QUOTE="Hermitage, post: 1921872, member: 16249"]Priset som Port Royal gck för är sanslöst, med tankle på osäkerheten som omgärdar den:
1.
Ej original sekundvisare, vilket väcker frågan vad för typ av urmakare (Lokala tobaksaffären mekande med klockan ... och "skridsko-skär" repor på verksbryggor och skruvar) som i det tidigare mekat med klockan.
2.
Att få tag på original sekundvisare, med rektagulär bas, kommer bli mkt svårt. Aldirg sett någon.
3.
Givet 1 och 2 ovan, plus att det viktigaste, och mest bekymrande, att ingen bild på urverket finns, gör det till en sällsynt vild chansining plus, sannolikt, mkt kostsamt arbete efteråt.
Vidare, skicket på minut och sekundvisare, vittnar om att fuktskador. Frågan är hur mkt fukt som stängs in i och bakom verksplattan. Det kan vara pandoras ask att öppna sådana klockor, som bär små tecken till det yttre, i detta fall på visarna, och när väl verket kommer i dagen, så är det affekterat av rost. Nej, gratttis till säljaren, men denna klocka skriker varning för mig, och var ett överpris.
4.
Sannolikt är balansbomen (balance staff), eftersom klockan var fullt uppdragen och fortfarande var balansen stel (tickade ej). Det är ett mkt komplicerat arbete. Att svarva en ny, kostar kring 5 - 6000 kr. Men jag som är hardcore, upptäcker direkt om det inte är originalaxel, och ratar klockan.
Men det finns många som accepterar ej original elller är lyckligt ovetande om att balansenaxeln/bommen ej är original
4.
Jag köpte själv en Port Royal cal 135 i helt originalskick stainless stell, för 3800 GBP förra året i en antique shop. Ej polerad eller putsad. Inga repor på verksbryggor eller dess skruvar, och med urtavla i mkt gott skick. Originalvisare, utan fuktdrapering.
Sammanfattningsvis:
Nej, köpet på Tradera var ingen bra affär. Det kommer köparen sakta men säkert upptäcka.[/QUOTE]
Delar ej din uppfattning om visarna då de flesta Port Royal i stål har problem med rodineringen på visarna och de Svenska exempel jag stött på har alltid samma visareset det vill säga ej fyrkantig.bifogar bild på en annan svensk klocka.
Då det finns ett antal olika 135or i olika prisintervaller så skulle det vara intressant att höra vad du tyckte klockan vara värd.
Jag är ingen hardcore kille men skulle uppskatta att få se en bild av din klocka då jag finner 135or intressanta.