• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vill spara pengar i form av fin klocka, behöver Tips!

Brukar inte Reduced vara rätt så dyrt att serva? Utan att ha siffrorna på bordet vågar jag mig på en kvalificerad gissning att Farfars Klocka är väsentligt billigare än både Werner och Klockmaster. Definitivt värt att vänta tills han är tillbaka i alla fall och ställa frågan om pris.

Brukar inte Reduced vara rätt så dyrt att serva? Utan att ha siffrorna på bordet vågar jag mig på en kvalificerad gissning att Farfars Klocka är väsentligt billigare än både Werner och Klockmaster. Definitivt värt att vänta tills han är tillbaka i alla fall och ställa frågan om pris.
Det låter ju inte så bra förstås. Men i sådana fall kan jag vänta om de brukar ha bättre priser.

Jag får se hur jag gör nu med mina tidigare planer. Kanske ska leta efter något häftigt lägre prissatt här på KS:)

Modulverk tar betydligt längre tid än ett 1861 och är knepigare. Tror varken Werner eller Farfars ger sig på en sån...

Men inget konstigt för med det, hitta rätt urmakare bara. "Reduced" har ett oförtjänt dåligt rykte.

Fin klocka! Ovanlig i tvåton och definitivt värd att fixa upp. Själva urverket är ett ETA 2892 och det grejar vilken urmakare som helst som helst men sen är det kronografmodulen som som betydlig färre grejar att ta isär och sätta ihop. Även om dom gör det så är det tidsödande. Behöver modulen service så brukar man i stället byta hela modulen. Oavsett, kräver modulen service så sticker priset iväg.

Nu tog mina planer en oväntad vändning! När jag berättade om mina planer om klockköp, sa min pappa att jag kunde få den här klockan som han hade liggandes! En Omega Speedmaster reduced som han köpte ny 1990. Den har aldrig blivit servad, och urtavlan och verket sitter löst i botten efter att den har åkt i backen. Kanske är svindyrt att få i fint skick, men blev jätteglad! Mycket spännande.
20200806_132137.jpg
20200806_132148.jpg
20200806_132201.jpg
20200806_132324.jpg
20200806_132336.jpg
20200806_132154.jpg
20200806_132228.jpg
Kul vändning! :) Grattis!

Nu är klockan inlämnad för service på tidlösa ur i Uppsala. Fint ställe! Han sa att urverket såg snusrorrt men ändå fint ut, och att det förmodligen inte skulle vara några större problem att serva. Hämtas om 8 veckor:)

Då är klockan i trygga händer :) Har haft flera vintageklockor på service hos Robert.
Fantastisk miljö också, och i normala fall så händer det en hel del i hantverksbyn och det är väl värt ett besök. Tidlösa Ur håller till i det röda huset med vita karmar runt dörrarna.

IMG_20190613_104427.jpg

Då är klockan i trygga händer :) Har haft flera vintageklockor på service hos Robert.
Fantastisk miljö också, och i normala fall så händer det en hel del i hantverksbyn och det är väl värt ett besök. Tidlösa Ur håller till i det röda huset med vita karmar runt dörrarna.

IMG_20190613_104427.jpg
Ja, vad bra! Blev väldigt tveksam om vi kommit rätt först, skulle verkligen inte tippa på att det låg en auktoriserad omegaverkstad där. Men det gjorde det, och allt kändes bra:)

Nu tog mina planer en oväntad vändning! När jag berättade om mina planer om klockköp, sa min pappa att jag kunde få den här klockan som han hade liggandes! En Omega Speedmaster reduced som han köpte ny 1990. Den har aldrig blivit servad, och urtavlan och verket sitter löst i botten efter att den har åkt i backen. Kanske är svindyrt att få i fint skick, men blev jätteglad! Mycket spännande.
20200806_132137.jpg
20200806_132148.jpg
20200806_132201.jpg
20200806_132324.jpg
20200806_132336.jpg
20200806_132154.jpg
20200806_132228.jpg
Piggyback eller Dubois Depraz som kronografmodulen kallas.

