• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

fc2

Rolex
En hel del material från den numera nedlagda urmakarverkstan Åke Falk Urhandel finns ute till försäljning. Finns en del gamla grejer som nog är svåra att få tag i.


Några smakprov.



Kan finnas en del som samlar på Omega Suverän som tex kan vara intresserade av Suverän-skylten i denna:
 

deddas

Rolex


(Lite osäker på denna? Känns lite för bra?)




Måste friskriva mig också! Dessa är bara tips och vet ej om något ej stämmer på dessa osv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor


(Lite osäker på denna? Känns lite för bra?)




Måste friskriva mig också! Dessa är bara tips och vet ej om något ej stämmer på dessa osv.
Hade inte köpt BBs, gillar inte tavlorna.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
För att texten och loggan känns kladdiga.
IMG_5499.jpeg
 

Johan Banér

Breitling
Köpte efter mycket vånda en Rolex GMT vintage (drygt 50 år) på ett av de stora auktionshusen som jag fick levererad I går.
När jag satte igång den upptäcker jag att den iofs tickar på men att minut och timvisaren inte alls hänger med.
Jag var i kontakt med ansvarig på auktionshuset inför aktionen för att få en status på klockan och fick dessutom en skriftlig konditionsrapport mejlad.
Inget talade om några defekter.
Någon som vet om man har några som helst rättigheter vid ett aktionsköp som detta och eller har några goda råd hur man bör agera i ärendet?🙏
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Köpte efter mycket vånda en Rolex GMT vintage (drygt 50 år) på ett av de stora auktionshusen som jag fick levererad I går.
När jag satte igång den upptäcker jag att den iofs tickar på men att minut och timvisaren inte alls hänger med.
Jag var i kontakt med ansvarig på auktionshuset inför aktionen för att få en status på klockan och fick dessutom en skriftlig konditionsrapport mejlad.
Inget talade om några defekter.
Någon som vet om man har några som helst rättigheter vid ett aktionsköp som detta och eller har några goda råd hur man bör agera i ärendet?🙏
Det beror på.
Man gör skillnad på auktionerna, t ex hos Kaplans. På vissa auktioner gäller distansköpslagen med 14 dagars ångerrätt.

”Ångerrätt gäller när du köper föremål i vår webbutik eller på realtidsauktion.

Du har då rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av leverans. Skicka ett ångerrättsmeddelande till oss där det framgår att du ångrar ditt köp.

För köp på klubbauktion gäller inte ångerrätt oavsett om du bjuder i vår auktionssal eller online.”
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Köpte efter mycket vånda en Rolex GMT vintage (drygt 50 år) på ett av de stora auktionshusen som jag fick levererad I går.
När jag satte igång den upptäcker jag att den iofs tickar på men att minut och timvisaren inte alls hänger med.
Jag var i kontakt med ansvarig på auktionshuset inför aktionen för att få en status på klockan och fick dessutom en skriftlig konditionsrapport mejlad.
Inget talade om några defekter.
Någon som vet om man har några som helst rättigheter vid ett aktionsköp som detta och eller har några goda råd hur man bör agera i ärendet?🙏
Måste ju inte vara ett större problem än att en kompetent urmakare kan klämma till visarna så de greppar bättre på rören?
 
  • Like
Reactions: fc2

DrKlocka

Audemars
2-Faktor
Måste ju inte vara ett större problem än att en kompetent urmakare kan klämma till visarna så de greppar bättre på rören?
Tavla och visare måste av för att justera visarfriktionen. Inget jättestort ingrepp men man måste lämna in till någon bra urmakare man kan lita på, inte till Lasses Klackbar tex ;-)

Dvs, gillar du klockan så behåll den och försök få en liten ersättning. Man får alltid räkna med ett visst servicebehov på äldre ur, även om det inte nämns.
 

