• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill spara pengar i form av fin klocka, behöver Tips!

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur brukar bell & ross hålla i värde?
Tycker deras br 03 92 är rätt häftigt:wideyed:
Gillar du modellen så kör, räkna med att du förlorar 20-50% om du plockar ut en ny. Köper du begagnat så kanske en större andel av värdet är kvar vid försäljning men det är ett nischat märke och jag skulle tippa på att det är den mest lättsålda på begagnatmarknaden heller.

Vill du behålla en stor andel av värdet och ta så liten risk som möjligt så sök på en lista över de populäraste klockmärkena (worldwide/sverige/eller här på klocksnack) och köp någon av deras mest generiska modeller lätt begagnat. T.ex: Rolex, Omega, Tudor, Longines, etc (inte nödvändigtvis i inbördes ordning & nu kanske rolex går bort med tanke på prisbilden).
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Gillar du modellen så kör, räkna med att du förlorar 20-50% om du plockar ut en ny. Köper du begagnat så kanske en större andel av värdet är kvar vid försäljning men det är ett nischat märke och jag skulle tippa på att det är den mest lättsålda på begagnatmarknaden heller.

Vill du behålla en stor andel av värdet och ta så liten risk som möjligt så sök på en lista över de populäraste klockmärkena (worldwide/sverige/eller här på klocksnack) och köp någon av deras mest generiska modeller lätt begagnat. T.ex: Rolex, Omega, Tudor, Longines, etc (inte nödvändigtvis i inbördes ordning & nu kanske rolex går bort med tanke på prisbilden).

Den är riktigt fin! Även 03 94

Du har nog rätt i det, bättre att köpa något jag tycker om, och om jag nu skulle behöva sälja den får jag se eventuell förlust som det glädjen för klockan kostade!
 
Ja, det skulle vara praktiskt ekonomiskt sett! Man kan ju känna det på sig, en kvalitativ sak från ett intressant märke med cool design borde stiga i värde om det ligger lågt. (Tex King seiko nu)

Ja, 800 är ganska dyrt. Kan ju få flera matkassar för de pengarna:)
Skojade du nu?

Alltså på under två år steg Patek Philippes modell, Nautilus från att kosta runt 300 TUSEN kronor 2017, till att kosta upp mot 800 tusen 2019, och nu har de sjunkit igen, så nu kan du få en för 500 000kr eller kanske strax därunder, beroende på hur snabba pengar säljaren behöver.

Klart man kan "känna på sig" saker, men JAG har ingen lust att köpa en klocka för trehundratusen som inte intresserar mig ett dugg, för att jag "känner på mig" att den under nästa år ska stiga till det dubbla, det kunde ju rent teoretiskt ha blivit så att ingen längre hade velat ha en "gammal avdankad 70tals klocka som inte blivit uppdaterad märkbart på 40 år" också, oavsett om det är en Patek Philippe, den hade kunnat sjunka till halva priset också, sånt har också hänt.
Så att bara ta en klocka och köpa den på "känn" för 300 papp, det är att spekulera lite för mkt för mig..

Alltså, skojade du om matkassar, eller trodde du att det handlade om 300kr - 800kr
Inte 300 000kr - 800 0000kr..?
(Dömer ingen här, alla är vi nya när det gäller klockor, märke och modeller någon gång)
Mvh
 
Och snart 400? Att usdsek gått från 10 till 8.7 gör en del. Går det till 8 vilket många tror blir ju 50k usd plötsligt 400 och inte 500 :)

Att gå in i hajpade modeller nu känns risky.
Ja det stämmer, sen är det inte helt omöjligt att de sjunker "prismässigt" från 500 sek till 400 sek på en svensk klocka heller (eller en såld i Sverige till en svensk, en affär i kronor.)
Jag tänker att det verkar svårsålt nu för 500+ sen är det kanske så att folk inte känner samma intresse för klockan när dwn plötsligt blev så innihelvete dyr att ingen vågar använda den, den är bara dyr... lagom kul att ha nåt sånt som man inte vågar använda ens...
Så köpare köper för att använda och bjuder då vad man är villig att betala för en BRUKSKLOCKA, inte en (stulen) Rembrandt som du knappt kan visa att du äger pga rån/stöldrisk.

Kan ju hoppas att det sjunker tillbaka till 300 och stannar där
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Screenshot_20200803-094116_Chrome.jpg
Screenshot_20200803-094127_Chrome.jpg
Screenshot_20200803-094140_Chrome.jpg
Screenshot_20200803-094145_Chrome.jpg
OT men tvärfake, den som skrev den artikeln saknar både talang och kunskap för att uttala sig.
 

nept

Panerai
Ja, så kanske det är. Men 2008 budade min far på en Omega pie pan, som då kostade ca 3000. Nu är den värd mycket mer.

Har tittat bland annat på Breitling Aerospace, omega seamaster professional och Tudor black bay. Finns ju så många märken och modeller, det räcker att jag kan sälja för ungefär samma pris som jag köpte för!

"Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning."
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Skojade du nu?

Alltså på under två år steg Patek Philippes modell, Nautilus från att kosta runt 300 TUSEN kronor 2017, till att kosta upp mot 800 tusen 2019, och nu har de sjunkit igen, så nu kan du få en för 500 000kr eller kanske strax därunder, beroende på hur snabba pengar säljaren behöver.

