• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Som ovan påpekats så menar en del att ingen "red ranger" någonsin existerat. Men meningarna går isär.( Jfr snacket om white sub) De jag har sett (som då kan vara fejk) har haft rosloggan.

Men för att svära kyrkan så tycker jag priset svarar mot en franken. En genuin torde betinga det hundrafaldiga värdet.
Nja, jag tror att expertisen är ganska enig om att Ranger aldrig trycktes i rött. På tudorcollector.com finns mycket matnyttig info. Jag har kikat efter Ranger, lågintensivt förvisso, i snart två år och ännu bara sett en annons där klockan kanske var äkta. En mycket sällsynt fågel alltså. Men jag tror det finns en på forumet, har dock glömt nicket...

Denna verkar vara något helt speciellt:
$_57.JPG

http://www.ebay.com/itm/201272577030?_trksid=p2060778.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Mycket läcker, trots fulmetall. Har du kvar din?

nix, jag klarar inte fulmetall, där känner jag likadant som ttt-profilen styggpygge gör mot integrerade länkar, jag vet att det kommer skita sig down the line liksom, så jag startar inte den resan (även om det tar 100 år...) ... lite synd iofs omegas 6B/159 CK2292 och en del sköna 40-tals JLC är ju andra som går bort av den anledningen, men jag har provat flera gånger så det är fetkört... :confused:

nix, jag klarar inte fulmetall, där känner jag likadant som ttt-profilen styggpygge gör mot integrerade länkar, jag vet att det kommer skita sig down the line liksom, så jag startar inte den resan (även om det tar 100 år...) ... lite synd iofs omegas 6B/159 CK2292 och en del sköna 40-tals JLC är ju andra som går bort av den anledningen, men jag har provat flera gånger så det är fetkört... :confused:
Håller i stora drag med, särskilt fulmetall. Jlc www är dock ett undantag. Tror jag även skulle gilla omegas 6B/159 CK2292, även om jag aldrig klämt på en. Din gamla var ju fin.

Håller i stora drag med, särskilt fulmetall. Jlc www är dock ett undantag. Tror jag även skulle gilla omegas 6B/159 CK2292, även om jag aldrig klämt på en. Din gamla var ju fin.

Håller med dig Niklas, JLCn fick mig dock att blunda för otyget.

Ganska fonky. Fulmetall, dock.
814445511_o.jpg

http://m.ebay.com/itm/171668837011

Känner att jag inte riktigt fattat aversionen mot fulmetall. eriksson850 gjorde ett tappert försök att förklara på gtg:n, men allt fastnade väl inte. Är det eksem du är rädd för, NiklasArvid? Kunde man inte lägga på nån skyddslack i så fall? Eller är det att den blir just ful efter ett tag? Med tanke på hur vissa tavlor ser ut på den här delen av forumet borde ju det snarast klassas som en åtråvärd egenskap...

Här borde väl hovmetallurgen Aurum in i diskussionen.

Med "ful" menar jag inte att det ser fult ut, tvärtom kan det va rätt skön ruffig stil på en mässingsboett där ytan är delvis avskrapad, som Smithsen ovan, särskilt cool kontrast om tavlan är bra.

Ful avser själva metallen som är en billigare blandning (jmf "fulöl") som kanske innehåller nickel tenn eller nåt? Den är mjukare än rostfritt stål och kan riskera böjda bandhorn och rostfria bandstift kommer med tiden att äta sig ur bandhornen. Inte ok...

Allergi är nog ett mindre problem, många har rostfri baksida, för att styva upp?

Ganska fonky. Fulmetall, dock.
814445511_o.jpg

http://m.ebay.com/itm/171668837011

Känner att jag inte riktigt fattat aversionen mot fulmetall. eriksson850 gjorde ett tappert försök att förklara på gtg:n, men allt fastnade väl inte. Är det eksem du är rädd för, NiklasArvid? Kunde man inte lägga på nån skyddslack i så fall? Eller är det att den blir just ful efter ett tag? Med tanke på hur vissa tavlor ser ut på den här delen av forumet borde ju det snarast klassas som en åtråvärd egenskap...
Det jag kan tillföra till NiklasArvid s svar är att även resten av uret brukar vara av lägre kvalitet om man snålat in på boettmaterialet.

Här borde väl hovmetallurgen Aurum in i diskussionen.

Med "ful" menar jag inte att det ser fult ut, tvärtom kan det va rätt skön ruffig stil på en mässingsboett där ytan är delvis avskrapad, som Smithsen ovan, särskilt cool kontrast om tavlan är bra.

Ful avser själva metallen som är en billigare blandning (jmf "fulöl") som kanske innehåller nickel tenn eller nåt? Den är mjukare än rostfritt stål och kan riskera böjda bandhorn och rostfria bandstift kommer med tiden att äta sig ur bandhornen. Inte ok...

Allergi är nog ett mindre problem, många har rostfri baksida, för att styva upp?
Mässing kan man (väl?) pressgjuta, för att sen lätt bearbeta packningsytor och gängor där det behövs. Manuell polering och avsluta med att kroma ytan, som är en enkel elektrokemisk process. Snabbt och billigt.
Jämför detta med att bearbeta en hel boett i rostfritt stål mekaniskt från "blanks". Det tog nog mycket tid och manuellt arbete i svarv/fräs innan cnc-maskiner uppfanns.
Gissar den betydligt enklare tillverkningsprocessen var huvudskälet framför materialkostnad.

Tillbaka
Topp