Johan Banér

Breitling
Tavla och visare måste av för att justera visarfriktionen. Inget jättestort ingrepp men man måste lämna in till någon bra urmakare man kan lita på, inte till Lasses Klackbar tex ;-)

Dvs, gillar du klockan så behåll den och försök få en liten ersättning. Man får alltid räkna med ett visst servicebehov på äldre ur, även om det inte nämns.
Stort tack för lugnande besked och kloka inspel. Jag tar detta med mig.
Jag hade, med mina mått mätt, lagt ut en försvarlig slant, och inte köpt uret på en bakgata precis.
Därav att jag hade vissa förväntningar och gick i spinn när uret inte funkade som det ska.
Men ett vintageur är ett vintageur, med allt vad det för med sig inser jag.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Stort tack för lugnande besked och kloka inspel. Jag tar detta med mig.
Jag hade, med mina mått mätt, lagt ut en försvarlig slant, och inte köpt uret på en bakgata precis.
Därav att jag hade vissa förväntningar och gick i spinn när uret inte funkade som det ska.
Men ett vintageur är ett vintageur, med allt vad det för med sig inser jag.

Du tar det på precis rätt sätt.

Helt lätt är det inte att bedöma en klockas funktion (givet begränsad tid för varje givet objekt) och så klart också helt omöjligt att ge någon form av garanti.
Vi skriver alltid ut om det är någonting uppenbart, men om klockan tickar och går under tiden vi hanterar (fotograferar, mäter, etc) den så skriver vi också ut den som "Tillsynes fungerande". Nu har vi ju webbauktioner, varför man som köpare har sina två veckor på att upptäcka, vilket inte är fallet vid slagauktion.
Det sagt, och som någon redan skrivit, snacka med auktionshuset för att att se om någonting kan göras i form av kompensation. Även om de inte nödvändigtvis är obligerade så kan de ju ibland välja att hjälpa till lite ändå.

Gillar du klockan och behåller den så kommer detta att vara gone and forgotten innan du vet ordet av det. :)
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Nu dök det upp en till Zenith 2000 på Tradera av samma lite ovanliga modell som vi diskuterat tidigare i tråden. Mycket bättre skick den här gången! Jag har hittat många fina Zenith i Finland där märket är mycket större än i Sverige. Tack @Nissestr för att du såg den före mig🙏🏻
4769B6F6-C385-4A1A-88AB-97276B13158D.jpeg
 
Senast ändrad:

Johan Banér

Breitling
Du tar det på precis rätt sätt.

Helt lätt är det inte att bedöma en klockas funktion (givet begränsad tid för varje givet objekt) och så klart också helt omöjligt att ge någon form av garanti.
Vi skriver alltid ut om det är någonting uppenbart, men om klockan tickar och går under tiden vi hanterar (fotograferar, mäter, etc) den så skriver vi också ut den som "Tillsynes fungerande". Nu har vi ju webbauktioner, varför man som köpare har sina två veckor på att upptäcka, vilket inte är fallet vid slagauktion.
Det sagt, och som någon redan skrivit, snacka med auktionshuset för att att se om någonting kan göras i form av kompensation. Även om de inte nödvändigtvis är obligerade så kan de ju ibland välja att hjälpa till lite ändå.

Gillar du klockan och behåller den så kommer detta att vara gone and forgotten innan du vet ordet av det. :)
Tack för ännu mer input i frågan😊
Jag handlade på ett av de stora auktionshusen, kombinerad slagauktion och nätauktion, så ångerrätten gäller inte.
Det är semestertider och den uransvarige var inte på plats när jag försökte få kontakt för att lösa problemet.
Däremot kontaktade VD mig häromdagen för att lugna mig med att de kommer försöka lösa detta efter semestrarna, även om uret är sålt utan garantier för funktionalitet. Ett lugnande förhandsbesked. Snyggt hanterat!
Känns mao som goda möjligheter för en lycklig upplösning på en ångestylld affär trots allt.🙏
 
Topp