• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Mycket bra på Tratten



Ja, galet med två UG 285/385 samtidigt! Den svarta 285:an borde ju dra iväg rejält🤛
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Den här borde man kunna tjäna en hacka på i mitt tycke. Ingen Rolex dock (om man nu letar just efter Rolex)

Har kikat på den (och lite annat), vad ligger en sån på idag? För några år sedan kostade dom ju huggorm. Men Heuer är ett av de märken som stuckit rejält i pris och sen droppat en hel del. Intressant att ha fått följa en sådan upp- och nedgång under min tid som samlare.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ja, galet med två UG 285/385 samtidigt! Den svarta 285:an borde ju dra iväg rejält🤛
Mycket bra på Tratten



Inte helt oväntat blev det internationellt intresse för den stora svarta UG:n med Spillmann-boett. Jag har klivit av, men hoppas den kommer till KS!
 

dawe

Omega
Här är en annan intressant klocka som säljs på ebay
Verket ser dock ut att behöva service/renovering?
Har tavlan orginal tryck, är själv lite osäker.
Skärmklipp2.JPG
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Här är en annan intressant klocka som säljs på ebay
Verket ser dock ut att behöva service/renovering?
Har tavlan orginal tryck, är själv lite osäker.
Skärmklipp2.JPG
Tack för kul tips! Svårt att var helt säker, men jag tycker tavla och visare ser helt rätt ut. Förmodligen inte radiumsanerad! Lägger med länken här för den som vill kolla direkt:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för kul tips! Svårt att var helt säker, men jag tycker tavla och visare ser helt rätt ut. Förmodligen inte radiumsanerad! Lägger med länken här för den som vill kolla direkt:
Tycker du visarna ser rätt ut? Centrumsekund ser lite bred ut? Minut lite lång? Ser även ut som ny lysmassa i visarna?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tycker du visarna ser rätt ut? Centrumsekund ser lite bred ut? Minut lite lång? Ser även ut som ny lysmassa i visarna?
Hm, blir lite mer tveksam nu! Har sett exemplar med ganska lång minutvisare, men inte så lång att siffran döljs bakom. Centrumsekunden är troligen bytt och kanske hade jag velat se en som var ett uns smalare. Lysmassan tycker jag är svårbedömd; kanske ny lysmassa för längesedan? Bra analys @Aurum !
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack för kul tips! Svårt att var helt säker, men jag tycker tavla och visare ser helt rätt ut. Förmodligen inte radiumsanerad! Lägger med länken här för den som vill kolla direkt:

Tycker du visarna ser rätt ut? Centrumsekund ser lite bred ut? Minut lite lång? Ser även ut som ny lysmassa i visarna?

Hm, blir lite mer tveksam nu! Har sett exemplar med ganska lång minutvisare, men inte så lång att siffran döljs bakom. Centrumsekunden är troligen bytt och kanske hade jag velat se en som var ett uns smalare. Lysmassan tycker jag är svårbedömd; kanske ny lysmassa för längesedan? Bra analys @Aurum !

Hittade nu en som är väldigt lik, med lång minutvisare. Ändå tveksam till om det är helt korrekt!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tycker nog inte det.
Tillskriver det mesta av det som ser konstigt ut till taskig komprimering. Komprimering som får det extra jobbigt i och med att lacken på tavlan så klart lyft lite genom åren.
Ja det försvårar helt klart bedömningen med dåligt upplösta bilder, jag kan inte dessa tavlor så därför jag frågade.
Uni-Compax har väl dessutom alltid bindestreck men de kan ju ha släppt iom tavlans patinering?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ser inte tavlan sådär ut, är den ommålad?
Tänker mest på texten Universal Genève och Uni-Compax.

Jag tycker nog inte det.
Tillskriver det mesta av det som ser konstigt ut till taskig komprimering. Komprimering som får det extra jobbigt i och med att lacken på tavlan så klart lyft lite genom åren.

Ja det försvårar helt klart bedömningen med dåligt upplösta bilder, jag kan inte dessa tavlor så därför jag frågade.
Uni-Compax har väl dessutom alltid bindestreck men de kan ju ha släppt iom tavlans patinering?
Svårt att var hundraprocentigt säker, och vis av skadan är nog osvuret bäst;-) Tycker mig dock se ett svagt bindestreck eller iallafall ett mellanrum mellan UNI och COMPAX. Designmässigt tycker jag den ser mycket ut som en COMPUR (30), men det kan ju vara en helt korrekt tidig UNI-COMPAX. Om jag förstått det rätt så fanns det COMPUR (30), MEDICOCOMPAX och UNI-COMPAX med samma referens 22409. Eftersom variationen är såpass stor (svarta och vita tavlor, index med och utan lysmassa och olika typer av visare) blir det lite svårt att avgöra om den är korrekt, eller lite av en blandning mellan dem. Fin tycker jag!
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack för att du delar med dig! Helt klart mellanrum och en liiiten antydan till bindestreck!
Landade på 47k till sist. Var nog precis vad marknaden tycker en sådan är värd just nu. Några internationella budgivare var med länge, men den verkar nu vara på väg till Göteborg. Grattis till köparen! Hade hoppats på att @Anders Forsberg skulle få den till ett fyndpris🤛
 
Topp