• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Det står i den här annonsen för en Mumbai-Feiko.
Är ingen fejk nånstans, Orginal Seiko boett, Seiko baklock Seiko verk Seiko tavla men ommålad, Tro mig har öppnat o tittat precis allt då jag själv tänkte att det var indiskt. Sen om man anser att en Seiko är fejk pga målad tavla får stå för en själv. Törs gissa på att du bor i Högdalen så är väl bättre att komma o knacka på istället om du vill kolla upp folk!? :).

Eloge till dig dock som pallar sitta o nosa upp mig på FB(har du inget roligare för dig?😂👌) Du bevisar ju dock att det stående skämtet jag delade stämmer 😘

PS är många fler annonser det står att det är ifrån just dödsbo på .
 
Senast ändrad:
Är ingen fejk nånstans, Orginal Seiko boett, Seiko baklock Seiko verk Seiko tavla men ommålad, Tro mig har öppnat o tittat precis allt då jag själv tänkte att det var indiskt. Sen om man anser att en Seiko är fejk pga målad tavla får stå för en själv. Törs gissa på att du bor i Högdalen så är väl bättre att komma o knacka på istället om du vill kolla upp folk!? :).

Eloge till dig dock som pallar sitta o nosa upp mig på FB(har du inget roligare för dig?😂👌) Du bevisar ju dock att det stående skämtet jag delade stämmer 😘

PS är många fler annonser det står att det är ifrån just dödsbo på .
Nosa upp? Begriper du inte att du utmärker dig som du beter dig?
 
Är ingen fejk nånstans, Orginal Seiko boett, Seiko baklock Seiko verk Seiko tavla men ommålad, Tro mig har öppnat o tittat precis allt då jag själv tänkte att det var indiskt. Sen om man anser att en Seiko är fejk pga målad tavla får stå för en själv. Törs gissa på att du bor i Högdalen så är väl bättre att komma o knacka på istället om du vill kolla upp folk!? :).

Eloge till dig dock som pallar sitta o nosa upp mig på FB(har du inget roligare för dig?😂👌) Du bevisar ju dock att det stående skämtet jag delade stämmer 😘

PS är många fler annonser det står att det är ifrån just dödsbo på .
Vad har du för diagnos, aspergers? Jag skulle säga pajas, men det är ingen teknisk korrekt diagnos
 
Kanske fel tråd, ber isfall redan nu om ursäkt. Några skillnader mellan Bukowskis och Kaplan? Som säljare tänker jag främst. Någon som når ut bredare och får bättre budgivning eller andra saker som skiljer?
 
Nosa upp? Begriper du inte att du utmärker dig som du

Vad har du för diagnos, aspergers? Jag skulle säga pajas, men det är ingen teknisk korrekt diagnos
Ingen diagnos alls, Vågar dessutom gissa att du syftade på att jag skulle vara korkad, Men som sagt, Självklart försvarar jag mig när någon Bashar mig.. Att det är konstigt o helt galet för dig får stå för just dig.

Att ni anser att jag skulle ha varit den som började vara otrevlig är helt obegripligt då inte en käft utanför detta forum där det uppenbarligen bedrivs nån extrem form av svågerpolitik där man håller varandra om ryggen oavsett hade hållit med om det, Det törs jag sätta en stor slant på 👌.
 
Ingen diagnos alls, Vågar dessutom gissa att du syftade på att jag skulle vara korkad, Men som sagt, Självklart försvarar jag mig när någon Bashar mig.. Att det är konstigt o helt galet för dig får stå för just dig.

Att ni anser att jag skulle ha varit den som började vara otrevlig är helt obegripligt då inte en käft utanför detta forum där det uppenbarligen bedrivs nån extrem form av svågerpolitik där man håller varandra om ryggen oavsett hade hållit med om det, Det törs jag sätta en stor slant på 👌.
Tror du ska slå upp vad svågerpolitik betyder, kompis! :)
 
Kanske fel tråd, ber isfall redan nu om ursäkt. Några skillnader mellan Bukowskis och Kaplan? Som säljare tänker jag främst. Någon som når ut bredare och får bättre budgivning eller andra saker som skiljer?
Finns en del skrivet på forumet om detta. Kortfattat: Bukowskis har betydligt lägre fokus och kompetens på klocksidan. De har upprepade tekniska strul med sin onlinebudgivning. Hade aldrig använt mig av dem för försäljning. Kaplans är väl inte helt felfria heller men betydligt mer kompetenta på klockor och har fungerande teknik vid onlineauktioner. Skulle även tro de når ut bredare och är mer välkända i klocksvängen.
 
Ingen diagnos alls, Vågar dessutom gissa att du syftade på att jag skulle vara korkad, Men som sagt, Självklart försvarar jag mig när någon Bashar mig.. Att det är konstigt o helt galet för dig får stå för just dig.

Att ni anser att jag skulle ha varit den som började vara otrevlig är helt obegripligt då inte en käft utanför detta forum där det uppenbarligen bedrivs nån extrem form av svågerpolitik där man håller varandra om ryggen oavsett hade hållit med om det, Det törs jag sätta en stor slant på 👌.
Lägg ner. KS är ett mysrum.
 
Ingen diagnos alls, Vågar dessutom gissa att du syftade på att jag skulle vara korkad, Men som sagt, Självklart försvarar jag mig när någon Bashar mig.. Att det är konstigt o helt galet för dig får stå för just dig.

