• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Kamelen

Cartier
För övrigt:
Den andra bilden:
Urtavlan: Jag är mkt tveksam till att det är originalmålning. Måste dock hålla den i min hand, för att vara 100%. Men det är flera tecken på att den är repainted. Och om "repianted" är klockan totalt iskall hos mig. Men inte hos alla ...

Det är så många saker som man måste skärskåda om man köper ett premium vintage armbandsur.
För att man ska kunna bedöma värdet, så måste man ha den i sin hand och granska både boett, urtavla, urverk, bandstiftshål etc.

Men nog om detta. Mkt arbete framför mig!
Trevlig kväll alla

Då du skriver i ditt första inlägg att den blev överbetald och min fråga var vad du tyckte den var värd så förstår jag ej ditt svar om skärskådning vid köp.
Angående bandstiftshål på Port Royal så vet jag ej vad det tillför värdering då dessa är speciella på Port Royal och ej genomgående så de ändrar ej form vid polering.
Och då du vill vara hardcore så skulle det vara konstruktivt att bemöta alla frågorna för oss som ej förstår och kanske lyfta dina inlägg med ett foto.
trevlig kväll på dig
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
"Two wrong, does not make one right"
- Bara för att flera sub-seconds byts ut (=slarvats bort av urmakare el dito), gör det inte mer korrekt.

Nej sekundvisaren är ej heller original på denna, utan utbytt till en klassisk standard sub-seconds som finns på diverse klockmärken. Sedan om någon vill hävda att det visst är original, bara för att fler av samma modell har fått sekundvisaren utbytt, beroende på agenda; företrädelsevis frustration över att den ej är äkta på den Port Royal cal 135 man själv äger, är inget jag kan påverka.

Således, de fall där basen på sekundvisaren (sub seconds) ej är rektangulär, och således ej konsistent med den rektangulära basen för minut- och timvisaren, då är sekundvisaren utbytt. Det är fakta för Port Royal cal 135.

Anledningen till att sub-seconds påfallande ofta är utbytt (syns l direkt på Port Royal cal 135) är att sub-seconds är väldigt små och pilliga att hantera. I normala fall har en välsorterad urmakare liknande el. identiska sub-seconds. Men i fallet Port Royal cal 135, har sub-seconds så speciell design, att det går inte hitta; den är specifikt designad för denna klocka, .

Följden blir att substitutet blir en mer elelr mindre taflig kompromiss, av den typen som sågs på Tradera resp i bilden ovan. För mig är det ett problem: dock inte för alla. Jag är hardcore in i detalj.

Jag skrev ju precis att jag kan lösa en original sub sec till port Royal om jag vill, så nä det är inte omöjligt att hitta.
Jag är hardcore på delar ;)
 

Warwian

Cartier
Priset som Port Royal gck för är sanslöst, med tankle på osäkerheten som omgärdar den:
1.
Ej original sekundvisare, vilket väcker frågan vad för typ av urmakare (Lokala tobaksaffären mekande med klockan ... och "skridsko-skär" repor på verksbryggor och skruvar) som i det tidigare mekat med klockan.
2.
Att få tag på original sekundvisare, med rektagulär bas, kommer bli mkt svårt. Aldirg sett någon.
3.
Givet 1 och 2 ovan, plus att det viktigaste, och mest bekymrande, att ingen bild på urverket finns, gör det till en sällsynt vild chansining plus, sannolikt, mkt kostsamt arbete efteråt.

Vidare, skicket på minut och sekundvisare, vittnar om att fuktskador. Frågan är hur mkt fukt som stängs in i och bakom verksplattan. Det kan vara pandoras ask att öppna sådana klockor, som bär små tecken till det yttre, i detta fall på visarna, och när väl verket kommer i dagen, så är det affekterat av rost. Nej, gratttis till säljaren, men denna klocka skriker varning för mig, och var ett överpris.
4.
Sannolikt är balansbomen (balance staff), eftersom klockan var fullt uppdragen och fortfarande var balansen stel (tickade ej). Det är ett mkt komplicerat arbete. Att svarva en ny, kostar kring 5 - 6000 kr. Men jag som är hardcore, upptäcker direkt om det inte är originalaxel, och ratar klockan.

