• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Lite för matig diameter för mina spaghetti-armar, men @Hugger69 borde så klart!
Haha, den gör sig rätt bra på armen ändå men visst är den manlig! :cool:
Jag har dock en redan, den lite mer ovanliga helsvarta modellen....dock är den en grym dinka och Enicars enda dykare med skruvad krona!

Tycker ni att denna pouge ser rätt ut och hur högt borde man buda? frågar åt en kompis

Senast jag såg en Pogue var i denna video. Inte samma metallkänsla i tavlan på auktionen va? Och kanske bytt insert någon gång?

Det är ju helt annan text på den i videon och innerbezel på auktionsklockan har annan färg och verkar vara gjord av… plast?

Är det en annan version av tavlan eller är det en ickessanktionerad AM?

Det finns så många versioner av speedtimers att jag inte vet vad som är legit…

Det är ju helt annan text på den i videon och innerbezel på auktionsklockan har annan färg och verkar vara gjord av… plast?

Är det en annan version av tavlan eller är det en ickessanktionerad AM?

Det finns så många versioner av speedtimers att jag inte vet vad som är legit…
Jag skulle nog säga att den är okej, och ja det finns två versioner, en T som i videon och en R på auktionen, innerbezelen är i, hör o häpna, i plast.

Kollar på videon nu (mycket trevlig) & där framgår det att den är av plast. Är R versionen lika skinande guldig som den i videon?
T-tavlan brukar vara mer sol-Gul och R brukar vara typ Apelsin-Gul, och det är ju lite Sun-burst så det beror lite på vilken vinkel man ser tavlan i från.

Typ dessa:
6.jpg

Redan uppe i pengar, men breguetsiffror på en sei tacche är premium i min bok. Svårt att inte gilla denna ovanliga tavla. Skulle gärna burit den.

tror mest det är den ovanliga storleken som drar upp priset, det går nog ett par hundra 31 och 33mm på varje 35mm sei tacche

tror mest det är den ovanliga storleken som drar upp priset, det går nog ett par hundra 31 och 33mm på varje 35mm sei tacche

Yes, den referensen brukar kunna gå rejält dyrt i och med att den ändå nästan mäter 36 mm.
Killgissar på att den landar kring 25k iom tavlan. Säljs till någon mellan- eller sydeuropeisk handlare och säljs sedan för 4990 € till en kurerad köparskara. ;)

Yes, den referensen brukar kunna gå rejält dyrt i och med att den ändå nästan mäter 36 mm.
Killgissar på att den landar kring 25k iom tavlan. Säljs till någon mellan- eller sydeuropeisk handlare och säljs sedan för 4990 € till en kurerad köparskara. ;)

Snart i ett flöde nära dig: slowmotion-roterande Longines, svävande i mörkt rum med höstbruna guldtoner i bakgrunden, blurrat perspektiv, och jazztrumpet - ”DM for the full story”.

tycker 25k är väl mycket, då är man nästan och nosar på en dålig 35mm tre tacche. Tror snarare typ 10-15k iom patinan på tavlan inte är riktigt i linje med det sydeuropeiska handlare brukar hypa :)

tycker 25k är väl mycket, då är man nästan och nosar på en dålig 35mm tre tacche. Tror snarare typ 10-15k iom patinan på tavlan inte är riktigt i linje med det sydeuropeiska handlare brukar hypa :)

Ja, du kan säkert ha rätt. Var väl inte helt och hållet seriös i min kommentar.
Men bilderna är ju riktigt tråkiga och i rätt ljus/med rätt bildbehandling tror jag tavlan kommer att göra sig väldigt bra.

Håller med! Den såldes för ca 13-15 förra vändan men det verkar som att köparen inte har betalat. Så den ligger ute igen

Ah fan.
Det låter billigt. Sålde min för typ 11k för två och en halv evighet sedan. Den hade ju en jämförelsevis skittråkig tavla.
Kanske bara ska brösta att jag nu hostat ur mig 25k och plocka hem den om den nu landar kring hälften. ;)

Synd att Tradera inte tar det mer seriöst på budgivare som inte fullföljer sin del efter auktion.

