Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Diskussion i 'Vintage' startad av NiklasArvid, 28 januari 2013.

1. Warwian

Warwian Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Konstigt inlägg. Vad gäller originaldelar går en ny balansaxel för kaliber 135 exempelvis att finna här:
    http://www.urdelar.se/Zenith 135 Chronometre, Balance staff, no: 724?keyword=zenith 135
    Jag har diskuterat kaliber 135 och frågan om reservdelar med mina urmakare ett flertal gånger och kan konstatera att det finns en del relativt lättillgängligt, såsom balansaxlar, även i form av originaldelar. Utöver originaldelar, så finns det även tidsenliga balansaxlar för kaliber 135 från tredjepartstillverkare såsom DCN och Ronda att tillgå på exempelvis Ebay. De håller kvalitet motsvarande originalet (nåja).

Det är helt enkelt inte en ovanlig del och jag har heller aldrig, under alla mina år som samlare, hört om någon som skulle värdera att balansaxeln är original.

Hur gör du förresten för att skilja en tredjepartsaxel från typ Ronda med en identisk originaldel från Zenith? Någon typ av metallografisk analys? Själv gnuggar jag alla tappar mot min vänstra framtand, jag känner då direkt om de är icke-original.

Sebastard, NiklasArvid, Rozzy och 13 andra gillar detta.
  2. MacRulez4ever

MacRulez4ever Tie Fighter pilot

Han känner ingen hardcore urmakare som kan fixa hardcore delar. Det är det som är problemet när man inte är en legit hardcore

JesperO, Mernis Bajra, Brunleif och 1 annan gillar detta.
  3. Fadershan

Fadershan Y-Wing pilot

4. Forsberg

Forsberg Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
  5. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Äkta är den säkert!
    Vad gäller priset så är jag inte helt påläst, men det känns väl inte jätte off, givet skick och originallänk.

Forsberg gillar detta.
  6. Femitolv

Femitolv Stormtrooper

7. aptorsken

aptorsken AT-ST driver

Finns dessutom egentligen inget som pekar på att det är just balansaxeln som är dålig. Att den står helt stilla kan bero på många andra saker.

Warwian gillar detta.
  8. HYDROBOMBAX

HYDROBOMBAX Ewok

Monk gillar detta.
  9. PR1973

PR1973 AT-ST driver

Från:
    Stockholm
    Fin iofs men redan ca 5000 USD för dyr jämfört med markandspris. Ändamålet verkar ha dragit upp priset rejält...

Criss Cross gillar detta.