• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Jösses vad den här stack iväg. Sällsynt referens eller bara urstarka skallar på två budare? Kanske någon KS:are som knep den?
Som flera har nämnt så är det en Gay Freres länk. Dessutom med ett spänne som är ovanligt på oyster (finns främst på BoR men även några bamboo's, kanske även andra sorter..?)

Lär vara högt samlarvärde på grund av det. Visste dock ej att det bringade så pass hög premium utöver "standard". Förutsatt att det nu är 16mm.

Som flera har nämnt så är det en Gay Freres länk. Dessutom med ett spänne som är ovanligt på oyster (finns främst på BoR men även några bamboo's, kanske även andra sorter..?)

Lär vara högt samlarvärde på grund av det. Visste dock ej att det bringade så pass hög premium utöver "standard". Förutsatt att det nu är 16mm.
Frågan är väl vad marknadspriset på ett oyster är? Finns inte så många annonser...

Frågan är väl vad marknadspriset på ett oyster är? Finns inte så många annonser...
Ja det är frågan.. Kanske är de värda mer än jag trodde.. Själv har jag aldrig betalat över 3000 för ett i 16mm men kanske har jag haft tur..
Vill minnas att Certina Labora har 16.5mm bandbredd så den i annonsen bör vara 16.
En 18mm (dock med breda mittenbitar, mer eftertraktad vad jag förstått) såldes för lite över 10 000 på ebay nyligen. Ger kanske en liten hint om marknaden. Dock väldigt svårt att hitta fler som sålts nyligen.

Ja det är frågan.. Kanske är de värda mer än jag trodde.. Själv har jag aldrig betalat över 3000 för ett i 16mm men kanske har jag haft tur..
Vill minnas att Certina Labora har 16.5mm bandbredd så den i annonsen bör vara 16.
En 18mm (dock med breda mittenbitar, mer eftertraktad vad jag förstått) såldes för lite över 10 000 på ebay nyligen. Ger kanske en liten hint om marknaden. Dock väldigt svårt att hitta fler som sålts nyligen.
18 mm måste var mycket ovanligare.

870B71C2-2A2B-41BD-9F55-63DB1F970F67.jpeg

En piece unique från Furlan Marri till förmån för Ukraina pga kriget;
128ADC92-FED6-47C9-8E52-E92EB9D6BFA9.png

23 500 dollares just nu för en meqaquartz samt relativt no-name och ungt företag.
Man kan se det på två sätt: 1. vilken fin värld vi lever i eftersom pengarna går till ett bra ändamål eller 2. Vart är världen på väg? (Och för en gångs skull syftar jag inte på kriget med den frågan).

Kan inte vara så vanlig precis, eller vad säger Certina-fansen? Knappast 1971-73 utan snarare 40-50-tal. Maffigt (38mm) vattentät boett och en tavla med samma stil på siffrorna som Excelsior Park-märkta. EP40-urverket är verkligen läckert!

Kan inte vara så vanlig precis, eller vad säger Certina-fansen? Knappast 1971-73 utan snarare 40-50-tal. Maffigt (38mm) vattentät boett och en tavla med samma stil på siffrorna som Excelsior Park-märkta. EP40-urverket är verkligen läckert!
Har väl diskuterats tidigare på forumet, @Donkii hade väl en?

De är definitivt inte från 40 eller 50-tal iaf, men vet inte exakt om 70-tal är korrekt dock.

Bukowskis sålde en med ljus tavla och daterade den till 1950. Tror du/ni det stämmer? Jag bara killgissade och tyckte den såg mer 40-50-tal än 70-tal;-) Kanske är 60-tal🤪 Om det är ett 40-68-verk så är den ju det, men om 40 kan den ju vara tidigare. Jag kan inte se skillnad på dem! Urmakaren som servat verkade ju också lite vimsig, eftersom han skrivit Valjoux 7750😬

Tillbaka
Topp