• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill spara pengar i form av fin klocka, behöver Tips!

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en klocka för pengar man inte har råd att förlora, inte enskilda aktier för den delen heller.
Nej, det är klokt och sant. Men jag överlever utan pengarna, även om jag tror att det är låg risk att allt försvinner. Vad pengar är och vad de behövs för är för mig en komplicerad fråga, så jag vill gärna prova på det här sättet:)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Som jag tidigare nämnt hade jag gått på semi-vintage med klassisk och lite utdaterad design. Kräver en del efterforskning men att kika mot Omega, Zenith eller typ Girard perregaux, snarare än Rolex, är nog inte fel.
 

skyseeker

Rolex
Tror faktiskt att det finns gamla Rolex med Musse på. Har läst om det förut.
Har väl avhandlats i andra trådar - och slutsatsen var, om jag minns rätt, att det troligen inte gjorts några tavlor med Musse/Disney av Rolex själva. Således är det AM tavlor alt målade. Dock tycker jag de är oerhört charmiga. Mitt råd är köp det du gillar. Tänk inte för mycket på värdet. Njut av livet ;)
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Screenshot_20200803-094116_Chrome.jpg
Screenshot_20200803-094127_Chrome.jpg
Screenshot_20200803-094140_Chrome.jpg
Screenshot_20200803-094145_Chrome.jpg
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Dessa guldklockor nära skrotvärde som tagits upp, var letar jag efter sådana, och vilka märken och modeller finns som ser litet roligare ut?

Den här tycker jag om till exempel!

Screenshot_20200803-105852_Chrome.jpg
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Dessa guldklockor nära skrotvärde som tagits upp, var letar jag efter sådana, och vilka märken och modeller finns som ser litet roligare ut?

Den här tycker jag om till exempel!

Screenshot_20200803-105852_Chrome.jpg
De som ligger nära skrotvärdet är väl oftast lite mer moderna typ NOR-klockor med kvartsverk. Inget fel på dem - jag har haft en Eterna som var en trevlig och prisvärd dressare. Har utifrån priset svårt att tro att den du visar bild på är en klocka i 18k, utan snarare pläterad eller guld på stål.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Verkar närmast omöjligt att hitta en datejust för under 20, och jag tror inte riktigt jag har kunskap att köpa en sådan i den prisklassen:(
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Som tidigare nämnts tror jag att om du kan hitta en Seamaster 2254 (eller 64 som är quartz) så får du både en väldigt trevlig och tålig vardagsklocka men också en eftertraktad modell som kommer hålla värdet bättre än mycket annat. Bilden är stulen men jag har haft en 64a i arton år så jag vet att den är trevlig :)
3f36e54f2e428423109d586f13dec428.jpg
 
Ja, så kanske det är. Men 2008 budade min far på en Omega pie pan, som då kostade ca 3000. Nu är den värd mycket mer.

Har tittat bland annat på Breitling Aerospace, omega seamaster professional och Tudor black bay. Finns ju så många märken och modeller, det räcker att jag kan sälja för ungefär samma pris som jag köpte för!
Hehe, ja alltså 2017 fick du en Patek Nautilus för ca 300, förra året gick de för mellan 7 och 800.. så visst ÄR DET MÖJLIGT att investera precis rätt, men svårt att veta i förväg vad som ska öka, gjorde man det så skulle ju alla köpa den klockan, eller hur? :)
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Hehe, ja alltså 2017 fick du en Patek Nautilus för ca 300, förra året gick de för mellan 7 och 800.. så visst ÄR DET MÖJLIGT att investera precis rätt, men svårt att veta i förväg vad som ska öka, gjorde man det så skulle ju alla köpa den klockan, eller hur? :)

Ja, det skulle vara praktiskt ekonomiskt sett! Man kan ju känna det på sig, en kvalitativ sak från ett intressant märke med cool design borde stiga i värde om det ligger lågt. (Tex King seiko nu)

Ja, 800 är ganska dyrt. Kan ju få flera matkassar för de pengarna:)
 
Senast ändrad:

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Som tidigare nämnts tror jag att om du kan hitta en Seamaster 2254 (eller 64 som är quartz) så får du både en väldigt trevlig och tålig vardagsklocka men också en eftertraktad modell som kommer hålla värdet bättre än mycket annat. Bilden är stulen men jag har haft en 64a i arton år så jag vet att den är trevlig :)
3f36e54f2e428423109d586f13dec428.jpg
De är fina, har absolut den i åtanke!
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
80-tal tror jag mycket på. Bilar, möbler, klockor. 80-talet är det kändaste och mest ikoniska årtiondet. Än så länge tar vi det årtiondet för givet. Gammal plast, gulnade maskiner och kantiga, rostiga bilar. Men snart, när folk blir nostalgiska, maskinerna försvinner från soptippen, bilarna försvinner från vägarna, då ser vi plötsligt den kantiga charmen med lcd-displayer, de plastiga möblerna och maskinernas fina nostalgiska former.
Samma sak med klockor från 80-talet med karaktäristiska former.

Min spådom: Inom snar framtid kommer 80-talets klockor med mer stiga i värde som en raket!
20200804_114529.jpg
20200804_114502.jpg
20200804_114542.jpg
20200804_114515.jpg
20200804_114731.jpg
 
Topp