• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

74E50F02-767C-4AD8-8849-0993A8BA805E.png

Vitt är fortfarande billigare än svart.
...men fucking marginellt i detta fallet!
Fin värdering från Bukowskis. ;)

Är inte Officer och Suverän samma klocka typ? Jag trodde att officer var tuffare än suverän men det är tvärtom då?
Hade för mig att det var samma klocka men olika namn bara men där ser man!
Olika klockor med olika verk och olika boetter. Officer som sagts mindre och har 26.5-verk och Suverän 30T2. Vad man tycker är tuffare är nog en fråga om tycke och smak.
Officeren är lite ovanligare. Åtminstone för mig. Båda har en ganska intressant historia.

Olika klockor med olika verk och olika boetter. Officer som sagts mindre och har 26.5-verk och Suverän 30T2. Vad man tycker är tuffare är nog en fråga om tycke och smak.
Officeren är lite ovanligare. Åtminstone för mig. Båda har en ganska intressant historia.
Så är det såklart, fick bara för mig att Officer ansågs mer åtråvärda. Tuffare namn om inte annat tycker jag :)
Screenshot_20181222_133009.jpg

Här är min gamla.

För bara ca 1 år sedan kostade båda varianterna runt 3k, kanske något mer för en Officer. Delar din mening att de för inte alls längesedan ansågs mer åtråvärda trots att de är mindre.
Nja, jag tycker de ofta legat runt 6-7 ett par år om de varit bra både på nätet och utanför och ibland mer. Men visst var de lättare att hitta billigare än nu men känns som det varit på väg länge. Kommer inte som nån överraskning.

Nja, jag tycker de ofta legat runt 6-7 ett par år om de varit bra både på nätet och utanför och ibland mer. Men visst var de lättare att hitta billigare än nu men känns som det varit på väg länge. Kommer inte som nån överraskning.
Möjligt att riktigt fina ex alt. med ovanlig tavla legat runt 6-7tkr men jag tycker mig ha sett relativt många även under de sista 1-2 åren gå för runt 3tkr på mindre välkända auktionshus. Kan säkert ha legat lite högre på ex. Bukowskis och Kaplans.

Hursomhelst känns det som att Suverän stuckit ifrån Officer de sista månaderna.

Tycker för övrigt att det är helt galet att en Suverän numera kan kosta nästan lik mycket som en pie-pan i 18k.

Möjligt att riktigt fina ex alt. med ovanlig tavla legat runt 6-7tkr men jag tycker mig ha sett relativt många även under de sista 1-2 åren gå för runt 3tkr på mindre välkända auktionshus. Kan säkert ha legat lite högre på ex. Bukowskis och Kaplans.

Hursomhelst känns det som att Suverän stuckit ifrån Officer de sista månaderna.

Tycker för övrigt att det är helt galet att en Suverän numera kan kosta nästan lik mycket som en pie-pan i 18k.
Nog har det gått att göra fynd mer eller mindre. Skicket är viktigt också. Även icke suveräner, 260-kalibrar med svart tavla har betalats runt 6000 för ett bra tag i Sverige. Inte minst när jag velat köpa:rolleyes:
En hel grupp såldes för nåt år sen här i Sverige på nätauktion, Suveräner vill jag minnas. Mellan 5 och 10k stannande de på allihop, en på 10,5 har jag för mig. De var inte i märkvärdigt skick heller.
Men såna här priser som nu senast är nytt för mig med. Inte säkert det är representativt?

Nog har det gått att göra fynd mer eller mindre. Skicket är viktigt också. Även icke suveräner, 260-kalibrar med svart tavla har betalats runt 6000 för ett bra tag i Sverige. Inte minst när jag velat köpa:rolleyes:
En hel grupp såldes för nåt år sen här i Sverige, Suveräner vill jag minnas. Mellan 5 och 10k stannande de på allihop, en på 10,5 har jag för mig. De var inte i märkvärdigt skick heller.
Men såna här priser som nu senast är nytt för mig med. Inte säkert det är representativt?
Känner inte igen den prisnivån du talar om för ca ett år sedan, tycker de legat på 3-5 senaste 3-4 åren.

Känner inte igen den prisnivån du talar om för ca ett år sedan, tycker de legat på 3-5 senaste 3-4 åren.
Då har du bra kanaler.
Jag sålde en för kanske lite mindre än ett år sen senast. Blev ungefär i mitten av det intervallet jag nämnde, minns ej exakt. Men som sagt förut, priser på vintageOmega är något av anarki. De flesta är nog sådär i skick också som bjuds ut. Jag skulle inte vänta mig en bra suverän under 5-6000.

Edit:
I våras var det.
Blev erbjuden en för 6 för mer än ett år sen utomnäts. Tackade nej, den försvann strax efteråt till en köpare. Gruppen jag nämnde var före jag sålde min senaste. Så den prisbilden verkar vara ganska gängse. Skrotiga exemplar kan som vanligt gå för mindre och även fina, vissa tillfällen. Då bör man passa på i så fall.

Senast ändrad:
Fin och stöddig liten Movado. Med en service och ett tunt grisband så blir den nog riktigt trevlig!
https://www.tradera.com/item/332693652

Perfekt nu blev jag ev lite mindre fattig nu när jag tog bort den från min minneslista :p

Samma här, såg riktigt mysig ut.
Jag fegade ur och blev snål. Var det nån annan här som knep den? Tyckte den var riktigt fin.

Tillbaka
Topp