• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Något för dig @Donkii ;)

http://www.tradera.com/item/1917/252063976/lemania-tg-195

image.jpeg
Fick tipset tidigare av @Quaker :) Håller absolut med om att det är något för mig :D Får avvakta lite och se hur den nuvarande budgivningen slutar (fjällstuga).
Tack för tipset :)

Funderar lite på denna:
https://auctionet.com/sv/388263-armbandsur-omega-1900-talets-andra-halft
Verkar vara lite rost/ärgat i caset vid kanten till glaset. Är det ngt man kan få bort?
image.png

Kvalificerad gissning...
Är det inte bara tiotals år av smuts och avlagringar? Inte helt ovanligt att det brukar se ut ungefär sådär på äldre klockor.
Man kan säkert komma åt relativt bra utan att demontera någonting - men givetvis blir det allra bäst om man poppar glaset och rengör på riktigt.

...och du - Ladda telefonen! ;)

Tack @Anders Forsberg och @Aurum för den fina infon!
Då får det bli den om den inre drar iväg allt för jävligt. (Håll er borta KS ;) )
Men visst är boetten egentligen 35.5mm ex krona? (Det är den iaf på min mögelvariant)
image.jpeg

Vad tror ni är bästa sättet att rengöra? Vågar ju inte direkt använda massa vatten... ;)
Edit: @Gummo visst måste det vara samma ref = 35.5mm?

Senast ändrad:
Då får det bli den om den inre drar iväg allt för jävligt. (Håll er borta KS ;) )
Men visst är boetten egentligen 35.5mm ex krona? (Det är den iaf på min mögelvariant)
image.jpeg

Vad tror ni är bästa sättet att rengöra? Vågar ju inte direkt använda massa vatten... ;)
Som grabbarna redan sagt så är det smuts. Bästa sättet är väl egentligen att plocka ned den och köra i ultraljudstvätt, annars en tandborste. Jag skulle nog ta en blöt papperstuss och dutta försiktigt i hopp om att lösa upp det en aning och sedan gå fram försiktigt med en mjuk tandborste.

Senast ändrad:
image.jpeg

Tror det är samma ref med cal 266. Lossa kronan, plocka ur verket och tvätta i ultraljudstvätt som @Donkii säger. Gnussa försiktigt med en fuktig tygtrasa, babywipes eller annat om du ej pallar plocka isär.

Som grabbarna redan sagt så är det smuts. Bästa sättet är väl egentligen att plocka ned den och köra i ultraljudstvätt, annars en tandborste. Jag skulle nog ta en blöt papperstuss och dutta försiktigt i hopp om att lösa upp det en aning och sedan gå fram försiktigt med en mjuk tandborste.
Tror det är samma ref med cal 266. Lossa kronan, plocka ur verket och tvätta i ultraljudstvätt som @Donkii säger. Gnussa försiktigt med en fuktig tygtrasa, babywipes eller annat om du ej pallar plocka isär.
Tack! Har aldrig plockat ur ett verk innan så lite läbbigt... Har ni tips på boettverktyg? Risk att man sabbar ngt?
Edit: Baklocket är ju graverat vilket jag inte har några problem med, men ser ingen Omegamärkning. Ok ändå?

Senast ändrad:
https://sikoauktioner.se/auktion/230907

Och helt plötsligt rusade denna iväg. Jag hade ju kontroll...
Fasen.

Det var väl en smula optimistiskt med tolvhundra för någonting som har ett Ω på tavlan? ;)
...Undantaget damur av storlek lillfingernagel, som väl kan tänkas gå för dessa summor.
Tror att den kommer att gå upp runt en femhundring till - så varför Sikö satt utropet till 600kr är onekligen lite oklart.

Men trist ändå, givetvis!

Haha nej, men nu väntar jag lite med med mitt bud ;)

Det var väl en smula optimistiskt med tolvhundra för någonting som har ett Ω på tavlan? ;)
...Undantaget damur av storlek lillfingernagel, som väl kan tänkas gå för dessa summor.
Tror att den kommer att gå upp runt en femhundring till - så varför Sikö satt utropet till 600kr är onekligen lite oklart.

Men trist ändå, givetvis!
Mjo, jag är dock med ett tag till :)

Du har ofta väldigt optimistiska förhoppningar på auktioner. :)Svårt att fynda på WorldWideWebben.
Den ser ändå inte så fin ut, lite skabbig. Kanske bättre att köpa ett fint ex som fungerar bra för runt 3000kr.

Fyndens tid är aldrig förbi. :) Fyndade en kanonfin Seiko chrono för ett tag sedan :)

@Aurum @Anders Forsberg @Gummo och @Donkii
Jag vann nu Omegan på 3100:- inklusive provision och frakt. Hoppas inte det var ett förskräckligt överpris...(?) men sedan blir det isärplockning och rengöring :)
Drar kanske iväg ett PM vid tillfälle om jag har några frågor om hur jag plockar ut verket utan att sabba ngt... ;)
Klockan ser (bortsett från smutsen) ut att vara i bra fysiskt skick tycker jag så håller tummarna att det stämmer :)
image.jpg

Jag vann nu Omegan på 3100:- inklusive provision och frakt. Hoppas inte det var ett förskräckligt överpris...(?) men sedan blir det isärplockning och rengöring :)
Drar kanske iväg ett PM vid tillfälle om jag har några frågor om hur jag plockar ut verket utan att sabba ngt... ;)
Klockan ser (bortsett från smutsen) ut att vara i bra fysiskt skick tycker jag så håller tummarna att det stämmer :)
image.jpg
Kan inte gå fel med dessa dressare. Låt säga att det skulle vara ett överpris, då är det inte med många hundringar i sånt fall. Lite rengöring och du har en bra dressare som inte sjunker i värde. Hoppas du blir nöjd :)

Kan inte gå fel med dessa dressare. Låt säga att det skulle vara ett överpris, då är det inte med många hundringar i sånt fall. Lite rengöring och du har en bra dressare som inte sjunker i värde. Hoppas du blir nöjd :)
Tänkte lite så också. Kan ju inte förlora mer än 3k ;)
Skämt åsido, tycker de brukar ligga mellan 2-5k så bör väl vara någorlunda ok pris. Spännande att rengöra grundligt också så får jag användning av min ultraljudstvätt som jag fick av min blivande fru i födelsedagspresent för några veckor sedan ;)

Tänkte lite så också. Kan ju inte förlora mer än 3k ;)
Skämt åsido, tycker de brukar ligga mellan 2-5k så bör väl vara någorlunda ok pris. Spännande att rengöra grundligt också så får jag användning av min ultraljudstvätt som jag fick av min blivande fru i födelsedagspresent för några veckor sedan ;)
Schysst! Grattis! Bara pma om du behöver lite stöd :)

image.jpg

Gött!
Möglet du postade lite längre bak bak i tråden var dock än mer magiskt! :)

Tillbaka
Topp