• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Fast nåt är ju skumt med säljaren. I de två senaste annonserna så vet hen inget om klockor och det är arvegods, men i en tidigare annons ser man följande text:

"
Omega cal.267.
Det mekaniska urverket fungerar bra.
Serienummer på urverket är 15 233 800, vilket motsvarar tillverkningsår 1957.
Fint skick. Smårepor förekommer på glas och klocka.
Diameter utan krona 36 mm.
Omega klockarmband och spänne.
Se bilder!"

Precis, arvegodssnacket är bullshit. Fast samtidigt gissar han ju fel med typ 25 år på tillverkningsåret på Tissoten…

Om detta inte är en bluff så kan den sticka i pris.

436156739_12317573-9aa5-4235-819e-84a95985f8df.jpg
Ja den är franken helt klart.

jag skulle gissa att denna killen medvetet undanhåller viss fakta.

Frågan är vad verket tillhör och vad boettlocket säger.

Men boetten är från en 105.012, tavlan från 105.003. Kronografhanden ser ut att vara utbytt. Kronan är service. Jag tycker mig skymta att någon pillat på indexen, kanske stabiliserat. Ser ut att ha ”chrono creep” så en service behövs med stor sannolikhet.

Jag behöver just en 105.003 tavla för en klocka jag håller på att återställa med rätt delar så även om den är franken så är den intressant för mig. ;)

Dessa är intressanta

Lite skoj från ebay.

Vad kostar seiko krona och urtavla, kan seiko 6602 bli värd att tvätta ens? Den ser så sjukt budget ut, men jag har inte skruvat i en seiko sen 10-års ålder när min seiko kinetic var oemotståndligt frestande att studera inuti i detalj till mina föräldrars förskräckelse… Iallf, tips här om någon anser det vara värt att bjuda mer än mig. ☺️

Den är ju på gång till forumet med auto-bud ;)
Ja det vet han. Det var för något tag sedan han sade att han tyckte jag borde skjutas för att jag yttrade en åsikt i denna tråd, och har sedan dess ett par gånger tipsat om klockor jag bjuder på för att säkerställa att jag inte vinner billigt.

mitt maxbud på denna är inte högt, bara lite över nuvarande. Jag vill mest åt boetten. Men om någon vill ha den mer än jag kan jag höja budet och skicka vidare så denne inte behöver bjuda över mig i onödan

Ja det vet han. Det var för något tag sedan han sade att han tyckte jag borde skjutas för att jag yttrade en åsikt i denna tråd, och har sedan dess ett par gånger tipsat om klockor jag bjuder på för att säkerställa att jag inte vinner billigt.

mitt maxbud på denna är inte högt, bara lite över nuvarande. Jag vill mest åt boetten. Men om någon vill ha den mer än jag kan jag höja budet och skicka vidare så denne inte behöver bjuda över mig i onödan
Vem sa det? Låter grovt.

Ja men kan ju undra varför den kom som ett tips, tavlan är vattenskadad och med stor sannolikhet även verket från vatten som kommit in vid kronan. Man lurar potentiellt andra att köpa något de inte borde köpa... 🤷‍♂️

Lite av en grail när det kommer till de mindre ww2 klockorna. Ser ut att vara fullt original men i väldigt slitet skick. Den går nog att rädda. Tyvärr inget jag vill kosta på mig just nu. Pengarna går även till välgörenhet vilket alltid är fint.
Extremt sällan dessa dyker upp till salu.

Även jag har spanat in den Omega Speedmaster på Tradera som det diskuteras om här. Med min ringa kunskap håller jag med tidigare inlägg om att det är en franken. Pre-professional urtavlan går inte ihop med den asymmetriska boetten. Visarna ser ut lite för vita ut för den åldern?

Finns bra läsning här:

Och här, väldigt bra skrivet av @P-vakten :

Lite lustigt att personen inte lagt ut någon bild överhuvudtaget på baksidan. Har bett om bild på baksidan men inte fått någon respons alls. Så det känns helt klart lite mysko.

Men som reservdelsklocka kan den funka 🙂

Även jag har spanat in den Omega Speedmaster på Tradera som det diskuteras om här. Med min ringa kunskap håller jag med tidigare inlägg om att det är en franken. Pre-professional urtavlan går inte ihop med den asymmetriska boetten. Visarna ser ut lite för vita ut för den åldern?

Finns bra läsning här:

Och här, väldigt bra skrivet av @P-vakten :

Lite lustigt att personen inte lagt ut någon bild överhuvudtaget på baksidan. Har bett om bild på baksidan men inte fått någon respons alls. Så det känns helt klart lite mysko.

Men som reservdelsklocka kan den funka 🙂
Jag frågade om baksida och urverksbild, men fick svaret att baksidan bara var blank. Ingen bild på någotdera;-) Blir alltid lite skeptisk när någon inte vill skicka ytterligare bilder!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp