• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Charles_

Rolex
Riktigt coolt!
@Aurum jag korspostar lite. Inte heller en auktion men när vi redan rört oss från ämnet...
20240123_142836.jpg
 

Aivengo13

Omega
@Ehrnholm Tack för en uppdatering! Det var intressant att veta hur gör man i ett sådant fall.
Trots det skulle jag rekommendera att undvika "Philippines rework". Den klockan inte värt alls 4200kr i mina ögon.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Jag köpte klockan men såg direkt när jag fick den att den ursprungligen haft fasta bandstift som tagits bort eller gått sönder (och rätt illa dessutom) vilket lämnade små inte så djupa gropar kvar som definitivt inte duger till att sätta bandstift i.

Detta var ingenting säljaren nämnde eller gick att tyda på bilderna så alternativen var att löda på nya fasta bandstift eller borra upp bättre hål men inget av alternativen var jag särskilt sugen på då det dels inte är original till referensen och dels inte är en chansning jag vill ta på en så pass dyr klocka.

(Svårt att tyda att detta inte bara är vanliga hål som är smutsiga / lite nötta)
550956389_bb21eb7a-46ab-4415-8978-01f0112127d8.jpg


Så jag valde att returnera klockan och nu har säljaren borrat upp nya hål med pelarborr, men jag vet inte hur bra resultatet blev då han bara visar bilder med bandstiften på.

Synd då jag gillade tavlan och boetten i övrigt men inte kul med en manipulerad boett.
Nu till salu. :)
IMG_3742.png

IMG_3745.jpeg
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
Trist men inte så oväntat, självklart vet han om att klockan egentligen ska ha fasta bandstift säljaren la till och med till denna information i annonsen på Tradera.
Jag hade nog kunna leva med det när den kostade 8k men för 20k+ och från en "handlare" hade jag förväntat mig att den är original och att all information som säljaren har också framkommer.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mer av en fråga - fanns det automat versioner av klassiska Bond Seamaster 300 utan kronometer märkning/certifiering som denna påstås vara? Men Bukowskis har ju öppnat den och kalibern är mekanisk etc tyder ju på det. "Non-chronometer" var en ny benämning också. Jag hade tagit för givet att denna var en kvarts med tanke på tavlans märkning.

1706546419826.png
 
Senast ändrad:

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Mer av en fråga - fanns det automat versioner av klassiska Bond Seamaster 300 som var automatiska utan kronometer märkning/certifiering som denna påstås vara? Men Bukowskis har ju öppnat den och kalibern är mekanisk etc tyder ju på det. "Non-chronometer" var en ny benämning också. Jag hade tagit för givet att denna var en kvarts med tanke på tavlans märkning.

1706546419826.png

Slog på referensen och fick upp att det ska vara en Quartz i den.


Så en knepig franken?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: fc2

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mer av en fråga - fanns det automat versioner av klassiska Bond Seamaster 300 som var automatiska utan kronometer märkning/certifiering som denna påstås vara? Men Bukowskis har ju öppnat den och kalibern är mekanisk etc tyder ju på det. "Non-chronometer" var en ny benämning också. Jag hade tagit för givet att denna var en kvarts med tanke på tavlans märkning.

1706546419826.png
Jag har varit i kontakt med Bukowskis och de bekräftar att det är ett mekaniskt urverk och att även Omega godkänt den. Korrekt referens är 2532.86.000. Verkar vara extremt ovanliga vid sök.
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag har varit i kontakt med Bukowskis och de bekräftar att det är ett mekaniskt urverk och att även Omega godkänt den. Korrekt referens är 2532.86.000. Verkar vara extremt ovanliga vid sök.
Rare and important! ...hade det varit en Rolex hade den haft ett koolt smeknamn och fet premie, KBK... ;)

Jag minns hur larvigt jag tyckte det var när folk ville ha premie för sina "Ultraman" Speedys (med röd kilformad kronosekund) för 20 år sen... då var det ingen premie, men det blev det ju senare sas... :rolleyes:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Rare and important! ...hade det varit en Rolex hade den haft ett koolt smeknamn och fet premie, KBK... ;)

Jag minns hur larvigt jag tyckte det var när folk ville ha premie för sina "Ultraman" Speedys (med röd kilformad kronosekund) för 20 år sen... då var det ingen premie, men det blev det ju senare sas... :rolleyes:
Den har ju fått ett koolt påhittat smeknamn - "Non Chronometer"...
Känns dock lustigt om det skulle bli premie på en klocka som utseendemässigt ser ut som en enklare kvarts, men är en enklare version av automatiska utan certifiering (och säkert därav lägre verkshöjd).
Men vem vet? 🤷‍♀️
 
Senast ändrad:
Topp