• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Vad säger ni, är detta verkligen en Breitling? Ser lite ut som en mer generisk Chronograph Suisse. Det finns väl heller inget Venus 760-urverk, men en Breitling-referens?
https://www.tradera.com/item/403065897
8775AFB4-B9DE-4D8E-9C0D-E91EF892BACB.jpeg

The Geneva watch auction XI är live nu på Philips: https://www.phillips.com/auctions/auction/CH080120

Fattar ingenting av slutpriserna?

Tex en head only 18038 med onyx tavla för 25.000 CHF
43_001.jpg

https://www.phillips.com/detail/rolex/CH080120/43

Batgirl för 25.000CHF
2_001.jpg

https://www.phillips.com/detail/rolex/CH080120/2

18039 med trätavla för 50.000CHF
81_001.jpg

https://www.phillips.com/detail/rolex/CH080120/81
Äsch... Det är väl rimligt att allting går ner lite grann, så här i Corona-tider. ;)

Phillips är knappast en bra referenspunkt för moderna standardklockor. De är enbart i katalogen för att rika nybörjare ska känna igen sig. Sedan är det tveksamt om dessa verkligen sålts eller om de bara bollats runt mellan dealers som knappt betalar någon provision till auktionshuset. Troligtvis det första men vissa tror mer på det andra.

Day-Datesen är fina i ruggigt bra skick men återigen så tror jag att de flugit lite för någon med mer pengar än vett. Priserna idag var starka men då var också objekten till stor del exceptionella. De som nämns ovan är ju inte direkt gräddan i katalogen..

Phillips är knappast en bra referenspunkt för moderna standardklockor. De är enbart i katalogen för att rika nybörjare ska känna igen sig. Sedan är det tveksamt om dessa verkligen sålts eller om de bara bollats runt mellan dealers som knappt betalar någon provision till auktionshuset. Troligtvis det första men vissa tror mer på det andra.

Day-Datesen är fina i ruggigt bra skick men återigen så tror jag att de flugit lite för någon med mer pengar än vett. Priserna idag var starka men då var också objekten till stor del exceptionella. De som nämns ovan är ju inte direkt gräddan i katalogen..
Men vi snackar 2-3 gånger vanliga priser på modeller som det finns massvis av vilket inte borde göra prisbilden särskilt spretig.
Jag har inte följt liknande auktioner tidigare, det kanske brukar se ut såhär?

P.s jag valde att bara kommentera de massproducerade standardklockorna för att de är lätta att se och jämföra med vad den normala prisbilden ligger på, jag förstår att auktionen inte drog pga dessa men jag är för okunnig för att kommentera de riktigt spännande exemplaren.

Men vi snackar 2-3 gånger vanliga priser på modeller som det finns massvis av vilket inte borde göra prisbilden särskilt spretig.

P.s jag valde att bara kommentera de massproducerade standardklockorna för att de är lätta att se och jämföra med vad den normala prisbilden ligger på, jag förstår att auktionen inte drog pga dessa men jag är för okunnig för att kommentera de riktigt spännande exemplaren.
Det är alltid lite hittepåpriser på standardklockor på dessa auktioner. Relativt ointressant iom det inte är något som påverkar något annat än denna auktion. Det gör inte liknande klockor dyrare eller mer eftertraktade. Det är bara en anomali och inget att bry sig om.

Även om marknaden är het så gick bra grejer för ungefär det man kunnat tro.

Nä och där har vi ju bland annat A384 som gick för iaf 8 ggr vanligt pris..
20_001.jpg

https://www.phillips.com/detail/zenith/CH080120/20

Fattar nada av nästan inga priser. Någon gilt GMT som bara kostade typ normala fantasipengar men ja detta var galet.

Snackas nu mkt om att det skulle handla om penningtvätt... Känns det inte lite långsökt? Måste vara lättare att bara köpa till mer rimliga priser av en eller flera dealers?

Snackas nu mkt om att det skulle handla om penningtvätt... Känns det inte lite långsökt? Måste vara lättare att bara köpa till mer rimliga priser av en eller flera dealers?
Det är säkert en hel del konstiga pengar via auktionshusen men som du säger så är det mer rimligt att bara köpa något annat närmare marknadspris för att minimera förlusten när man sedan tvättar pengarna tillbaka till kontot. De moderna svennebananrollepriserna är nog mest bara oinsatta köpare där det inte gör jättestor skillnad om man betalar några tusenlappar för mycket. De sover kanske bättre med auktionshusen som garanter för äkthet mm än om de köpt från första bästa gråhandlare på C24.

Det är säkert en hel del konstiga pengar via auktionshusen men som du säger så är det mer rimligt att bara köpa något annat närmare marknadspris för att minimera förlusten när man sedan tvättar pengarna tillbaka till kontot. De moderna svennebananrollepriserna är nog mest bara oinsatta köpare där det inte gör jättestor skillnad om man betalar några tusenlappar för mycket. De sover kanske bättre med auktionshusen som garanter för äkthet mm än om de köpt från första bästa gråhandlare på C24.
Ja det är väl en förklaring men ändå knasigt. Kanske en del status också? Går ju lätt att köpa en ny Rolle från typ HQ Milton eller annan världsberömd dealer. Men blev förvånad över nästan allt. Nytt som gammalt. Visst var det mesta i mkt bra skick men ändå sjukt höga priser.

Ja det är väl en förklaring men ändå knasigt. Kanske en del status också? Går ju lätt att köpa en ny Rolle från typ HQ Milton eller annan världsberömd dealer. Men blev förvånad över nästan allt. Nytt som gammalt. Visst var det mesta i mkt bra skick men ändå sjukt höga priser.
Är du inte insatt i begmarknaden så vet du inte vilka Hqmilton är. De är för övrigt ingenting utan Jacek. Är du kund hos auktionshusen för större affärer så är det nog ett bra val även när du vill köpa en beater eller något blankt till sonen. Det är vad det är. Spelar ingen roll i slutändan.

Jag kan inte riktigt Longines, men är detta inte en väldigt låg värdering på en roséguld sei tacche (vad nu det är;-))? Det finns ju inga bilder på urverket och kronan är väl inte original. Trots det så borde väl 500 GPB vara ett fynd, eller vad säger ni?
https://www.invaluable.com/auction-...tm_campaign=inv_watchedlotreminder&utm_term=2
visarna ser ju ut som de är klippta ur aluminiumfolie med en nagelsax... knappast original... ...och dålig ommålad tavla... sänker den rätt hårt i samlarnas ögon ;)

Håller med om allt du skriver! Tyckte det var galet... Haha tänkte faktiskt på din Zenith Primero när jag såg priserna!
Edit: Börserna har väl gått rätt starkt ett tag nu också? Känns som många köpare har en sådan bakgrund också? Inte så insatta men det ska vara dyrt och udda?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp