• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Den där är ju rätt speciell! Fattar dock inte hur rattrapanten går igång! Borde det inte var en knapp till i kronan? Som på Dubey & Schaldenbrands index mobile?
 
Finns ju Mono-varianter, innebär det inte att den fungerar från en knapp? Idk.
Jo, Bovets monorattrapante med Valjoux 84 fungerar ju på det viset. Start med övre knappen, tryck in nedre och visaren stannar, släpp och den återgår till där den skulle varit. Har dock inte sett detta när den andra spiralen sitter på tavlan som på D&S index mobile. Skulle vilja pilla lite på den 🤓
 
Jo, Bovets monorattrapante med Valjoux 84 fungerar ju på det viset. Start med övre knappen, tryck in nedre och visaren stannar, släpp och den återgår till där den skulle varit. Har dock inte sett detta när den andra spiralen sitter på tavlan som på D&S index mobile. Skulle vilja pilla lite på den 🤓
Efter lite mer research tror jag den är korrekt! Det finns tydligen exempel på Venus 170 med D&S rattrapante-komplikation. Bl.a. Breitling. Jag blev dock förvånad att se en Record eftersom de använde de brutalt snygga riktiga dubbelkronograferna Venus 179 och 185. Å andra sidan verkar Breitling också gjort både en toppmodell som Duograph med Venus 185 och budget med modifierad 170.
 
Urverket i den här är grymt! Mitt i kvartskrisen så levererar Longines helt anakronistiskt en mäktigt manuell 530 (30CH). Lite som en trimmad Heuer Camaro med tanke på boetten. Tavlan ser vid första anblick rätt risig ut, men jag tror det är smuts som går att få bort!
4B7602FE-1FF0-423B-B3D1-BE2C9E9DA366.jpeg
 
Urverket i den här är grymt! Mitt i kvartskrisen så levererar Longines helt anakronistiskt en mäktigt manuell 530 (30CH). Lite som en trimmad Heuer Camaro med tanke på boetten. Tavlan ser vid första anblick rätt risig ut, men jag tror det är smuts som går att få bort!
4B7602FE-1FF0-423B-B3D1-BE2C9E9DA366.jpeg
Tror inte det är löst smuts.
 
Gissar du igen? För mig som har en bakgrund i verkstadsindustrin låter det där jättekonstigt. Rostfritt är betydligt mer svårbearbetat och är därmed dyrare att tillverka. Att pläterade boetter såldes dyrare handlade nog mer om vad marknaden bar än om faktiska produktionskostnader. Det gällde inte minst förr då man hade sämre verktyg att bearbeta rostfritt med, och då pläteringen inte fördyrats av dagens miljö- och arbetarskyddslagstiftning.
Det låter övertygande med din bakgrund i verkstadsindustrin, så att vi inte ska kunna tro att du gissar igen? Dålig inledning på ditt inlägg m a o.
Om du vill relatera till produktionskostnaderna för olika material, så "gissar jag" att det är av vikt att precisera vilken tidsperiod du snackar om: vet du med säkerhet stålboetter var dyrare än pläterade att framställa under andra halvan av 60-talet? Det blir i så fall nytt för mig och jag är villig att böja mig för sakkunskapen, om du inte bara gissar.
 
Det låter övertygande med din bakgrund i verkstadsindustrin, så att vi inte ska kunna tro att du gissar igen? Dålig inledning på ditt inlägg m a o.
Om du vill relatera till produktionskostnaderna för olika material, så "gissar jag" att det är av vikt att precisera vilken tidsperiod du snackar om: vet du med säkerhet stålboetter var dyrare än pläterade att framställa under andra halvan av 60-talet? Det blir i så fall nytt för mig och jag är villig att böja mig för sakkunskapen, om du inte bara gissar.
Pajas
 
När rostfritt var nytt var det säkert lite svårare att bearbeta, men knappast svårt när man väl lagt om tillverkningen? Sedan vet inte jag hur boetten ovan såg ut, om den var belagd med tunt eller tjockt guldlager? Vet inte hur strikt ordet plaque användes. Tjockare var kanske främst usa?
Vi rör oss en bit från trådens ämne nu men kortfattat så är rostfritt starkt, segt, och deformationshärdar. Det är fortfarande svårare att bearbeta än mässing. Det sliter ner verktygen fortare och kräver stabilare maskiner. Att skära i mässing är som att skära i smör i jämförelse. Det blir betydligt kortare cykeltider och färre verktygsbyten, och blir därmed billigare nu, på 40-talet, och i slutet av 60-talet. Jag vet inget om den där boetten specifikt men i samtliga fall där jag har tittat i en gammal prislista så har ur med en boett med ett tunt pläterat lager varit dyrare än motsvarande ett motsvarande ur med stålboett.
 
Vi rör oss en bit från trådens ämne nu men kortfattat så är rostfritt starkt, segt, och deformationshärdar. Det är fortfarande svårare att bearbeta än mässing. Det sliter ner verktygen fortare och kräver stabilare maskiner. Att skära i mässing är som att skära i smör i jämförelse. Det blir betydligt kortare cykeltider och färre verktygsbyten, och blir därmed billigare nu, på 40-talet, och i slutet av 60-talet. Jag vet inget om den där boetten specifikt men i samtliga fall där jag har tittat i en gammal prislista så har ur med en boett med ett tunt pläterat lager varit dyrare än motsvarande ett motsvarande ur med stålboett.
Med min erfarenhet innom tillverkningsindustrin är jag iaf inte speciellt förvånad över prissättningen, och inte alls lika övertygad som du är.

Med det sagt är jag intresserad av hur alla boetterna tillverkades förr. De tidiga stålboetterna verkar ju på något vis vara ihoppressade då man ser veck under bandhorn. Gillar bilderna på hur man gjorde Rolexboetterna när man först stansade ut huvudformen av boetten. Osäker på hur första steget ser ut idag. Man lödde ju även på bandhorn i mycket större utsträckning förr.
 
Med min erfarenhet innom tillverkningsindustrin är jag iaf inte speciellt förvånad över prissättningen, och inte alls lika övertygad som du är.

Med det sagt är jag intresserad av hur alla boetterna tillverkades förr. De tidiga stålboetterna verkar ju på något vis vara ihoppressade då man ser veck under bandhorn. Gillar bilderna på hur man gjorde Rolexboetterna när man först stansade ut huvudformen av boetten. Osäker på hur första steget ser ut idag. Man lödde ju även på bandhorn i mycket större utsträckning förr.
Ja det är kul att snöa in lite på tillverkningsmetoder och konstruktioner. :) Har haft en "tank" i rostfri pressad plåt. Vill minnas att @eNielsen kände igen boetten som någon som även använts av någon hyfsat namnkunnig tillverkare?
IMG_20220307_134701_031.jpg

Boetter med veck på baksidan av bandhornen har jag inte ägt än men jag har sett det på någon Longines pilotklocka vill jag minnas.
Min jämförelse avsåg hursomhelst boetter framställda med hjälp av skärande bearbetning. Beklagar om jag var otydlig. Tvivlar man på att de pläterade mässingsboetterna var billigare att framställa så tror jag att det är nyttigt att fundera över varför de förkromade varianterna var betydligt billigare än motsvarande i stål.
 
Ja det är kul att snöa in lite på tillverkningsmetoder och konstruktioner. :) Har haft en "tank" i rostfri pressad plåt. Vill minnas att @eNielsen kände igen boetten som någon som även använts av någon hyfsat namnkunnig tillverkare?
IMG_20220307_134701_031.jpg

Boetter med veck på baksidan av bandhornen har jag inte ägt än men jag har sett det på någon Longines pilotklocka vill jag minnas.
Min jämförelse avsåg hursomhelst boetter framställda med hjälp av skärande bearbetning. Beklagar om jag var otydlig. Tvivlar man på att de pläterade mässingsboetterna var billigare att framställa så tror jag att det är nyttigt att fundera över varför de förkromade varianterna var betydligt billigare än motsvarande i stål.
Nu är vi OT, men när vi beställde Bolm-klockorna var mässing klart dyrare än rostfritt. Då var det väl "äkta" mässing men ändå. Jämförelsen med kromade boetter var faktiskt intressant.
 
Nu är vi OT, men när vi beställde Bolm-klockorna var mässing klart dyrare än rostfritt. Då var det väl "äkta" mässing men ändå. Jämförelsen med kromade boetter var faktiskt intressant.
Det förvånar mig. Gissar spontant att det var någon legering som bildar långa spånor och därför krävde mer mänsklig inblandning än automatmässing. Minns du vilken legering ni använde? När jag jobbade på verkstad tillverkade jag ett ventilhus i rostfritt stål där kunden hade fått offert på en variant i mässing också men valt det flera hundra procent dyrare utförandet i stål för att vara säker på att få ett NSF-godkännande för den amerikanska marknaden.
 
Det förvånar mig. Gissar spontant att det var någon legering som bildar långa spånor och därför krävde mer mänsklig inblandning än automatmässing. Minns du vilken legering ni använde? När jag jobbade på verkstad tillverkade jag ett ventilhus i rostfritt stål där kunden hade fått offert på en variant i mässing också men valt det flera hundra procent dyrare utförandet i stål för att vara säker på att få ett NSF-godkännande för den amerikanska marknaden.
Tror alla nya klockor i mässing jag sett har varit dyrare än stål? Materialet är ju en bit dyrare. Vet inte vilken legering som var aktuell tyvärr. Ser inte riktigt problemet i att fräsa i rostfritt idag. Med hårdmetall och kylning/smörjning kan det inte vara några direkta problem? Jag trodde alla ventilhus var gjutna, och det gör man ju helst inte med rostfritt i mindre serier.
 
Tror alla nya klockor i mässing jag sett har varit dyrare än stål? Materialet är ju en bit dyrare. Vet inte vilken legering som var aktuell tyvärr. Ser inte riktigt problemet i att fräsa i rostfritt idag. Med hårdmetall och kylning/smörjning kan det inte vara några direkta problem? Jag trodde alla ventilhus var gjutna, och det gör man ju helst inte med rostfritt i mindre serier.
Det trodde jag också tills jag fick jobb där. Vi gjorde ofta små serier till relativt dyra produkter, delar till verktyg till annan tillverkningsindustri, racingstötdämpare, vapenindustrin osv. De dyra ventilerna skulle sitta i en festlig maskin som kolsyrade vodka med bargästerma som publik.
 
Tror alla nya klockor i mässing jag sett har varit dyrare än stål? Materialet är ju en bit dyrare. Vet inte vilken legering som var aktuell tyvärr. Ser inte riktigt problemet i att fräsa i rostfritt idag. Med hårdmetall och kylning/smörjning kan det inte vara några direkta problem? Jag trodde alla ventilhus var gjutna, och det gör man ju helst inte med rostfritt i mindre serier.

Det trodde jag också tills jag fick jobb där. Vi gjorde ofta små serier till relativt dyra produkter, delar till verktyg till annan tillverkningsindustri, racingstötdämpare, vapenindustrin osv. De dyra ventilerna skulle sitta i en festlig maskin som kolsyrade vodka med bargästerma som publik.
Intressant. Aldrig haft en aning att stål skulle varit billigare än dom pläterade. Varför skulle någon överhuvudtaget välja pläterat över rostfritt på den tiden? Var det en annan färg man föredrog? Stål ofint? Någon annan egenskap? Obegripligt för mig.
 
Intressant. Aldrig haft en aning att stål skulle varit billigare än dom pläterade. Varför skulle någon överhuvudtaget välja pläterat över rostfritt på den tiden? Var det en annan färg man föredrog? Stål ofint? Någon annan egenskap? Obegripligt för mig.
Guldpläterat såg ju ut som guld. Jag tror att det är så enkelt. Bifogar ett stickprov från 1963. Det första exemplet som dök upp när jag plockade en pärm ur hyllan. Relativt tjock doublé här men mönstret har varit detsamma även vid tunnare doublé vad jag har sett.
0D6E028C-321E-4B5F-A38F-175FA22411FE.jpeg
 
Guldpläterat såg ju ut som guld. Jag tror att det är så enkelt. Bifogar ett stickprov från 1963. Det första exemplet som dök upp när jag plockade en pärm ur hyllan. Relativt tjock doublé här men mönstret har varit detsamma även vid tunnare doublé vad jag har sett.
0D6E028C-321E-4B5F-A38F-175FA22411FE.jpeg
Jaha guld förstår jag var dyrare än stål. Trodde vi pratade om kromad fulmetall? Det stod ju 14 eller 18k på den ena men bara plaque på den tredje. Trodde det menade kromad och det andra rostfri.
 
Jaha guld förstår jag var dyrare än stål. Trodde vi pratade om kromad fulmetall? Det stod ju 14 eller 18k på den ena men bara plaque på den tredje. Trodde det menade kromad och det andra rostfri.
Jag hänger inte med riktigt. Vi har pratat om stål, guldpläterad fulmetall, och kromad fulmetall…
 
Tillbaka
Topp