omega 2254.50
Bör du hitta för 20. Är en otroligt snygg dykare och lär hålla värdet.

Senast ändrad:
Hade jag haft budget på 20k så hade jag nog köpt en omega smp ref:2221.80 i bra skick. Trist kanske med kvartsverk men skönt att slippa underhåll att tänka på om man ändå skall sälja senare. Smp kanske inte kommer vara en raket värdemässigt men den har å andra sidan ett värde som är stabilt på andrahandsmarknaden och är lättsåld. Att välja värdepapper är nog en klokare investering men en smp får du nog pengarna tillbaka iallafall:)

Okej, såhär då:

Jag tycker väldigt mycket om klockor och är sugen på att köpa en fin att använda varsamt varje dag, för max 20000.

Om jag skulle märka att pengarna istället behövdes till något annat vill jag kunna sälja den till ungefär samma pris jag köpte den för.
Tips på klockor i den prisklassen för rätt pengar?

Ungefär så är min fråga. Två flugor i en smäll. Ha trevligt med en klocka, samtidigt som jag sparar mina stålar.
Tänker inte köpa något bara för att ha i ett skåp för att förvara mina pengar, utan jag vill ju ha en trevlig klocka:)

Vill man se en ökning så är det nog vintage eller semi-vintage (gärna Omega eller billigare Rolex som i inlägget ovan) man får sikta in sig på. Men vill du "bara" ha en trevlig klocka som troligen håller sitt värde så att du senare får tillbaka pengarna, så tror jag att en begagnad Longines Legend Diver kan vara något. Den har funnits rätt länge (över 10 år) och verkar fortfarande vara populär. Inga konstigheter runt service och en bra allroundklocka som nog efter ett par år som beg har hamnat på en prismässig botten.

0D993096-4D1B-428F-9378-D3903799136F.jpeg

Legend diver är fina!

Jag tänker att en datejust för 20000 är ett mycket svårt köp. Men annars skulle ju det vara väldigt kul på ett färgglatt nato. Vad tros? Svårt med skick och kanske dyr service på Rolex?

Tyvarr tror jag du ska kopa nagot aptrakigt i 18K dar du betalar for skrotguldet och far en klocka pa kopet om det viktigaste ar att kunna salja klockan snabbt med minimal forlust/ev vinst om nodvandigt.

Guldpriset ligger rekordhogt just nu,USD tappar kraftigt mot EUR/SEK sa kanske inte sa farlig att chansa?

Tyvarr tror jag du ska kopa nagot aptrakigt i 18K dar du betalar for skrotguldet och far en klocka pa kopet om det viktigaste ar att kunna salja klockan snabbt med minimal forlust/ev vinst om nodvandigt.

Guldpriset ligger rekordhogt just nu,USD tappar kraftigt mot EUR/SEK sa kanske inte sa farlig att chansa?
Finns ju icke aptråkiga, typ Movadon jag länkade som inte kostar mkt mer än skrotvärdet men är betydligt roligare än de tråkigaste guldarna :)

Om jag skulle vilja titta efter en datejust som föreslagits, med alla risker det innebär, vilka sidor ska jag kolla på, och vad ska jag titta extra noga på?

Om jag skulle vilja titta efter en datejust som föreslagits, med alla risker det innebär, vilka sidor ska jag kolla på, och vad ska jag titta extra noga på?
Jag hade valt något som inte gjort samma prisresa som DJ redan gjort, i alla fall vintage i stål. DJ i guld är en annan femma. Men det är ju såklart bara min åsikt. Om du ändå ska köpa en DJ så hade jag verkligen läst på och köpt via auktion, undvikit handlare för att undvika deras påslag.

Jag skulle inte rekommendera köpa på auktion det man knappt har råd med om man inte är tämligen erfaren och vet vad man köper och gör, eller har tur. Hellre då en seriös handlare med normala priser.

Hur är det med Tudor?

Är det något att satsa på, som alternativ till datejust?

Tex
Screenshot_20200802-195538_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Den här är ju festlig och helt i min smak:happyhappy:

20200802_222912.jpg

Undra om de går att få tag på någonstans till ett bra pris?

Tillbaka
Topp