• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Äh denna tråden är såklart i grunden fin men tycker den nästan helt spelat ut sitt syfte, givet att syftet av tipsarna är "godartat" av typen "denna var fin men jag kommer inte köpa så jag tipsar mina KSvänner" och inte av typen "jag har en sådan här och vill se till att denna blir minst lika dyr som min" eller ännu värre "har inte råd men vill inte att ngn ska få den billigt". Antar som sagt tipsen är av godo :)

Men även om avsikten är god behöver inte utfallet bli gott. Om jag antar att man värderar alla KSvänner lika (annars tipsar man väl privat) tänker jag att det finns ett gäng möjliga utfall. I princip ser jag bara ett positivt sådant, och bedömer sannolikheten för det som mycket låg. Det utfallet är att vinnaren av auktionen är en KSare, som inte hade vetat om auktionen utan tipset OCH tvåan i auktionen är en icke-KSare som inte sett tipset. I alla andra utfall jag ser framför mig är utgången negativ eller neutral. Det troligaste är att man bara trissar upp priset för de som anstränger sig och letar upp bra objekt.

Så i min lilla värld är utfallet nästan aldrig positivt även om avsikten är det. De få gånger utfallet är positivt väger i min mening inte upp de negativa.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Äh denna tråden är såklart i grunden fin men tycker den nästan helt spelat ut sitt syfte, givet att syftet av tipsarna är "godartat" av typen "denna var fin men jag kommer inte köpa så jag tipsar mina KSvänner" och inte av typen "jag har en sådan här och vill se till att denna blir minst lika dyr som min" eller ännu värre "har inte råd men vill inte att ngn ska få den billigt". Antar som sagt tipsen är av godo :)

Men även om avsikten är god behöver inte utfallet bli gott. Om jag antar att man värderar alla KSvänner lika (annars tipsar man väl privat) tänker jag att det finns ett gäng möjliga utfall. I princip ser jag bara ett positivt sådant, och bedömer sannolikheten för det som mycket låg. Det utfallet är att vinnaren av auktionen är en KSare, som inte hade vetat om auktionen utan tipset OCH tvåan i auktionen är en icke-KSare som inte sett tipset. I alla andra utfall jag ser framför mig är utgången negativ eller neutral. Det troligaste är att man bara trissar upp priset för de som anstränger sig och letar upp bra objekt.

Så i min lilla värld är utfallet nästan aldrig positivt även om avsikten är det. De få gånger utfallet är positivt väger i min mening inte upp de negativa.
Personligen tipsar jag om auktioner utomlands, de i Sverige tar jag för givet att folk har koll på.
 

Fadershan

Patek
Personligen tipsar jag om auktioner utomlands, de i Sverige tar jag för givet att folk har koll på.

Då ökar ju sannolikheten för det positiva utfallet :)

Jag håller med @ANALOGUE längre utlägg till fullo. Dock upplevs jag nog som mycket gnällig nu men tror ingen har koll på alla utrop i Sverige och verkligen inte den stora massan. Med det sagt är det ju betydligt lättare för många av oss att scanna av t.e.x Tratten men då blir "dödandet" av en "svårare" annons utomlands ännu större när du tipsar om den. Alltså det jag menar är att tipsandet av en annons på de icke mest besökta sidorna svider hårdare för den som redan har den under bevakning :) Detta är såklart som beskrivet ovan på gott och ont och såklart bryr man sig ju endast när det är auktioner man har koll på själv sen innan och jag inser det gnälliga i det. Men står fast vid att tråden för mig är helt onödig och i vissa fall rent ut sagt tråkig då en stor del för mitt intresse är letandet och man tror sig ha hittat något under den allmänna radarn för att sedan se den i den här tråden. Förlåt om jag trampar någon på tårna här och är helt säker på att tipsen handlar om ren välvilja och KS-gemenskap men är inne på Analogues teori att resultatet ofta blir något annat! :D

Edit: Ta i beräkning att jag säkert är småbitter för att jag sällan fyndar i ekonomisk bemärkelse och börjar få tunt i plånkan så här till Jul! :D
 

XMJan

Cartier
Jag tycker vi skall fortsätta att tipsa varandra - sedan får var och en bedöma vad klockan/produkten i fråga är värd. Dessutom tror jag inte att det finns så värst mkt som är "under radarn" iom internet o internetauktioner. Säljarna ser ju till att få publicitet för att få så mkt som möjligt för sin produkt.
 

