• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Oavsett bakad eller inte så är den sjukt grym.
Tror inte man får sån fin vithet i text samt gul lume genom bakning.
Skulle nog sluta som mer pepparkaksbränd :)

det gör mig lite tveksam alla naturliga tropicals jag haft (köpt av ägare ej handlare) har varit kritvita även på tritium
en av de vanligaste orsaken till tropical är (förutom då just vattenskada vilket många ej räknar som riktig tropical) ofta avsaknad av uv-skydd i färgen då bleks färgen lättare av solen

det gör mig lite tveksam alla naturliga tropicals jag haft (köpt av ägare ej handlare) har varit kritvita även på tritium
en av de vanligaste orsaken till tropical är (förutom då just vattenskada vilket många ej räknar som riktig tropical) ofta avsaknad av uv-skydd i färgen då bleks färgen lättare av solen

kanske inte i ugn men bakning med uv lampa;)
Hmm, bra poäng faktiskt... Vet inte riktigt vad jag vill dra för slutsats dock. Tolkar det du säger som att en äkta tropical borde ha vita index för index har blekts successivt med tavlan under åren i sol/uv-ljus? Och fake'ade med UV-lampa (går det ens?) kan ha gula index då index redan blivit rejält gula under åren och inte hinner blekas under tiden det tar att tropic'alisera tavlan?
Mycket intressant diskussion oavsett. Vet du har mycket kunskap på ämnet, så lyssnar gärna på vad du tror även om det bara är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Hmm, bra poäng faktiskt... Vet inte riktigt vad jag vill dra för slutsats dock. Tolkar det du säger som att en äkta tropical borde ha vita index för index har blekts successivt med tavlan under åren i sol/uv-ljus? Och fake'ade med UV-lampa (går det ens?) kan ha gula index då index redan blivit rejält gula under åren och inte hinner blekas under tiden det tar att tropic'alisera tavlan?
Mycket intressant diskussion oavsett. Vet du har mycket kunskap på ämnet, så lyssnar gärna på vad du tror även om det bara är mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Det finns mängder med teorier om hur tavlorna blir tropical bla solljus, värme, fukt, reaktion på lysmassan.

Jag går mest på egen erfarenhet, de tropical's jag haft själv ifrån förste ägaren, de har ej varit fuktskadade inuti eller att tavlan varit flammig/ojämn färg (vilket kan vara ett tecken på fuktskada) utan en jämn blekning av den svarta basfärgen.
De har även varit välanvända av sina ägare, vilket skulle tyda på att de sett en hel del solljus och de har alla haft ljusa index/visare.

Det kan givetvis vara så att omegan ovan blivit tropical under sina första årtionden och när den sedan hamnat hos samlare och ej använts lika frekvent som tidigare därav att indexfärgen/lysmassan mörknat.

Jag ser på tex min 16750 ifrån ca 1985 som jag använder rätt sällan att den fått något mörkare index under de 3-4 år jag haft den.

Stentuff HGP dykare med 100 atmos case:
https://www.ebay.com/itm/301994203396
image.png

Fel urverk. Möjligtvis att väldigt sena 7763or såsom denna kanske har 7733 verket men tror ej det, det ska vara valjoux 7730..
@Darren Cal.11/12 @TorNet would love to hear your opinions on the movement of this watch:) As far as I know the 7763 was equipped with the val7730, or could late ones be quipped with 7733?
7763C ska ha ett Valjoux 7730. Urtavlans fötter har sannolikt kapats för att passa på ett Valjoux 7733.

Fel urverk. Möjligtvis att väldigt sena 7763or såsom denna kanske har 7733 verket men tror ej det, det ska vara valjoux 7730..
@Darren Cal.11/12 @TorNet would love to hear your opinions on the movement of this watch:) As far as I know the 7763 was equipped with the val7730, or could late ones be quipped with 7733?

Its fair to make that statement as in all the official records Heuer always quoted the movement as a 7730 HOWEVER we have seen many 7763's with 7732 & 7733 movements & bridges. Its assumed that as the design changed from Valjoux they supplied Heuer with the better specc'd movements at the same cost & they were placed in certain batches of 7763 Autavia's.
In summary i beleive the movement to be correct for the watch.
Cheers - Darren

Its fair to make that statement as in all the official records Heuer always quoted the movement as a 7730 HOWEVER we have seen many 7763's with 7732 & 7733 movements & bridges. Its assumed that as the design changed from Valjoux they supplied Heuer with the better specc'd movements at the same cost & they were placed in certain batches of 7763 Autavia's.
In summary i beleive the movement to be correct for the watch.
Cheers - Darren
Möjligt, men tycker det verkar osannolikt. I så fall måste Heuer även ha gjort en mycket begränsad specialbeställning av urtavlor med exakt samma utseende som de gamla tavlorna avsedda för V7730 i 7763, men med tavelfötterna anpassade för de nya V7733-verken. Det är omöjligt att montera tavlor avsedda för V7730 på V7733 så de kan inte ha använt de gamla tavlorna på de nya verken. Vore lite märkligt om de lät tillverka tavlor med den gamla 7763-designen för nya V7733 när den nya designen av tavlor precis skulle introduceras i nya 73363 med V7733.

Valjoux 7732 är identiskt med V7730 med enda skillnaden att V7732 har datum, V7732 satt i 7863, 7730 satt i 7763. Eftersom 7732 är tjockare på tavelsidan än 7730 så är det dock omöjligt att montera ett 7732 i en boett avsedd för 7730, uppdragsbommen hamnar då inte i linje med öppningen i boetten.