Inte helt lätt att göra särskilt mycket åt.
Är inte våldsamt insatt, men vilka krav ställs på utländska budgivare vid registrering?
För svenskar (och en del andra?) lär det ju vara någon BankID-lösning, men för köpare utanför denna sfär är det free for all? D.v.s. att även om man missbrukar det så pass att man blir avstängd så kan man bara starta upp ett nytt konto?
Det kommer ju alltid att vara ganska besvärligt att kräva pengar från någon som inte vill betala. Inte värt det för Tradera.
Har alltid varit nyfiken på hur man ens löser sådant vid faktiska slagauktioner (som ju är undantagna distansköplagen). Känns knappt värt det där heller.
Sorry för off topic!

Inte helt lätt att göra särskilt mycket åt.
Är inte våldsamt insatt, men vilka krav ställs på utländska budgivare vid registrering?
För svenskar (och en del andra?) lär det ju vara någon BankID-lösning, men för köpare utanför denna sfär är det free for all? D.v.s. att även om man missbrukar det så pass att man blir avstängd så kan man bara starta upp ett nytt konto?
Det kommer ju alltid att vara ganska besvärligt att kräva pengar från någon som inte vill betala. Inte värt det för Tradera.
Har alltid varit nyfiken på hur man ens löser sådant vid faktiska slagauktioner (som ju är undantagna distansköplagen). Känns knappt värt det där heller.
Sorry för off topic!
Instämmer. Om man jämför med tex Kaplans, pantbanken, auctionnet så är de väldigt tydliga med att de kommer kräva pengar yada yada(faktura/inkasso?) mm.

Instämmer. Om man jämför med tex Kaplans, pantbanken, auctionnet så är de väldigt tydliga med att de kommer kräva pengar yada yada(faktura/inkasso?) mm.
Mm... Men jag antar det jag fiskar efter är - Gör de?
Det känns spontant som att det är mer bekymmer än det är värt att försöka kräva in pengar från utländska budgivare.
Jag tror att det generellt sett bara släpps. Och när det kommer till Auctionet och Pantbanken så är det ju (nästan) uteslutande webbauktioner och då går ju alla Europeiska köpare under nåt slags "distansköpslagsparaply", så vilka möjligheter har de egentligen.
Missförstå mig rätt - det är ju en ganska shit situation och jag tror verkligen att Tradera är milsvida mer utsatt än mer seriösa aktörer.

Bra gissat, men ändå övre spannet. 14k slutade den på. 🙂
Personen som budade 14 000 kr har inte betalat än. På torsdagen bad han mig vänta till söndag med betalningen eftersom han kommer att bjuda på en annan Longines-klocka som jag säljer på Tradera. Igår svarade han att han skulle betala idag. Idag slutade han svara. Jag förstår inte varför folk buda och inte slutföra transaktionen? De två vinnande budgivarna är klockhandlare, en från Belgien, den andra från Sverige.

Personen som budade 14 000 kr har inte betalat än. På torsdagen bad han mig vänta till söndag med betalningen eftersom han kommer att bjuda på en annan Longines-klocka som jag säljer på Tradera. Igår svarade han att han skulle betala idag. Idag slutade han svara. Jag förstår inte varför folk buda och inte slutföra transaktionen? De två vinnande budgivarna är klockhandlare, en från Belgien, den andra från Sverige.

Ja, det är uselt. Med det sagt kanske du ändå får betalt i slutändan. Hoppas, för din skull. Har sett att många begär ”betalning inom 3 dagar”, antagligen luttrade. Men hur fungerar det egentligen, skulle det räknas som bindande?

Ja, det är uselt. Med det sagt kanske du ändå får betalt i slutändan. Hoppas, för din skull. Har sett att många begär ”betalning inom 3 dagar”, antagligen luttrade. Men hur fungerar det egentligen, skulle det räknas som bindande?

Jag reagerar inte förrän Tradera skickar en påminnelse till köparen om obetalda varor. Den här klockan var på den första auktionen i två veckor, sedan bad auktionsvinnaren om en veckas betalningsförsening. När jag gick med på det, skrev han på sista dagen att han inte hade det beloppet. Klockan var på auktionen för andra gången, två veckor, och sedan bad auktionsvinnaren om betalningsförsening eftersom han vill bjuda på en annan Longines, som jag säljer på Tradera, om några dagar. Jag tror att jag behåller den här klockan, eftersom den inte vill gå till en annan ägare.

Senast ändrad:
Beklagar, riktigt segt.

Tillbaka
Topp