Fadershan

Patek
Jag tycker vi skall fortsätta att tipsa varandra - sedan får var och en bedöma vad klockan/produkten i fråga är värd. Dessutom tror jag inte att det finns så värst mkt som är "under radarn" iom internet o internetauktioner. Säljarna ser ju till att få publicitet för att få så mkt som möjligt för sin produkt.
Om inte vissa saker var under radarn hur förklarar du då alla fynd som faktiskt görs? Har du koll på alla annonser på internet? Bra jobbet isf!! :) Jag spenderar alldeles för mkt tid på annonser och letande (speciellt ifall du frågar min fru) och jag fångar nog inte en bråkdel av all som ploppar upp.
 

Fadershan

Patek
Du kanske inte har rätt kompisar... ;) Hur många "fynd" görs det idag? Svaret är väl både "massor" och "nästan inga" helt beroende på vad DU anser vara ett fynd även om inläggen ovan tyder på det senare...
Nä den här vargen springer solo! ;) Nej jag menar inte vad jag anser vara fynd utan vad den aktuella stora marknaden anser vara ett marknadspris. Sen inser jag oxå att en auktion kan anses som marknaden men är lite inne på att det går att hitta ex billigare på auktion än de första exen du springer på med fastpris eller de som skyltas mest. Det blir en lång diskussion med alla dessa sidospår och jag personligen "fyndar" jag sällan men min poäng är rent egoistisk och handlar om att det vore kul att få göra det eller åtminstone inte trigga upp priset i onödan iom en tipstråd för köpgalna vintagedårar som mig själv! :) Det är precis som mycket annat: det är ok så länge det inte "drabbar" en själv men kanske lite surare när just dina bevakningar hetsas upp. Tycker du inte det är du definitivt en större människa än jag (kanske inte krävs så mkt iofs) och får en eloge av mig iaf! :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Du kanske inte har rätt kompisar... ;) Hur många "fynd" görs det idag? Svaret är väl både "massor" och "nästan inga" helt beroende på vad DU anser vara ett fynd även om inläggen ovan tyder på det senare...

Klart att det görs fynd även idag och att det fortfarande förekommer en hel del saker som smyger under radarn.
Finns ju en tråd på 96 sidor som talar för detta. Säkert hade den tråden varit ännu längre utan "hjälpen" från denna tråden! ;)

Tycker tanken bakom denna tråden är väldigt sympatisk och tycker också att den har ett berättigande.
Gångerna som jag själv blivit tipsad om någonting understiger dock vida antalet gånger som jag fått något eget span outat.
Det är inte för inte som man får en klump i magen när man har en klocka "på gång" och ser en notis om en uppdatering i denna tråden.
Klart att det blir lite som en käftsmäll när man själv lagt lite tid på att sondera alla möjliga marknadsplatser och kanske spenderat en massa tid på att googla någonting som man tror är någonting på en suddig, lågupplöst, bild.

Att jag själv sällan eller aldrig tipsar något i tråden beror väl på nån slags karma-tanke.
Men som sagt - jag tycker idén är sympatisk/solidarisk nog för att den ska få fortgå.
KS-anda hit och KS-anda dit - men det här är väl just det.
 

XMJan

Cartier
Då är vi mao rätt överens! :) Intressant med din karma-tanke - goda gärningar leder till goda resultat! Något vi alla borde prova....
Happy hunting!
/J
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hoppas det är ok att fortsätta tipsa om saker som jag inte har en aning om vad det är från ebay :p

40FE66ED-1C5A-4DDC-B716-E4E310F32DD3.jpeg


https://www.ebay.com/itm/1950s-vint...tem468b82aff2:g:kuUAAOSwnv9cCzRv&LH_Auction=1
 