Jag har ingen koll på vintage Omega så jag undrar varför det inte har lagts fler bud på länkad klocka? Är det något uppenbart fel på den?
http://www.tradera.com/item/190118/260243989/omega-seamaster-ref-2937
Kommer nog dra iväg på slutet, sen så är det ny säljare som aldrig sålt ngt innan vilket kan kännas lite osäkert.. Sen är det reservationspris på den också så om säljaren inte får det han vill ha (3,5-4k?) så säljs den inte iaf....

Jag har ingen koll på vintage Omega så jag undrar varför det inte har lagts fler bud på länkad klocka? Är det något uppenbart fel på den?
http://www.tradera.com/item/190118/260243989/omega-seamaster-ref-2937
Tja, det är ju 1dag och 16h kvar och de flesta buden brukar ramla in sista minuten. Sedan verkar säljaren ha satt ett reservationspris, det brukar alltid hämma budgivningen lite. Ser inget uppenbart fel på klockan, men modellen är väl inte direkt ovanlig och slutpriset borde inte bli allt för blodigt om inte säljaren övervärderat sitt objekt och satt ett på tok för högt reservationspris?

Möjligt, men tycker det verkar osannolikt. I så fall måste Heuer även ha gjort en mycket begränsad specialbeställning av urtavlor med exakt samma utseende som de gamla tavlorna avsedda för V7730 i 7763, men med tavelfötterna anpassade för de nya V7733-verken. Det är omöjligt att montera tavlor avsedda för V7730 på V7733 så de kan inte ha använt de gamla tavlorna på de nya verken. Vore lite märkligt om de lät tillverka tavlor med den gamla 7763-designen för nya V7733 när den nya designen av tavlor precis skulle introduceras i nya 73363 med V7733.

Valjoux 7732 är identiskt med V7730 med enda skillnaden att V7732 har datum, V7732 satt i 7863, 7730 satt i 7763. Eftersom 7732 är tjockare på tavelsidan än 7730 så är det dock omöjligt att montera ett 7732 i en boett avsedd för 7730, uppdragsbommen hamnar då inte i linje med öppningen i boetten.

You are correct that the 7730 & 7733 movements have different placements to mount the dial but i can assure you there were 7733 powered 7763 Autavia's from the factory. The majority of them have the red hour markers & central chrono hand but we have also seen the earlier ( traditional ) pure black and white/reverse panda versions with 7733 movements.
Again i stress that Heuer were not very accurate with their records & sadly reused older brochures / catalogs even after updating models.
- Darren

Här en graal som ligger ute på eBay, en IWC Mark XI, utan reservationspris verkar det som. Går den för under 50k blir den ett kap för nye ägaren, men tror att den kommer att sticka iväg en bra bit över det. Hade det inte varit för att man köpt på sig en del nytt den senaste tiden hade jag givetvis hållt detta för mig själv, och försökt ropa hem den... ;-) Måste f.n. få ut en del ur samlingen - tyvärr - men platsbrist råder i klocklådan, innan nytt får komma in!

Good hunting!

http://www.ebay.co.uk/itm/IWC-Mk-XI...809704?hash=item4b02942228:g:2nkAAOSwNuxXbABy

iwc_mark_xi.jpg

...för den som inte vet vad detta är kan man enkelt beskriva den som kanske den bästa klockan någonsin, alla kategorier... Slår allt som kommit före, eller efter. I tjänst i brittiska försvaret mellan 1948-80-talet, vilket väl säger en del om vad detta är!

Senast ändrad:
Här en graal som ligger ute på eBay, en IWC Mark XI, utan reservationspris verkar det som. Går den för under 50k blir den ett kap för nye ägaren, men tror att den kommer att sticka iväg en bra bit över det. Hade det inte varit för att man köpt på sig en del nytt den senaste tiden hade jag givetvis hållt detta för mig själv, och försökt ropa hem den... ;-) Måste f.n. få ut en del ur samlingen - tyvärr - men platsbrist råder i klocklådan, innan nytt får komma in!

Good hunting!

http://www.ebay.co.uk/itm/IWC-Mk-XI...809704?hash=item4b02942228:g:2nkAAOSwNuxXbABy

iwc_mark_xi.jpg

...för den som inte vet vad detta är kan man enkelt beskriva den som kanske den bästa klockan någonsin, alla kategorier... Slår allt som kommit före, eller efter. I tjänst i brittiska försvaret mellan 1948-80-talet, vilket väl säger en del om vad detta är!

ligger de på 50k??? var i sthlm för ca 8 år sedan och köpte en 1680 killen hade även 2 gilt 1016 och en hel radda iwc mk XI och XII

ligger de på 50k??? var i sthlm för ca 8 år sedan och köpte en 1680 killen hade även 2 gilt 1016 och en hel radda iwc mk XI och XII
Jo, samlar man på 1016-or får man väl säga att det känns naturligt att även samla på IWC mark XI-orna - mer cleana tool-watch blir svårt att hitta, säkra investeringsobjekt dessutom ;-) Vet inte riktigt vad dom var värda då för 8 år sedan men precis som 1016 så har mark XI-orna för länge sedan passerat nyvärdet på motsvarande klockor. För under 50 k får man alltså sällan tag på en Mark XI, därav mitt auktionstips, prisbilden ligger mellan 50-80k...

Ouch gav typ 28k för hans 1680 tror han ville ha runt 15k styck för iwc och 30 k för gilt 1016
bra priser redan då
killen som köpte 1680'n har kvar den ännu sjukt bra skick på den

Tillbaka
Topp