• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Timjan

Breitling
dessa två klockor var väldigt speciella! Hoppas någon från KS slår till:

En Rolex-panna:

Och Jon Olssons piece unique:
Ojoj, vilka godingar. Men kan väl bli ganska dyrt. Lägger de inte på 20% åt båda hållen?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor






















 
Senast ändrad:

deddas

Rolex






















Haha fan vad vi scoutar samma!
Vad tror du om Jaeger-kronon med Step-Case? Tror du att den stämmer? Jag var osäker...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Känns fishy nu vid närmare eftertanke.
Väldigt cool. Är den kosher borde den bli svindyr. Baltic är väldigt lik Lecoultre.

IMG_3204.png
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bra grund, gör något eget i form av en tavla och vips, trevlig boett och bra verk till förmodade kaffepengar :)

Fastnade för gummistrånken på denna, aldrig sett tidigare.










 

Donkii

Boushh
2-Faktor























 

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
Funkade någon gång under lördagen vill jag minnas men på söndagen låg det nere. Oklart vad det innebär. Jag hoppas verkligen inte det är ett intrång och att de kommit över någon kunddata, hade som kund önskat lite mer transparens.
Inte så kul när man som jag har lämnat in objekt till klockkvaliten som ska hållas om två veckor...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Funkade någon gång under lördagen vill jag minnas men på söndagen låg det nere. Oklart vad det innebär. Jag hoppas verkligen inte det är ett intrång och att de kommit över någon kunddata, hade som kund önskat lite mer transparens.
Med tanke på att de inte lyckats få upp sajten på några dagar så börjar man fundera på om allt möjligt läckt? Det luktar ransomware-attack på lång väg och då vet de inte ens själva vad som sker i sina system.

Då de sitter på känslig data om sina kunder så vore det klädsamt att informera om läget. Det vore inte jätteroligt om tex persondata och köphistorik är på vift. Ur ett säkerhetsperspektiv så är detta superviktigt för oss kunder. Även om det skulle skada Kaplans renommé enormt.

Kaplans är skyldiga att rapportera personuppgiftsincidenter inom 72h. Annars kan det bli dyrt för dem. Man är också skyldig att informera berörda direkt.

Om en personuppgiftsincident sannolikt leder till en hög risk för de registrerades rättigheter och friheter behöver ni dessutom informera dem direkt och utan onödigt dröjsmål.

 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nu blir det ju lite snillen spekulerar, men...

Det är ju inte säkert att någonting alls läckt.
Helt otänkbart är det väl inte att det är någon form av ransomware-attack och att de därför är utelåsta ur sina system till dess att lösensumma erlagts.
Sedan bör ju den attackerande parten kunna ha tillgång till datan - men inte säkert att syftet var att just stjäla kunduppgifter och annat.
När Coop attackerades var det väl uttalat för att få pengar för att låta dem få komma igång igen. Är man Sveriges näst största livsmedelskedja så kostar det ju oändligt med pengar för varje timmes stillestånd.
Även om siffrorna så klart inte är desamma för Kaplans så är tillfället onekligen sådant att det kostar dem mycket med strul inför stundande viktiga auktioner.

Oavsett vilket så är det ju en riktigt tråkig situation som drabbat dem. Lider med dem.
...och så klart med alla som sitter med klockor inlämnade till auktioner eller bara allmänna funderingar kring personuppgifter på vift.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu blir det ju lite snillen spekulerar, men...

Det är ju inte säkert att någonting alls läckt.
Helt otänkbart är det väl inte att det är någon form av ransomware-attack och att de därför är utelåsta ur sina system till dess att lösensumma erlagts.
Sedan bör ju den attackerande parten kunna ha tillgång till datan - men inte säkert att syftet var att just stjäla kunduppgifter och annat.
När Coop attackerades var det väl uttalat för att få pengar för att låta dem få komma igång igen. Är man Sveriges näst största livsmedelskedja så kostar det ju oändligt med pengar för varje timmes stillestånd.
Även om siffrorna så klart inte är desamma för Kaplans så är tillfället onekligen sådant att det kostar dem mycket med strul inför stundande viktiga auktioner.

Oavsett vilket så är det ju en riktigt tråkig situation som drabbat dem. Lider med dem.
...och så klart med alla som sitter med klockor inlämnade till auktioner eller bara allmänna funderingar kring personuppgifter på vift.
Oavsett vad syftet är så måste de informera om det finns en risk. Om sedan uppgifterna används har inte med saken att göra. Kaplans kan inte avgöra om de säljs till någon som sedan står vid min dörr med en pistol eller om det bara är en finnig tonåring som begär lite pengar för att släppa in dem igen. Lagen finns liksom av en anledning.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Oavsett vad syftet är så måste de informera om det finns en risk. Om sedan uppgifterna används har inte med saken att göra. Kaplans kan inte avgöra om de säljs till någon som sedan står vid min dörr med en pistol eller om det bara är en finnig tonåring som begär lite pengar för att släppa in dem igen. Lagen finns liksom av en anledning.
Självklart.
Jag spekulerade främst med mig själv kring det mest rimliga syftet - och i kombination med det ändå försöka ge någon slags lugnande tankar till alla som funderar kring om sina personuppgifter hamnat i orätta händer eller ej.
Men ja, lite mer transparent information hade nog varit bra.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Självklart.
Jag spekulerade främst med mig själv kring det mest rimliga syftet - och i kombination med det ändå försöka ge någon slags lugnande tankar till alla som funderar kring om sina personuppgifter hamnat i orätta händer eller ej.
Men ja, lite mer transparent information hade nog varit bra.
Ja, hade varit bra med lite transprans. Men då det inte snappats upp av nyhetsmedia så kanske det inte är läckage bakom (önsketänkande)? Tänker att det rimligtvis borde polisanmälts och då troligtvis blivit känt? Eller?

Ingen som mailat eller ringt dem? Vad svarar de då?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan de inte återställa sin sajt på flera dagar så är det väl ganska så tydligt att man varken har backuper eller kunskap i ämnet. Då vet man kanske inte heller hur det ska hanteras och att man är skyldig att anmäla det samt informera.

Hade man haft koll så hade man återställt sajten och informerat. Antingen att datan är säker eller att den riskerar att ha läckt. Som det är nu så anar jag bara det värsta och blir irriterad över risken att min köp/sälj-historik eventuellt kan matchas mot mitt namn och min adress. Det är inte jätteskoj då det handlar om betydande belopp.

Har informationen läckt så innebär det en risk för många människor. Speciellt i dagens värld där det trots allt inträffar dåliga saker i och omkring folks hem. Detta är minst lika jobbigt för många kunder som det är för Kaplans.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Deras IT-system verkar inte vara det allra bästa. Har väl hänt ett antal gånger att live-auktionerna krånglar. Vet att jag köpte 2-3 klockor på en auktion där det uppstod något knas mitt i sändningen och de fick ett avbrott på 20-30 minuter. Då tappade de ju också en hel del spekulanter vilket gjorde att när de väl var i sändning igen så kunde man ”fynda” eftersom ingen la några bud.

Men visst måste de ha en extern IT-leverantör? Kan inte tänka mig att de har det in-house?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Man kan iaf konstatera att de läser här. Mer info nu även om det verkar vara som många befarade. Nu väntar vi bara på att de också ska informera de kunder som inte råkar besöka hemsidan. Något som de är skyldiga att göra utan dröjsmål.

Lustigt att de potentiellt förlorat allt och säger att man som kund inte behöver göra något. En rimlig första åtgärd vore att rekommendera sina kunder är att byta sina inloggningsuppgifter om man skulle råka använda samma på fler ställen.

De borde anlita någon för att hjälpa dem i detta jobbiga läge. Det är lite som att titta på en trafikolycka just nu.

Kaplans arbetar intensivt med att få IT-system tillbaka i drift.

Kaplans drabbades den 22 oktober av driftsstörningar som påverkat bolagens IT-system och hemsidor. Vi har sedan dess arbetat intensivt med att återställa våra system och att öppna upp våra hemsidor.

Vi har tidigare konstaterat att det handlar om en IT-attack. Just nu arbetar vi tillsammans med ett erfaret team av IT-tekniker med att närmare utreda detaljerna kring det inträffade. Vår främsta prioritet är att så snabbt som möjligt och på ett säkert sätt få tillbaka våra IT-system och hemsidor i full drift. Vi beklagar de besvär som händelsen medför för våra kunder.

Vi kommer att polisanmäla händelsen. Vi har även lämnat in en anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), då vi inte kan utesluta att det som skett innebär en personuppgiftsincident enligt GDPR. Vi vill dock poängtera att utredningsarbetet inte har visat några tecken på att personuppgifter har blivit stulna. Vår nuvarande bedömning är därför att våra kunder inte behöver vidta några åtgärder.

Vår kundtjänst finns tillgänglig på telefon 08-545 016 00 och [email protected] under våra normala öppettider.
 
Senast ändrad:
Topp