Att ni anser att jag skulle ha varit den som började vara otrevlig är helt obegripligt då inte en käft utanför detta forum där det uppenbarligen bedrivs nån extrem form av svågerpolitik där man håller varandra om ryggen oavsett hade hållit med om det, Det törs jag sätta en stor slant på 👌.
Detta börjar likna en fars. Det va lite kul att läsa dina hetsiga inlägg till en början men nu är jag sedan länge ganska trött på det. Va snäll och lägg ner nu så att vi kan fortsätta med relevant innehåll i tråden. Tack på förhand.
 
Senast ändrad:
Är ingen fejk nånstans, Orginal Seiko boett, Seiko baklock Seiko verk Seiko tavla men ommålad, Tro mig har öppnat o tittat precis allt då jag själv tänkte att det var indiskt. Sen om man anser att en Seiko är fejk pga målad tavla får stå för en själv. Törs gissa på att du bor i Högdalen så är väl bättre att komma o knacka på istället om du vill kolla upp folk!? :).

Eloge till dig dock som pallar sitta o nosa upp mig på FB(har du inget roligare för dig?😂👌) Du bevisar ju dock att det stående skämtet jag delade stämmer 😘

PS är många fler annonser det står att det är ifrån just dödsbo på .

Hade inte tänkt att hoppa in i tråden men här kände jag att jag måste.
Hur vet du att tavlan är från Seiko, har du kontrollerat baksidan?
Såna här så kallade Mumbai tavlor skiljer sig alltför mycket på fler sätt från Seikos tavlor för att bara vara ommålade.
Notera att fönstret sitter fel och för långt från centrum vilket gör att W sitter vid kanten medans 6 en bit ifrån kanten.
Visarna?
Är så trött på sånt här skräp som folk prånglar ut.
Det är inte renorverade eller omålade klockor utan jag tycker man ska vara ärlig och beskriva dom korrekt som ihopplock
av diverse delar som kan vara mer eller mindre från tillverkaren som tavlan är märkt med.
Det positiva är att det är en engångsföreteelse och att du inte verkar ha satt det i system som en del har gjort.
 

Denna var kool!
053228E7-3901-4842-A1FF-07F1CA0123AA.png
 

Denna var kool!
053228E7-3901-4842-A1FF-07F1CA0123AA.png

Dessa är inte vanliga…. Så yes den är cool. Lite heads up för potentiella köpare så är kronan och pushers högst troligen utbytta.
 
Heuer- och kronograffansen har nog redan sett den, men jag tycker det skulle vara superkul om den kom till KS! Riktigt fin 2447 med Valjoux 72. Snarare ca 1947 än 50-tal. Jag hejar bara på den här gången;-)
2AD681B3-74C5-4CB7-B17E-A10D5A84DD09.jpeg
Pre-2447 skulle jag säga då det inte är en 2447. Men fin är den.

Edit: My bad, Pre-Carrera var det jag menade.
 
Senast ändrad:
Märkligt att det var billigare med helstål än plättad basmetall! Känns som att atålboetterna borde varit svårare att tillverka?
Ja, du menar 342 vs 333? Tycker också det är konstigt. 2447 fanns nog inte i någon pläterad version utan bara 14 (2455) eller 18K (2456). Har bara sett 18! Rätt coolt med en guldkronograf med skruvad baksida från 40-talet!
 
Senast ändrad:
Förhoppningsvis klargörande av ovan: Pläterade var vid den tiden mer kostsamma att producera än stål, men klarade småningom inte tidens prövningar på samma sätt. Jfr t ex rolexlänkar jubilé och oyster, där den billigare klarade sig bäst i långa loppet.
 
Förhoppningsvis klargörande av ovan: Pläterade var vid den tiden mer kostsamma att producera än stål, men klarade småningom inte tidens prövningar på samma sätt. Jfr t ex rolexlänkar jubilé och oyster, där den billigare klarade sig bäst i långa loppet.
Gissar du igen? För mig som har en bakgrund i verkstadsindustrin låter det där jättekonstigt. Rostfritt är betydligt mer svårbearbetat och är därmed dyrare att tillverka. Att pläterade boetter såldes dyrare handlade nog mer om vad marknaden bar än om faktiska produktionskostnader. Det gällde inte minst förr då man hade sämre verktyg att bearbeta rostfritt med, och då pläteringen inte fördyrats av dagens miljö- och arbetarskyddslagstiftning.
 
Gissar du igen? För mig som har en bakgrund i verkstadsindustrin låter det där jättekonstigt. Rostfritt är betydligt mer svårbearbetat och är därmed dyrare att tillverka. Att pläterade boetter såldes dyrare handlade nog mer om vad marknaden bar än om faktiska produktionskostnader. Det gällde inte minst förr då man hade sämre verktyg att bearbeta rostfritt med, och då pläteringen inte fördyrats av dagens miljö- och arbetarskyddslagstiftning.
När rostfritt var nytt var det säkert lite svårare att bearbeta, men knappast svårt när man väl lagt om tillverkningen? Sedan vet inte jag hur boetten ovan såg ut, om den var belagd med tunt eller tjockt guldlager? Vet inte hur strikt ordet plaque användes. Tjockare var kanske främst usa?
 
Tillbaka
Topp