• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Vara 1770256 - Kaplans Auktioner
1629884799902.png

Bara jag som tycker att den ser budget ut? 90-talet var ju ett lågvattenmärke🤭

jag kan tänka mig det, kanske skulle be om en offert. Jag blev lite sugen men samtidigt gillar jag inte romerska siffror och tycker inte att klockan var så välbalanserad designmässigt. Men det hade varit lite kul med en Perpetual Omega
Piaget har något liknande. Annars är IWCs manuella en av de finaste instegsmodellerna.

När skulle du säga att den slutar vara en bra affär, förutsatt att den är franken och verk, ring, tavla och boett var för sig är koscher?
Oj, svårt att svara på, men kanske det här:
  • bezel: runt 10
  • tavla: runt 20
  • verk: runt 30, beror på om serienummer är för Ed White, 105.012 eller 145.012
  • case: runt 10, beroende på referens
  • caseback: runt 5, beroende på referens

Som sagt, svårt men runt 50k är väl ett bra pris?

Tror att @105.012 kan komma med ett bättre ”guestimate”, han letar ju efter en Ed White tavla så han bör i alla fall veta vad tavlan kan vara värd 😉

Det är tavlorna som e så jävla platta o trista på alla 3. Pateken e okej😇 nivån nu är så mycket högre👍

Pateken är utan tvekan bäst av de 3 men den är inget jag älskar heller. Den känns något bättre avvägd eller hur jag nu ska uttrycka det.

Nä jag måste vara ärlig mot mig själv, jag må älska Omega men klockan är banne mig ful och kommer aldrig få handledstid.

Pateken är utan tvekan bäst av de 3 men den är inget jag älskar heller. Den känns något bättre avvägd eller hur jag nu ska uttrycka det.

Nä jag måste vara ärlig mot mig själv, jag må älska Omega men klockan är banne mig ful och kommer aldrig få handledstid.
Jag sökte ju runt och valet stod mellan IWC Romana och GG Spirit/Success när det kom till evighetskalendrar. Valde den mer vågade...
1629891718601.png

1629891851756.png

Jag sökte ju runt och valet stod mellan IWC Romana och GG Spirit/Success när det kom till evighetskalendrar. Valde den mer vågade...
1629891718601.png

1629891851756.png

Jag kan inte påstå att jag älskar någon av dom (båda är ok) men din har iaf lite karaktär och avsaknad av roman numerals…tack o lov!

Det är självklart inte första gången jag kikar på liknande pjäser men jag börjar inse att komplikationen inte banar väg för särskilt vackra ur vilket är tråkigt. Jag gillar komplikationen i sig!

Oj, svårt att svara på, men kanske det här:
  • bezel: runt 10
  • tavla: runt 20
  • verk: runt 30, beror på om serienummer är för Ed White, 105.012 eller 145.012
  • case: runt 10, beroende på referens
  • caseback: runt 5, beroende på referens

Som sagt, svårt men runt 50k är väl ett bra pris?

Tror att @105.012 kan komma med ett bättre ”guestimate”, han letar ju efter en Ed White tavla så han bör i alla fall veta vad tavlan kan vara värd 😉

74,5k blev det.
Var det någon som fick en urverksbild?

Undercuttat med 500kr dessutom. 😉
Tycker hursomhelst det är kul att folk vågar buda, och hoppas de vet saker en annan dödlig inte vet.
Jag har pratat med han som budade hem den och kan säga att killen inte har kollat klocksnack. Han visste inte att det var fel tavla och fick smått panik när jag pekade ut det för honom som att han gått på en fet nit, men jag lugnade ner honom att säga att han kan byta tavla utan att förlora pengar och såklart att jag kan hjälpa honom med att ta den som är på och hitta en ny tavla till honom :) Han hade fått bild på urverket och serie stämmer överrens med referensen som var på boetlocket (105.012-64). Kan iofs lika gärna vara ett verk till en 105.003 då dessa serier överlappar varandra.

Väldigt polerat caseback, pushers ser korrekta ut för en 105.012, men det väl bäst att @105.012 uttalar sig om det 😀 Så klockan är vad jag kan komma fram till värd minst 74.5k

Väldigt polerat caseback, pushers ser korrekta ut för en 105.012, men det väl bäst att @105.012 uttalar sig om det 😀 Så klockan är vad jag kan komma fram till värd minst 74.5k
Jag ville inte ge 75k för den, men samtidigt tycker jag den landade ganska rätt för värdet på delarna. Sen lägger jag in faktorn att jag behöver jobba med den. Men ser man sin tid som 0kr så är det ju inga konstigheter :) Sen ska man inte stirra sig blind på värde. Utan gillar man en klocka är det än själv som ska bestämma vad den är värd. Däremot är jag sådan som inte vill ha gjort en helt kass deal när jag köper en klocka.

Ang. boettlocket så håller jag med om att den är ganska polerad, sjöhästen kan man knappt se men man kan forftande tydligt se dubbelfasningen. Jag skulle gissa på att det har funnits en gravyr som har svarvats bort på boettlocket och då har sjöhästen fått stryka med. Om den bara hade varit polerad hade boettlocket där sjöhästen sitter varit mer blank men på denna kan man fortfarande se ett ringmönster. Själva boettens sidor ser också ganska runda ut men samtidigt är det svårt att avgöra helt baserat på fotografier.

Tillbaka
Topp