XMJan

Cartier

Ariste

Audemars
2-Faktor
Intressant att alla nu bevisligen ställt om vg Suverän... Nu uppe i 10200 plus avg...
Mohaha!
  • Välj ett undervärderat (läs normalvärderat) märke/modell som lirar med de strömningar som ses inom vintageträsket i nuläget och som kan anas framöver.
  • Har du inte redan flera exemplar av valt märke/modell så är det läge att hoarda nu.
  • Be två kompisar i utlandet regga konton på Tradera och Kaplans, gärna med namn som osar internationell dealer/collector med adress i en världsstad.
  • Lägg ut en klocka på Tradera och en på Kaplans, gärna med några dagar mellan auktionerna.
  • Se till att dina utländska kumpaner budar upp dina klockor rejält, vi behöver en snackis.
  • Droppa lite rykten med olika användare/konton i olika kanaler om att tunga influencers/dealers står bakom dessa ovan reggade konton på Tradera och Kaplans.
  • Förhala betalningen för på Tradera och Kaplans så långt som möjligt, kör en snyfthistoria på Tradera och åberopa ångerrätten på Kaplans - här ska inte betalas något - vi är bara ute efter snackisen och haussen.
  • Lägg sedan snabbt ut resten av samlingen på olika auktionshus och marknadsplatser.
  • Gödsla lagom med snygga bilder på olika kanaler och med olika användarkonton.
  • Invänta frodiga auktionsvinster och utnämning till årets svensk.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Mohaha!
  • Välj ett undervärderat (läs normalvärderat) märke/modell som lirar med de strömningar som ses inom vintageträsket i nuläget och som kan anas framöver.
  • Har du inte redan flera exemplar av valt märke/modell så är det läge att hoarda nu.
  • Be två kompisar i utlandet regga konton på Tradera och Kaplans, gärna med namn som osar internationell dealer/collector med adress i en världsstad.
  • Lägg ut en klocka på Tradera och en på Kaplans, gärna med några dagar mellan auktionerna.
  • Se till att dina utländska kumpaner budar upp dina klockor rejält, vi behöver en snackis.
  • Droppa lite rykten med olika användare/konton i olika kanaler om att tunga influencers/dealers står bakom dessa ovan reggade konton på Tradera och Kaplans.
  • Förhala betalningen för på Tradera och Kaplans så långt som möjligt, kör en snyfthistoria på Tradera och åberopa ångerrätten på Kaplans - här ska inte betalas något - vi är bara ute efter snackisen och haussen.
  • Lägg sedan snabbt ut resten av samlingen på olika auktionshus och marknadsplatser.
  • Gödsla lagom med snygga bilder på olika kanaler och med olika användarkonton.
  • Invänta frodiga auktionsvinster och utnämning till årets svensk.
Ja typ så... Sjukt, men efter den svindyra på Tratten verkar alla gå dyrt...
 

Fadershan

Patek
Mohaha!
  • Välj ett undervärderat (läs normalvärderat) märke/modell som lirar med de strömningar som ses inom vintageträsket i nuläget och som kan anas framöver.
  • Har du inte redan flera exemplar av valt märke/modell så är det läge att hoarda nu.
  • Be två kompisar i utlandet regga konton på Tradera och Kaplans, gärna med namn som osar internationell dealer/collector med adress i en världsstad.
  • Lägg ut en klocka på Tradera och en på Kaplans, gärna med några dagar mellan auktionerna.
  • Se till att dina utländska kumpaner budar upp dina klockor rejält, vi behöver en snackis.
  • Droppa lite rykten med olika användare/konton i olika kanaler om att tunga influencers/dealers står bakom dessa ovan reggade konton på Tradera och Kaplans.
  • Förhala betalningen för på Tradera och Kaplans så långt som möjligt, kör en snyfthistoria på Tradera och åberopa ångerrätten på Kaplans - här ska inte betalas något - vi är bara ute efter snackisen och haussen.
  • Lägg sedan snabbt ut resten av samlingen på olika auktionshus och marknadsplatser.
  • Gödsla lagom med snygga bilder på olika kanaler och med olika användarkonton.
  • Invänta frodiga auktionsvinster och utnämning till årets svensk.
Bra guide, tack!! :)
 
Topp