• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

eNielsen

Rolex
Pledge Member
https://www.ebay.com/itm/175909751389 Väldigt ovanlig double issued Helvetia från ww2. Denna är en s.k type 4. Har endast sett 3 (med denna) till salu sedan jag började nörda ner mig i dessa för några år sedan varav en har hamnat i min samling.
s-l1600.png

s-l1600.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja den Heuern blev ett ganska dåligt köp , även om man säljer resten av loten. Både breitlingen och Heuern behöver förmodligen fullservas
Säljer man breitlingen som den är kommer ändå Heuern kosta runt 20k , plus alla utgifter typ
Hade ju varit ett bättre kap om det varit en helstål heuer iaf
 

slideruler

KS Explorers Club
2-Faktor
https://www.ebay.com/itm/175909751389 Väldigt ovanlig double issued Helvetia från ww2. Denna är en s.k type 4. Har endast sett 3 (med denna) till salu sedan jag började nörda ner mig i dessa för några år sedan varav en har hamnat i min samling.
s-l1600.png

s-l1600.jpg
såg att den gick för 10K SEK! = 10* utgångspriset! För en klocka som är ett vrak vilken behöver restaureras för minst samma summa. Allt för en historiskt odokumenterad gravering.
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
såg att den gick för 10K SEK! = 10* utgångspriset! För en klocka som är ett vrak vilken behöver restaureras för minst samma summa. Allt för en historiskt odokumenterad gravering.
Riktigt tråkiga pengar för en klocka i fulmetall
ungefär vad jag gissade på, kul!

För en samlare av klockor med militär bakgrund är denna nog väldigt attraktivt trots fulmetall. Majoriteten av militärklockor från den tidsperioden är ju av just fulmetall.

another man's trash is another man's treasure..
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tidig Breitling Premier 765 med svart tavla på Tradera. Thörnströms i Linköping överraskar då och då med fina ur! Såvitt jag kan se helt orenoverad (möjligen ny lysmassa på visarna) med skarp boett, med en del småskador. Breitling beställde boetter från flera olika tillverkare till 765 och just den här ser ut att vara en vattentät klämboett, vilket är ganska ovanligt. Troligen från 1943-44 strax innan Breitlings arkiv brann, men inte så tidig att den bara är märkt Antichoc. Hade gärna sett urverksbilder, eftersom så tidiga Premier kan ha Venus 152 med distansring eller 178. Att det är osignerat stämmer väl för tiden. Åker med en stund; kul om den kommer till KS!
IMG_8984.jpeg
 
Senast ändrad:

andskand

Cartier
Tidig Breitling Premier 765 med svart tavla på Tradera. Thörnströms i Linköping överraskar då och då med fina ur! Såvitt jag kan se helt orenoverad (möjligen ny lysmassa på visarna) med skarp boett, med en del småskador. Breitling beställde boetter från flera olika tillverkare till 765 och just den här ser ut att vara en vattentät klämboett, vilket är ganska ovanligt. Troligen från 1943-44 strax innan Breitlings arkiv brann, men inte så tidig att den bara är märkt Antichoc. Hade gärna sett urverksbilder, eftersom så tidiga Premier kan ha Venus 152 med distansring eller 178. Att det är osignerat stämmer väl för tiden. Åker med en stund; kul om den kommer till KS!
IMG_8984.jpeg


Är visarna verkligen för den här modellen? Speciellt små ?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Är visarna verkligen för den här modellen? Speciellt små ?
Hm, tror du har rätt… Tim- och minut kan stämma med smala sprutvisare, även om exemplar från ungefär samma tid oftast har alfa-visare med lysmassa. De små är nog fel! Bör vara guld eller möjligen silverfärgade samt sakna utstickande del baktill. Det finns ju en hel del varianter och inget riktigt facit när det gäller Breitling från den här tiden, men den typen av visare på småtavlorna förekommer nog inte alls! Bra med fler skarpa ögon👌!
Borde se ut mer som den här från boken Premier Story:
IMG_8988.jpeg
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor















 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tidig Breitling Premier 765 med svart tavla på Tradera. Thörnströms i Linköping överraskar då och då med fina ur! Såvitt jag kan se helt orenoverad (möjligen ny lysmassa på visarna) med skarp boett, med en del småskador. Breitling beställde boetter från flera olika tillverkare till 765 och just den här ser ut att vara en vattentät klämboett, vilket är ganska ovanligt. Troligen från 1943-44 strax innan Breitlings arkiv brann, men inte så tidig att den bara är märkt Antichoc. Hade gärna sett urverksbilder, eftersom så tidiga Premier kan ha Venus 152 med distansring eller 178. Att det är osignerat stämmer väl för tiden. Åker med en stund; kul om den kommer till KS!
IMG_8984.jpeg
Självaste författaren till Premier Story Fred Mandelbaum knep den 🤓
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Hur kul var inte den?
Bara synd på materialvalet.


Självaste författaren till Premier Story Fred Mandelbaum knep den 🤓

Då har han nog en uppsättning stantardvisare. ;)
 

Hansel

Cartier
Kan va fel tråd , men Vart är era bästa tips när man är ute efter en speciell modell? Är i dagsläget ute efter en datejust 1601/1603. Tänker att jag borde kunna hitta en för runt 40k.
Skicka skambud på chrono24 där dom ligger på 60k? Idag spanar jag på tradera klocksnack och ev chrono24 och auctionnet. Tenderar att sticka iväg rejält på auktionssidorna med ett hyfsat högt pris från start + provision etc. Hur är eran upplevelse att handla på tradera i dagsläget Funkar köpskyddet väl på vintageklockor ?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kan va fel tråd , men Vart är era bästa tips när man är ute efter en speciell modell? Är i dagsläget ute efter en datejust 1601/1603. Tänker att jag borde kunna hitta en för runt 40k.
Skicka skambud på chrono24 där dom ligger på 60k? Idag spanar jag på tradera klocksnack och ev chrono24 och auctionnet. Tenderar att sticka iväg rejält på auktionssidorna med ett hyfsat högt pris från start + provision etc. Hur är eran upplevelse att handla på tradera i dagsläget Funkar köpskyddet väl på vintageklockor ?
Har en 16200 med box o grejer i ett fint skick med tapestry tavla för 50k.

Fortsätt håll span på de ställen du nämner, tillslut dyker det upp en. Eller så gräver du lite djupare så hittar du en lite enklare.

Kolla även psntbankerna.

Köp säljaren på Tradera, ställ lite frågor och ta dem på pulsen, känns säljaren okunnig och ointresserad så skulle jag backa av.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
dessa två klockor var väldigt speciella! Hoppas någon från KS slår till:

En Rolex-panna:

Och Jon Olssons piece unique:
 

Hansel

Cartier
Har en 16200 med box o grejer i ett fint skick med tapestry tavla för 50k.

Fortsätt håll span på de ställen du nämner, tillslut dyker det upp en. Eller så gräver du lite djupare så hittar du en lite enklare.

Kolla även psntbankerna.

Köp säljaren på Tradera, ställ lite frågor och ta dem på pulsen, känns säljaren okunnig och ointresserad så skulle jag backa av.
Tack för svar!
 
Topp