• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Har varit i kontakt med ebay och tydligen går det inte som Svensk att köpa annonser som är listade med deras "global shipping program", enligt kundtjänsten jag pratade med är det en tredjepart som sköter frakten och det ska tydligen vara problem med import/export restriktioner där. Oklart men det gäller säkert fler länder än Sverige då.

Deras enda lösning på problemet är att kontakta säljaren och be dem ta bort annonsen och lägga upp en ny och INTE använda global shipping program utan använda eget fraktalternativ, dummaste jag hört att säljare med påbörjade budgivningar ska behöva starta om sina annonser för att internationella budgivare ska kunna buda.

Vad är det ebay egentligen gör för sina 20% i provision? Hela poängen med global shipping program är ju att det ska underlätta för säljare och köpare att frakta och sälja internationellt.

Låter mycket underligt. Jag har budat på objekt listade med GSP och har kunnat köpa & få levererat utan problem. Från usa.

Kan bero på i vilken kategori objektet är listat... jag försöker köpa en lös tavla från USA under GSP, men det går inte för den kategorin har "exportförbud" (har hört om bråk med Rolex från back in the day på sälj av beggade delar till-från USA men aldrig nån annan... kan vara anledningen)
Jag kan köpa andra objekt från samma säljare också GSP men listade i andra kategorier...

ebay customer service gav ändå bra svar:
....
Thank you so much for contacting eBay customer support regarding your concern. My name is Shridhar and I will be more than happy to assist you today.
I understand that you are trying to purchase the item #200xxx but are unable to do so due to issues with shipping of the item and you want to get this checked. Let me check the details and provide you with the appropriate information.

Niklas, I have successfully reviewed the details of the transaction and as I can check, the item which you are trying to purchase is listed with the Global Shipping Program and the restriction you are facing is regarding the fact that the item cannot be imported or exported as the rules defined to the Global Shipping Program by the respective countries.

Here, I also understand that you are able to buy similar item #300xxx from the same seller without facing any such issues. I have checked this further and the reason for this disparity is due to the difference in the item category in which the particular item is listed by the seller.
Item# 300xxx is listed under the category: Watches, Parts & Accessories > Watches > Wristwatches, whereas the
item# 200xxx is listed under: Watches, Parts & Accessories > Parts, Tools & Guides > Parts > Dials.

The latter category is being restricted from export or import under the GSP guidelines which in turn is giving you error when trying to purchase this item. Here, to help you, I would suggest you to either ask the seller to re-list the item and provide some other shipping option to you for the order or he can re-list the item but change the item category in which the item will be listed so that you won't face this restriction.

I am positive that the above provided information is sufficient to resolve your concern. I truly appreciate your understanding and patience with us.

Thank you so much for choosing eBay. Have a great day ahead!!

Kind regards,
Shridhar G.
eBay Customer Support.
 
Senast ändrad:
Kanske fel tråd men hittar ingen vettig att fråga i, någon fler som får dessa felmeddelande när de ska lägga bud på eBay.

Det är bara annonser från USA och jag har testat kontakta säljare och de har efter instruktioner från eBay låst upp så internationella budare kan köpa osv men fortfarande samma sak.

Har även testat ändra min shipping adress till en adress i USA för att testa men kan fortfarande inte buda.
076BE1DA-971C-4F6F-8E53-1ACFA033EBE8.jpeg

Jag hade samma problem på ebay men upptäckte att jag fortfarande kunde ”make an offer” alltså lämna ett prisförslag för säljaren att ta ställning till även jag inte kunde vara med och buda. Inte optimalt men det kanske kan hjälpa någon.
 
Verkligen- denna är inte trist…
Nu har jag hållit mig borta ett tag från Tradera men jag minns hur det såg ut i början hos den där säljaren iallafall. Fler märkliga frankenbyggen och konstigheter än det var klockor som såg okej ut. De senare var försedda med hutlösa reservationspris och fantasifulla beskrivningar.
 


Kanske inte ska länka dina egna annonser här... inga direkta fynd
 
Kanske inte ska länka dina egna annonser här... inga direkta fynd
Inte?. Trodde halva priset på vad dom går för på Ebay där kostnaden för att få den i samma skick är dryga 100:- klassas som ett rätt bra fynd ^^. Det var jag inte ensam om att tro heller då startbudet var taget efter 5-10 min :).

Sen måste jag ju påpeka att tråden varken heter fynd-tråden eller länka andras auktionen tråden :)
 
Det kategoriska imperativet, universaliseringsprincipen. Klistra fast den formuleringen i början av tråden. ☺️
 
Nej, tips är till för forumets bästa. Inte att bli av med sin egen skit man inte själv vill ha. Titta igenom tråden så förstår du vad den fyller för syfte.
Herre alltså, Logik.. Det är ju inte så att precis exakt alla auktioner handlar om att folk vill dumpa deras eget skit på nån annan va 😂👌. Sen är det väl ändå som så att om något ligger ute till -50% av vad normala kostnaden för samma vara är så är det väl ändå ett bra tips om något oavsett om det är Achmeds, Hasses, Anders eller min auktion.
 
Herre alltså, Logik.. Det är ju inte så att precis exakt alla auktioner handlar om att folk vill dumpa deras eget skit på nån annan va 😂👌. Sen är det väl ändå som så att om något ligger ute till -50% av vad normala kostnaden för samma vara är så är det väl ändå ett bra tips om något oavsett om det är Achmeds, Hasses, Anders eller min auktion.
Med den attityden tycker jag gott du kan söka dig någon annanstans. :)
 
Inte?. Trodde halva priset på vad dom går för på Ebay där kostnaden för att få den i samma skick är dryga 100:- klassas som ett rätt bra fynd ^^. Det var jag inte ensam om att tro heller då startbudet var taget efter 5-10 min :).
Herre alltså, Logik.. Det är ju inte så att precis exakt alla auktioner handlar om att folk vill dumpa deras eget skit på nån annan va 😂👌. Sen är det väl ändå som så att om något ligger ute till -50% av vad normala kostnaden för samma vara är så är det väl ändå ett bra tips om något oavsett om det är Achmeds, Hasses, Anders eller min auktion.
Dina klockor ligger ute på auktion. Hur vet du att de kommer gå för halva priset?
 
Med den attityden tycker jag gott du kan söka dig någon annanstans. :)
Med den attityden?. Ja det var ju jag som började vara otrevlig och inte herr Nils menar du?. Är nog snarare så att "Klocksnack locals" kanske borde börja bruka lite ödmjukhet istället för att klanka ner på folk o komma med extrem-jante icke-regler om man vill att forumet ska gynnas för DEN attityden o "svågerpolitiken" som uppvisas när någon medlem skriver något o halva ligan dyker efter gynnar absolut inte forumet eller tillväxt av nya medlemmar, Det kan jag rakt av garantera..
 
Tillbaka
Topp