Klart man kan "känna på sig" saker, men JAG har ingen lust att köpa en klocka för trehundratusen som inte intresserar mig ett dugg, för att jag "känner på mig" att den under nästa år ska stiga till det dubbla, det kunde ju rent teoretiskt ha blivit så att ingen längre hade velat ha en "gammal avdankad 70tals klocka som inte blivit uppdaterad märkbart på 40 år" också, oavsett om det är en Patek Philippe, den hade kunnat sjunka till halva priset också, sånt har också hänt.
Så att bara ta en klocka och köpa den på "känn" för 300 papp, det är att spekulera lite för mkt för mig..

Alltså, skojade du om matkassar, eller trodde du att det handlade om 300kr - 800kr
Inte 300 000kr - 800 0000kr..?
(Dömer ingen här, alla är vi nya när det gäller klockor, märke och modeller någon gång)
Mvh

Haha, ja det var ett försök till ett skämt! De är ju så ofantligt dyra. Säkert av en anledning, hantverk hoppas jag!
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
@Tisdag Du har lagt in en Grand Seiko logga i din signatur, kan du inte slänga upp en bild på den, om du har en, eller några bilder på de dykare/sport ur du gillar :)

Tycker mycket om Grand Seiko, men har ingen tyvärr. Har dock en hi beat King Seiko, som till stor del liknar Grand. Därav den loggan:)

Här är några klockor jag tycker mycket om som jag funderar över!
20200805_101027.jpg
20200805_120215.jpg
20200805_101103.jpg
20200805_101046.jpg
20200805_101046.jpg


20200805_100835.jpg
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Ny telefon, så har ingen bild på min kung,
Men den här är nog den klocka jag helst skulle köpa:)
Ligger dock mångdubbelt utanför nuvarande budget
20200805_121134.jpg
 

skyseeker

Rolex
Tycker mycket om Grand Seiko, men har ingen tyvärr. Har dock en hi beat King Seiko, som till stor del liknar Grand. Därav den loggan:)

Här är några klockor jag tycker mycket om som jag funderar över!
20200805_101027.jpg
20200805_120215.jpg
20200805_101103.jpg
20200805_101046.jpg
20200805_101046.jpg


20200805_100835.jpg
Trevliga klockor allihop. Eftersom du verkar föredra ”riktiga” dykare hade jag valt bort BBn.
B&R riktigt trevliga pjäser! Enormt bra finish för prisklassen. Ligger väl dessutom en på köp o sälj för ett vettigt pris!?
Sinn U1, coolast i gänget.
Aerospace, kanske den mest mångsidiga i gänget. Ingen dykare (även om den ser lite ut som en) men underskattad och där med prisvärda som få.
Pelagos, med Tudor blir det sällan fel! Dock ibland lite tråkigt ;)

Köp den du gillar mest och köp begagnat så blir det omöjligt fel :)
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Trevliga klockor allihop. Eftersom du verkar föredra ”riktiga” dykare hade jag valt bort BBn.
B&R riktigt trevliga pjäser! Enormt bra finish för prisklassen. Ligger väl dessutom en på köp o sälj för ett vettigt pris!?
Sinn U1, coolast i gänget.
Aerospace, kanske den mest mångsidiga i gänget. Ingen dykare (även om den ser lite ut som en) men underskattad och där med prisvärda som få.
Pelagos, med Tudor blir det sällan fel! Dock ibland lite tråkigt ;)

Köp den du gillar mest och köp begagnat så blir det omöjligt fel :)

Det låter positivt och bra:)

Var finns B&R-klockan? Undrar fortfarande om man kan söka på klockor som säljs?
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Urverk inte så viktigt när det kommer till prisutveckling imo. 2liner är första generationens Pelagos, mkt mindre produktion och snyggare med mindre text. Dessutom än så länge billigare. Min kristallkula säger att den kommer vara dyrare om 10 år :)
Det låter ju bra faktiskt. Då tänker jag om med det och letar efter en sådan pelagos:)
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Nu tog mina planer en oväntad vändning! När jag berättade om mina planer om klockköp, sa min pappa att jag kunde få den här klockan som han hade liggandes! En Omega Speedmaster reduced som han köpte ny 1990. Den har aldrig blivit servad, och urtavlan och verket sitter löst i botten efter att den har åkt i backen. Kanske är svindyrt att få i fint skick, men blev jätteglad! Mycket spännande.
20200806_132137.jpg
20200806_132148.jpg
20200806_132201.jpg
20200806_132324.jpg
20200806_132336.jpg
20200806_132154.jpg
20200806_132228.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nu tog mina planer en oväntad vändning! När jag berättade om mina planer om klockköp, sa min pappa att jag kunde få den här klockan som han hade liggandes! En Omega Speedmaster reduced som han köpte ny 1990. Den har aldrig blivit servad, och urtavlan och verket sitter löst i botten efter att den har åkt i backen. Kanske är svindyrt att få i fint skick, men blev jätteglad! Mycket spännande.
20200806_132137.jpg
20200806_132148.jpg
20200806_132201.jpg
20200806_132324.jpg
20200806_132336.jpg
20200806_132154.jpg
20200806_132228.jpg
Fin! Grattis! Väl värd att fixa. Kolla med farfars klocka i sthlm.
 
Senast ändrad:
Topp