• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Bilden kanske luras, men tycker det ser ut som att bandhornet fått en kyss och ändrat form lite. Någon typ av skada man försökt slipa till och då tagit bort för mkt möjligen

Solitt 18k guld Omega vintage spänne.
Dessa är väldigt sällsynta, tror det är första jag sett till salu till och med!
0.png

Inte dierkt ett tips, men jag bara undrar varför man märkt tavlan med "sigma"? I vanliga fall indikerar det att index är i guld, men så är ju inte fallet här. Betyder det att hela tavlan är i guld? (Omega brukar ju då märka tavlan "OR" - guld på franska)

1726490397431.png

Senast ändrad:
Inte dierkt ett tips, men jag bara undrar varför man märkt tavlan med "sigma"? I vanliga fall indikerar det att index är i guld, men så är ju inte fallet här. Betyder det att hela tavlan är i guld? (Omega brukar ju då märka tavlan "OR" - guld på franska)

Rätt gissat! Hela urtavlan är i guld.

294_NEW0002.jpg

295_NEW0001.jpg

Bilder: lacasadellorologio.it

Inget direkt tips kanske…
Men denna:

Fy fan vad ball!
”Hårdaste” dressklockan jag sett.
Lite kul, men färgskiftningen på tavlan kan vara ett tecken på att den tvättats. Sedan är ju frågan hur kul den är irl, men på bild har den något ja.

Vet att denna diskussion varit uppe tidigare gällande Kaplans värderingar, men kan någon förklara detta?
IMG_1210.png
IMG_1211.png
IMG_1212.png

Dessa 2 klockor har alltså båda blivit graderade som att vara 5/10 i skick på urverket. På Longines:n är dock balansaxeln av men på Vacheron:en påtalas inga ”akuta” fel på urverket? Vad missar jag?😅

Lite kul, men färgskiftningen på tavlan kan vara ett tecken på att den tvättats. Sedan är ju frågan hur kul den är irl, men på bild har den något ja.
Jo, absolut. Tavlan lämnar nog en del att önska. Men kan man inte förlåta det när boetten ser ut som den gör? Dress Vacheron från 50-60-talet tycker jag, överlag, går relativt billigt? Märkligt, för mig, att det inte finns en större hype?

Vet att denna diskussion varit uppe tidigare gällande Kaplans värderingar, men kan någon förklara detta?
IMG_1210.png
IMG_1211.png
IMG_1212.png

Dessa 2 klockor har alltså båda blivit graderade som att vara 5/10 i skick på urverket. På Longines:n är dock balansaxeln av men på Vacheron:en påtalas inga ”akuta” fel på urverket? Vad missar jag?😅
Jag tittar inte ens på deras bedömning längre. Bättre att göra sin egen bedömning.

Inget direkt tips kanske…
Men denna:

Fy fan vad ball!
”Hårdaste” dressklockan jag sett.
Ja grym patina på guldet. Tavlan ser lite halvdant tvättad ut, står "renoverad" i beskrivningen också. Tittar man närmare på där kronan möter boett framtill ser det väl lite konstigt ut? Bara fel krona kanske.

Jag tittar inte ens på deras bedömning längre. Bättre att göra sin egen bedömning.
Antar att du tar dig dit fysiskt och undersöker själv då. Det är väl såklart alltid bra att göra om man har möjlighet och det handlar om större summor.

Det verkar som dem följer en särskild mall, hur dom beskriver objekten. Lite torftig kan den va tycker jag och det är ofta man önskat fler bilder. Däremot låter det i mina öron lite förmätet och orättvist när du sågar vid fotknölarna sådär.

Upplever att det finns väldigt mycket kompetens och kunskap om klockor hos Kaplans. Jämfört med majoriteten av svenska auktionsfirmor (Bukowskis, Craaford etc.) tycker jag deras beskrivningar är mycket mer seriösa och relevanta. Ibland är beskrivningarna lite bristfälliga, men det känns mer som slarv eller dylikt...

Antar att du tar dig dit fysiskt och undersöker själv då. Det är väl såklart alltid bra att göra om man har möjlighet och det handlar om större summor.

Det verkar som dem följer en särskild mall, hur dom beskriver objekten. Lite torftig kan den va tycker jag och det är ofta man önskat fler bilder. Däremot låter det i mina öron lite förmätet och orättvist när du sågar vid fotknölarna sådär.

Upplever att det finns väldigt mycket kompetens och kunskap om klockor hos Kaplans. Jämfört med majoriteten av svenska auktionsfirmor (Bukowskis, Craaford etc.) tycker jag deras beskrivningar är mycket mer seriösa och relevanta. Ibland är beskrivningarna lite bristfälliga, men det känns mer som slarv eller dylikt...
Ingen kritik mot Kaplans. Men jag personligen använder inte den ”funktionen”.

Men de två exempel jag lyfte ovan är väl ändå anmärkningsvärda? Hur kan en med ”balansaxel av” ha 5 av 10 i urverk, när en annan klocka, utan tydliga reperationsbehov, också har 5 av 10? Jag kan ingenting om urverk, där vill jag bli klart bättre, men för mig, som novis, låter det anmärkningsvärt?

• Like
Reactions: fc2

Inget direkt tips - men någon som vet vad som händer här? Mig veterligen är väl detta 5-10x så mycket som de brukar gå för?

Inget direkt tips - men någon som vet vad som händer här? Mig veterligen är väl detta 5-10x så mycket som de brukar gå för?
Penningtvätt? Hehe.

Nåt lurt är det ju. Oavsett om köparen inte vet hur marknaden ser ut för den typen av klockor och budar så är det ju komplett vansinne av auktionshuset att sätta estimat på 60k+ svenska...
När det är så uppenbart att estimatet inte ens är i närheten av någon typ av rimlighet tycker jag ifs nästan att en köpare får skylla sig själv men det förändrar ju inte att auktionshuset, som rimligtvis är medvetna om det faktiska marknadsvärdet, är ute i salladen.

Tillbaka
Topp