En sak som jag funderat på. Hur tror ni att värdet på Breitling kommer att utvecklas de kommande åren? Med betoning på tror :bookworm:

En sak som jag funderat på. Hur tror ni att värdet på Breitling kommer att utvecklas de kommande åren? Med betoning på tror :bookworm:
Jag är ju långt ifrån någon expert. Men om jag var tvungen att dra på en gissning hade det varit antingen en viss värdeökning eller status quo. Känns som breitling ligger rock bottom i dagsläget och från botten finns det ju bara en väg. Men i slutändan lär väl diverse trender och mode styra en del?! Om trenden kommer vara stora, stekiga klockor om något år lär ju t.ex. det spela in.

Alla dessa vintage homage-klockor som säljs som nyutgåva nu är jag litet fundersam över. Många är ju jättefina tycker jag, tex seikos eller Longines nya. Nen tänk om retro är helt ute om några år:nailbiting:

Vill man se en ökning så är det nog vintage eller semi-vintage (gärna Omega eller billigare Rolex som i inlägget ovan) man får sikta in sig på. Men vill du "bara" ha en trevlig klocka som troligen håller sitt värde så att du senare får tillbaka pengarna, så tror jag att en begagnad Longines Legend Diver kan vara något. Den har funnits rätt länge (över 10 år) och verkar fortfarande vara populär. Inga konstigheter runt service och en bra allroundklocka som nog efter ett par år som beg har hamnat på en prismässig botten.

0D993096-4D1B-428F-9378-D3903799136F.jpeg
Longines Legend Diver är fin rent estetiskt och verkar hålla värdet bra på beg. marknaden men glaset kostar huggorm berättade klockmaster, typ 10k om jag minns rätt. Hade en Grand Seiko SBGV011 med samma typ av konvext glas med AR på insidan som kostade ca 7800;- att byta.

Senast ändrad:
F-91W har jag svårt att se att den skulle minska i värde närmsta 10 åren iaf.

Edit: såg speedyn nu. Fixa den för sjutton. Särskilt då det är ett arv.

Senast ändrad:
Longines Legend Diver är fin rent estetiskt och verkar hålla värdet bra på beg. marknaden men glaset kostar huggorm berättade klockmaster, typ 10k om jag minns rätt. Hade en Grand Seiko SBGV011 med samma typ av konvext glas med AR på insidan som kostade ca 7800;- att byta.

Jo, jag läste någon skräckhistoria om det där också för ett par år sedan. Lyckligtvis är det inte så stor risk att man ska drabbas av det. Man får ju ligga i en del för att slå sönder ett safirglas även om LLD'ns höga glas gör att det lever lite farligare än på många andra klockor. Det krävs nog att man tappar den i ett stengolv etc för att det ska gå sönder?

Jo, jag läste någon skräckhistoria om det där också för ett par år sedan. Lyckligtvis är det inte så stor risk att man ska drabbas av det. Man får ju ligga i en del för att slå sönder ett safirglas även om LLD'ns höga glas gör att det lever lite farligare än på många andra klockor. Det krävs nog att man tappar den i ett stengolv etc för att det ska gå sönder?
Kan gå i god för de som fått prisuppgiften att det betecknas som en skräckhistoria:rolleyes:
Precis, det ska ju en del till för att repa ett safirglas även om det är kupat. Vet inte hur ett kupat safir står sig mot ett platt om man tappar klockan men helt klart blir det direkt fula märken om det sker på t.ex. asfalt. Det lär ju bli som för ett platt glas en del finkornigt splitter som kan leta sig in i urverket. Blev faktiskt lite sugen på kupat safir, blir ju mer sport att bära klockan:D

Passar på att bjuder på en vacker Grand Seiko SBGV011 (finquartz)
IMG_4344.JPG

IMG_4339.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp