• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

upload_2016-5-24_15-35-44.png

det märks i alla fall på texterna :D

Hur menar du....?:)
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3059/vara/1231878

Crafoords är klurigt...
Ibland tycker jag att det blir riktigt låga priser där.
Men denna verkar en hel del folk ha koll på, så den kan kanske sticka en del. Ser onekligen väldigt fin ut!

Jag hade också tänkt vara med på Speedyn men hade satt ett tak på 30 ink. prov så det verkar redan vara kört för min del :(

Jag hade också tänkt vara med på Speedyn men hade satt ett tak på 30 ink. prov så det verkar redan vara kört för min del :(
Det ligger ganska väl i linje med vad Carfoords tror (jag frågade i telefon). Vi får väl se :)
Jag tycker dock vi ska skapa en PMtråd där vi håller en intern budgivning. Den som bjuder högst får gå upp själv och bjuda, men som tack för hjälpen betalar denna en viss peng till de andra om han får den billigare än sitt tak. Man skulle kunna tänka sig typ 30%*(Tak-Slutpris) och att det delas ut till de andra. På så sätt kan vi ge fan i att trissa upp priset om vi ändå vet vem som kommer vinna. Det blir en winwin där köparen förhoppningsvis får den till ett ok pris och de andra får en del av kakan, istället för att samma person ska betala mer och de andra inte få ngt...

Det ligger ganska väl i linje med vad Carfoords tror (jag frågade i telefon). Vi får väl se :)
Jag tycker dock vi ska skapa en PMtråd där vi håller en intern budgivning. Den som bjuder högst får gå upp själv och bjuda, men som tack för hjälpen betalar denna en viss peng till de andra om han får den billigare än sitt tak. Man skulle kunna tänka sig typ 30%*(Tak-Slutpris) och att det delas ut till de andra. På så sätt kan vi ge fan i att trissa upp priset om vi ändå vet vem som kommer vinna. Det blir en winwin där köparen förhoppningsvis får den till ett ok pris och de andra får en del av kakan, istället för att samma person ska betala mer och de andra inte få ngt...
hahaha vad fan

Bra upplägg.. Då bjuder jag 15k och inväntar min del av kakan.

Vad fan vadå? :) Tycker du det är en knäpp idé? Jag tycker bara det känns onödigt att tvinga en fellow KSare betala onödigt mycket om jag vet att han ändå kommer betala mer än mig... Istället för att trissa upp priset och sedan släppa den kan jag lika gärna släppa den innan. Jag får ju inte klockan mer för det ;)

Vad fan vadå? :) Tycker du det är en knäpp idé? Jag tycker bara det känns onödigt att tvinga en fellow KSare betala onödigt mycket om jag vet att han ändå kommer betala mer än mig... Istället för att trissa upp priset och sedan släppa den kan jag lika gärna släppa den innan. Jag får ju inte klockan mer för det ;)

Fast det är ju inte nödvändigtvis bara positivt för oss fellow KSare.
De som väljer att lämna in på auktion då och då vill gissningsvis inte att det ska bildas kartell för att hålla priset så lågt som möjligt.

bra idé tycker jag, fast inte en helt lätt mekanism att konstruera för att uppfylla "revelation principle" om vi antar att KS:arna faktiskt spelar roll och skulle ha haft näst högsta i auktionen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Revelation_principle

Helt rätt att snacka ihop sig. Reagerade bara på kompensationen i överenskommelsen, som jag inte tror är nödvändig
Lycka till i auktionen!

Det är väl bara att låta bäste man vinna? Den som är beredd att pröjsa mest tar hem den oavsett om man har budgivningen nu eller på auktionen? Med det sagt så betyder det ju inte nödvändigtvis att det blir en KSare som ror hem den?

bra idé tycker jag, fast inte en helt lätt mekanism att konstruera för att uppfylla "revelation principle" om vi antar att KS:arna faktiskt spelar roll och skulle ha haft näst högsta i auktionen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Revelation_principle
Kul att du tycker det var en vettig idé :)
Helt rätt att snacka ihop sig. Reagerade bara på kompensationen i överenskommelsen, som jag inte tror är nödvändig
Lycka till i auktionen!
Det var mest för att folk skulle gå med på att snacka ihop sig. Tycker bara det känns onödigt att tvinga en annan KSasre betala X tusen mer om han ändå får den i slutändan.
Som @NiklasArvid klokt noterade så bygger det ju på att det var en KSare som vad näst högsta bugivare. Det vet man såklart inte men det är långt ifrån omöjligt. DEt hade väl isf varit risken för den som går upp och bjuder (att få betala en peng till de andra trots att de inte hade någon betydelse). Men om man betalar nästan det man är beredd att lägga blir det ju typ inget över att dela ut.

Min tanke var mer att om man lyckas få den billigt tack vare att de intresserade KSarna inte bjuder är det schysst att de får en del av kakan.
Fast det är ju inte nödvändigtvis bara positivt för oss fellow KSare.
De som väljer att lämna in på auktion då och då vill gissningsvis inte att det ska bildas kartell för att hålla priset så lågt som möjligt.
Så kan det såklart vara öven om jag är tämligen säker på att så inte är fallet nu. Men det är en viktig poäng!

Det är väl bara att låta bäste man vinna? Den som är beredd att pröjsa mest tar hem den oavsett om man har budgivningen nu eller på auktionen? Med det sagt så betyder det ju inte nödvändigtvis att det blir en KSare som ror hem den?
poängen var ju att bilda en inköpskartell för att spara pengar åt KS:arna.... så att vi inte bjuder över varandra, tänk som en fackförening, fast tvärtom...;)
i praktiken är det nog svårt att genomföra så att det får någon meningsfull effekt dock

Kul att du tycker det var en vettig idé :)
...så bygger det ju på att det var en KSare som vad näst högsta bugivare. Det vet man såklart inte men det är långt ifrån omöjligt.

...men då blir det ju problem med konsistensen (revelation principle) tror jag, varför skulle jag inte ange en siffra över mitt reservationspris för att vinna stage1-KS-auktionen om jag sen får köpa den till under mitt faktiska reservationspris i stage2-live-auktionen och dela med mig av en del till de andra, fast jag har inte räknat på det iofs... å hinner inte heller, men jag gillar idén...

...men då blir det ju problem med konsistensen (revelation principle) tror jag, varför skulle jag inte ange en siffra över mitt reservationspris för att vinna stage1-KS-auktionen om jag sen får köpa den till under mitt faktiska reservationspris i stage2-live-auktionen och dela med mig av en del till de andra, fast jag har inte räknat på det iofs... å hinner inte heller, men jag gillar idén...
Min tanke var såhär. Om jag säger att jag är beredd att betala 70k för att jag då vet att jag vinner KS-auktionen men egentligen bara vill betala 30k. Säg att jag nu vinner på 28k. Då får jag betala mina KSpolare 0.3*42k = 12.6k. Ett extremfall såklart men det var lite risken att man fejkbjuder här som gör att man ska betala en del av det man sparade. Om man bjuder högre här än man vill betala får man betala sina KSare mer. Men visst är det så att det hela bygger på ärlighet. Om jag säger att jag är beredd att betala 60k men hoppar av auktionen vid 25k är jag en idiot och dem tänkte jag hängde på Blocket... ;)

Skämt åsido, det är nog en utopi att det skulle funka men det hade varit härligt om det kunde funka då alla (bjudare) skulle vinna på det. Men som sagt funkar det nog tyvärr inte i praktiken... :(

Den som öppnar plånboken vidast vinner väl helt enkelt, som det brukar vara ;)

Onekligen fin! Fick en bild på insidan (ej verket). Ser ut som att service är nödvändig dock då packningen ser helt slut ut (men det får man väl alltid räkna med på sådana här ur...)
image.jpg

Btw: någon som vet vad de inristade siffrorna på bandhornet är?

30k plus provision och servicekostnad utan att vara en tranny med 321 tavla??? verkar inte klokt jag krängde en 321 med CB case vid nyår för 28k

30k plus provision och servicekostnad utan att vara en tranny med 321 tavla??? verkar inte klokt jag krängde en 321 med CB case vid nyår för 28k
Tycker också det börjar bli lite väl pricy, tror att alla räknar med rejäl prisuppgång på allt - vilket inte stämmer på alla modeller. Men, 28k för 321 med CB-case lät asbilligt, jag tar en sån tack! ;)

som gamla tiders antikhandlarringar

Tillbaka
Topp