Men det finns många som accepterar ej original elller är lyckligt ovetande om att balansenaxeln/bommen ej är original
4.
Jag köpte själv en Port Royal cal 135 i helt originalskick stainless stell, för 3800 GBP förra året i en antique shop. Ej polerad eller putsad. Inga repor på verksbryggor eller dess skruvar, och med urtavla i mkt gott skick. Originalvisare, utan fuktdrapering.

Sammanfattningsvis:
Nej, köpet på Tradera var ingen bra affär. Det kommer köparen sakta men säkert upptäcka.

Konstigt inlägg. Vad gäller originaldelar går en ny balansaxel för kaliber 135 exempelvis att finna här:
http://www.urdelar.se/Zenith 135 Chronometre, Balance staff, no: 724?keyword=zenith 135
Jag har diskuterat kaliber 135 och frågan om reservdelar med mina urmakare ett flertal gånger och kan konstatera att det finns en del relativt lättillgängligt, såsom balansaxlar, även i form av originaldelar. Utöver originaldelar, så finns det även tidsenliga balansaxlar för kaliber 135 från tredjepartstillverkare såsom DCN och Ronda att tillgå på exempelvis Ebay. De håller kvalitet motsvarande originalet (nåja).

Det är helt enkelt inte en ovanlig del och jag har heller aldrig, under alla mina år som samlare, hört om någon som skulle värdera att balansaxeln är original.

Hur gör du förresten för att skilja en tredjepartsaxel från typ Ronda med en identisk originaldel från Zenith? Någon typ av metallografisk analys? Själv gnuggar jag alla tappar mot min vänstra framtand, jag känner då direkt om de är icke-original.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Konstigt inlägg. Vad gäller originaldelar går en ny balansaxel för kaliber 135 exempelvis att finna här:
http://www.urdelar.se/Zenith 135 Chronometre, Balance staff, no: 724?keyword=zenith 135
Jag har diskuterat kaliber 135 och frågan om reservdelar med mina urmakare ett flertal gånger och kan konstatera att det finns en del relativt lättillgängligt, såsom balansaxlar, även i form av originaldelar. Utöver originaldelar, så finns det även tidsenliga balansaxlar för kaliber 135 från tredjepartstillverkare såsom DCN och Ronda att tillgå på exempelvis Ebay. De håller kvalitet motsvarande originalet (nåja).

Det är helt enkelt inte en ovanlig del och jag har heller aldrig, under alla mina år som samlare, hört om någon som skulle värdera att balansaxeln är original.

Hur gör du förresten för att skilja en tredjepartsaxel från typ Ronda med en identisk originaldel från Zenith? Någon typ av metallografisk analys? Själv gnuggar jag alla tappar mot min vänstra framtand, jag känner då direkt om de är icke-original.
Han känner ingen hardcore urmakare som kan fixa hardcore delar. Det är det som är problemet när man inte är en legit hardcore
 

Femitolv

Cartier
Vad hände här?
Har svarttavlade Suverän verkligen sprungit iväg så här mycket?
http://www.tradera.com/item/190118/274276130/omega-suveran-svart-urtavla-fungerar-
IMG_0557.PNG
Hamnade i paris!!!
 

DrKlocka

Audemars
Konstigt inlägg. Vad gäller originaldelar går en ny balansaxel för kaliber 135 exempelvis att finna här:
http://www.urdelar.se/Zenith 135 Chronometre, Balance staff, no: 724?keyword=zenith 135
Jag har diskuterat kaliber 135 och frågan om reservdelar med mina urmakare ett flertal gånger och kan konstatera att det finns en del relativt lättillgängligt, såsom balansaxlar, även i form av originaldelar. Utöver originaldelar, så finns det även tidsenliga balansaxlar för kaliber 135 från tredjepartstillverkare såsom DCN och Ronda att tillgå på exempelvis Ebay. De håller kvalitet motsvarande originalet (nåja).

Det är helt enkelt inte en ovanlig del och jag har heller aldrig, under alla mina år som samlare, hört om någon som skulle värdera att balansaxeln är original.

Hur gör du förresten för att skilja en tredjepartsaxel från typ Ronda med en identisk originaldel från Zenith? Någon typ av metallografisk analys? Själv gnuggar jag alla tappar mot min vänstra framtand, jag känner då direkt om de är icke-original.
Finns dessutom egentligen inget som pekar på att det är just balansaxeln som är dålig. Att den står helt stilla kan bero på många andra saker.
 
Topp