• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Om någon vill köpa ett gäng nitade stretch länkar i 18mm, jag köper gärna en isåfall :)
 
Det var ju det jag trodde. Blir förvirrad, det påstås ju att stål brukar vara billigare i tråden.
Edit: är det inte det hela diskussionen handlar om?
Stål har alltid varit dyrare än krom. Men stål har varit billigare än guldpläterat i prislistorna vid försäljningen, trots att (om jag förstått rätt) Highvalley hävdar att stål alltid, under alla tider varit dyrare i själva produktionen än det guldpläterade. Själv är jag ännu inte övertygad om att en i så fall felaktig prissättning i relation till produktionskostnaderna ska ha chans att kunna fortgå i decennium efter decennium. Egentligen är det en skitfråga, men tydligen mycket prestige där, för jag blev kallad för pajas när jag ifrågasatte.
 
Stål har alltid varit dyrare än krom. Men stål har varit billigare än guldpläterat i prislistorna vid försäljningen, trots att (om jag förstått rätt) Highvalley hävdar att stål alltid, under alla tider varit dyrare i själva produktionen än det guldpläterade. Själv är jag ännu inte övertygad om att en i så fall felaktig prissättning i relation till produktionskostnaderna ska ha chans att kunna fortgå i decennium efter decennium. Egentligen är det en skitfråga, men tydligen mycket prestige där, för jag blev kallad för pajas när jag ifrågasatte.
Man kan ju vända på frågan. Om stål är dyrare att producera inkl materialet men dom lyckas ändå ta mer betalt för det pläterade så har dom ju lyckats med marknadsföringen. Ganska intressant. Trodde att guldet i pläteringen var såpass dyrt att klockan ändå blev dyrare i slutändan inkl material och produktionskostnader.
 
Riktigt fin Longines med deluxe-versionen av 12.68zs, 27.0s. Har bara sett detta verk i guldboetter. Är från ca 1955 när Longines också kronometerklassade några av dessa urverk. Detta är ingen av dessa, men ett sjukt snyggt ganska ovanligt urverk i en stor guldboett! Skulle var kul om inte allt fint hamnar i Polen eller Slovenien;-)
8228CA2F-E6FF-4D25-86EA-8F2BA46F4E24.jpeg
 
Man kan ju vända på frågan. Om stål är dyrare att producera inkl materialet men dom lyckas ändå ta mer betalt för det pläterade så har dom ju lyckats med marknadsföringen. Ganska intressant. Trodde att guldet i pläteringen var såpass dyrt att klockan ändå blev dyrare i slutändan inkl material och produktionskostnader.
Att guldplätera är ju en väldigt enkel process som kan göras i större omgångar. Guldlagret kan ju också vara så lite som ~ 5-50 mikrometer tjockt. Så det är inte så dyrt.
 
Riktigt fin Longines med deluxe-versionen av 12.68zs, 27.0s. Har bara sett detta verk i guldboetter. Är från ca 1955 när Longines också kronometerklassade några av dessa urverk. Detta är ingen av dessa, men ett sjukt snyggt ganska ovanligt urverk i en stor guldboett! Skulle var kul om inte allt fint hamnar i Polen eller Slovenien;-)
8228CA2F-E6FF-4D25-86EA-8F2BA46F4E24.jpeg

Jag håller inte med om det du skriver eftersom jag köper många klockor i Polen. Det finns inga gränser för samlare.
 
Jag håller inte med om det du skriver eftersom jag köper många klockor i Polen. Det finns inga gränser för samlare.
Du har förstås helt rätt! Klockvärlden är internationell och det är småsint att vara sur för att fina ur lämnar Sverige. Jag handlar ju själv massor utomlands! 🤓 Men visst är det en fin Longines?
 
Senast ändrad:
Du har förstås h erat rätt! Klockvärlden är internationell och det är småsint att vara sur för att fina ur lämnar Sverige. Jag handlar ju själv massor utomlands! 🤓 Men visst är det en fin Longines?

Jag köpte denna Suverän med låda i Polen, även 2366 kal 30T2RG. Jag kommer personligen från Polen, känner många samlare av vintageklockor där.
20220120_104825.jpg
20220529_142827.jpg
 
Jag köpte denna Suverän med låda i Polen, även 2366 kal 30T2RG. Jag kommer personligen från Polen, känner många samlare av vintageklockor där.
20220120_104825.jpg
20220529_142827.jpg
Mea culpa! Helt onödig kommentar av mig, som kanske mest avspeglade att jag inte kan hänga med storköparna på Tradera. Spelar ju ingen roll var de kommer ifrån och när jag säljer är jag ju bara glad att de finns! Så här på nationaldagen dagen slår jag ett slag för mer internationellt utbyte, inte mindre! 🇸🇪 🇵🇱
Fantastiska ur förresten! Kronometern är grym!
 
Jag köpte denna Suverän med låda i Polen, även 2366 kal 30T2RG. Jag kommer personligen från Polen, känner många samlare av vintageklockor där.
20220120_104825.jpg
20220529_142827.jpg
Grymt! Jag var själv i Polen för första gången för ett par veckor sedan för att hälsa på min sambos släkt. Väldigt trevligt! Om du har bra tips på bra ställen att hitta gamla klockor på kring Warszawa så säg gärna till.
 
Noterar en Giorgio Corvo Reverso (1972) som kommer upp på auktion
Serial 467.883 faller ganska mitt i det kända spannet, och allt ser original och orört ut:

35a87424-c65f-416a-818f-aea200dbe8ea.jpg
88f96f72-856d-46b8-9930-aea200dba7da.jpg
41f25e24-f456-441b-8845-aea200db7554.jpg
07fb653f-e609-4b24-8719-aea200daf73f.jpg
 
Någon har verkligen använt sin "tool"-klocka:


Kära nån, vilket skick!
Mäktigt! Mer tveksam till köpet men jag gillar att någon verkligen använt sitt dykarur. :)
 
Grymt fin. det är inte lätt att hitta en fin rg. grattis. vad ligger värdet på en sådan i dag.
Vad jag har hörrt.
Om det står suverän på baklocket så var dom ju importerad av Svenska försvaret under andra världskriget sen skickat ut till klockaffärer till försäljning.
Därför tror Omega att detta är militär klockor. För i deras arkiv star det ju att det är svenska försvaret som har köpt suverän klockorna.
rätta mig om jag har fel
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp