Haha just ElP vad helt rimlig...Håller med om allt du skriver! Tyckte det var galet... Haha tänkte faktiskt på din Zenith Primero när jag såg priserna!
Edit: Börserna har väl gått rätt starkt ett tag nu också? Känns som många köpare har en sådan bakgrund också? Inte så insatta men det ska vara dyrt och udda?
Not.
Ska försöka säga vad jag tror utan att bli för långrandig eller politisk.
Kort och gått har man sedan finanskrisen stimulerar ekonomin med diverse medel. De stora är sänkta räntor och kvantitativa lättnader. Jag har hela tiden menat att detta inte kommer ha önskad effekt (stigande inflation) för att båda dessa grejer primärt gynnar de rika. Är du inte kreditvärdig får du inte lägre ränta ändå eller inget lån alls. Men om du är rik kastar man pengar efter dig och likaså efter bolag. Problemet med detta (om man bortser från de humanitära problemen) är att den rika delen av befolkningen inte driver inflation i de varor och tjänster som faller inom måttet. Man köper inte mer gurka, en ny TV etc för att man har mer pengar. Man sparar eller konsumerar sådant som inte mäts. Detta leder till enorm tillgångsinflation, inte minst för att det är meningslöst att spara på konto om räntan är 0. Detta driver upp börser, bostäder, klockor, tavlor, lyxjakter etc. Helt enkelt. Sådant som rika köper stiger mkt eftersom rika blir mkt rikare pga politiker och centralbankers agerande. Sådant som vi mäter inflation på och som köps av folk med mindre ekonomiska överskott stiger inte för att de personerna inte har mer pengar. Tvärt om har de minst lyckligt lottade det sämre idag än för typ 10 år sedan. Dessa personer hade köpt mer gurka om de fick mer pengar vilket hade kunnat få ett slut på idiotin med 0räntor då vi hade fått upp inflationen.kanske iaf. Demografiska utvecklingen och globaliseringen innebär ett deflationstryck som man då misslyckats med att motarbeta med de metoder man haft.
Tänk på det. Man har kunnat låna pengar och få betalt för det i sverige (inte som privatperson). Den som inte tycker det är sjukt vet jag inte vad hem tänker med. Räntor ska ju motivera rätt investeringar men med 0% ränta är alla investeringar i princip bra.
Om man fortsätter agera likadant lär det fortsätta tills det smäller, eller ekonomiska systemet som helhet kollapsar när man tappar förtroendet och inser att pengar bara är luft och enbart har ett värde om man förtroende.