• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Yrsnö

Cartier
Kan tanka (medveten felstavning) mig att det går att fixa till några i alla fall!
upload_2017-3-10_13-7-51.png

http://da.auction2000.se/auk/w.Object?inC=DA&inA=20170220_1735&inO=1765

Var det någon här som nöp den tank-högen?
 

BoEtt

Rolex
Fram till ett halvårsedan gick det att fynda klockor hos det auktionshuset, då dom var rätt nystartade. Var ett favoritställe för mig då jag hade gångavstånd dit och som sagt det fanns fyndchans, men nu verkar all världens klocktokar hittat dit och varje vecka säljs klockor till överpriser. Det finns gott om folk med mer pengar än förstånd. Här är två exempel på otestade (oftast när dom skriver otestad betyder det stendöd) klockor som jag tyckte gick för dyrt.
1400kr plus avgifter
1400kr.jpg

2800kr plus avgifter
2800kr.jpg
I den övre högen var det väl Revuen som lockade, ser ut att vara stor för sin ålder.
Däremot den nedre är väl ett rätt hyfsat pris för ett gäng roliga klockor. bla Omegan, Voumarden med orange visare, blå zontavla på Dom Watch och dessutom en Zodiac.
Annars kan jag hålla med om att priserna har stigit och tyvärr är det väl många av oss KS:are som slåss med varann.
 

DrKlocka

Audemars
Kollade också på den där högen och visst, det var ett rättså ok pris, men troligtvis går det knappt att få ihop ens ett eller flera fungerande ur av allt det där. I och med att andra auktioner var urdelar så tror jag att de har tillhört en urmakare. Troligtvis en "skrotlåda" med reservdelar som användes till andra ur. Många saknade även glas (de flesta) och det kan vara ganska knepigt att få fram.
Men helt klart kul om någon här köpte det! Kan lika gärna vara en guldgruva :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kollade också på den där högen och visst, det var ett rättså ok pris, men troligtvis går det knappt att få ihop ens ett eller flera fungerande ur av allt det där. I och med att andra auktioner var urdelar så tror jag att de har tillhört en urmakare. Troligtvis en "skrotlåda" med reservdelar som användes till andra ur. Många saknade även glas (de flesta) och det kan vara ganska knepigt att få fram.
Men helt klart kul om någon här köpte det! Kan lika gärna vara en guldgruva :)
Håller med, tror inte att det går att få ut mer än ett par stycken om du nu inte redan sitter med en skopa andra liknande reservdelsobjekt. Även då blir det ju frågan om halvfranken osv.

Klockglas är ju däremot inte ett såå stort problem :p
https://klocksnack.se/threads/uhrglasproduktion-tillverka-eget-klockglas.31198/
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Har köpt av den säljaren tidigare. Stod att uret var nyservat. Klockan var stendöd när jag mottog den. Säljaren erbjöd sig att serva den mot full betalning. Kanske hade jag otur men jag skulle inte lita på att uret är servat och fungerande.
Trist historia, hoppas det löste sig för dig! Står i annonsen att det endast är lättare rengjord, så en service är nog att räkna med.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Trist historia, hoppas det löste sig för dig! Står i annonsen att det endast är lättare rengjord, så en service är nog att räkna med.
Löste sig inte alls men det är lärdomspengar. Betalade någon tusenlapp så det var inte någon katastrof. Du har rätt, såg att det stod lättare rengjord när jag läste annonsen mer noggrant.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Löste sig inte alls men det är lärdomspengar. Betalade någon tusenlapp så det var inte någon katastrof. Du har rätt, såg att det stod lättare rengjord när jag läste annonsen mer noggrant.
Men så trist ändå när det blir sådär med en klocka! Frågan är om denna trippel date chrono någonsin varit servad? Men det kan ju å andra sidan vara bra, att ingen skruvat sönder den!
 
Topp