• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sant, den sitter inte ihop på ett ställe. Å andra sidan följer det med extra länkbitar och jag har smala handleder.
Hm får klämma på den ordentligt när den kommer fram. Är det ihop plock från annan Santos är det väl ok, så länge den håller.
Gör så, lägg gärna upp bilder här om du funderar på något när du har den i handen. Du ser att alla länkbitarna till höger på bilden har slitsar och är därför avtagbara. De du ser på vänster sida har det inte och är därför inte avtagbara. De närmast spännet lär dock ha slitsar.
 

martaSM30

Audemars
Så har Santosen landat, länken verkar vara lite knepig men kanske inte helt utom räddning. Medföljande servicedokum säger att länken är reparerad, förstår dock inte varför inte alla länkar är justerbara🤷🏼‍♀️.
Första steg är att se ifall den går att korta tillräckligt. Försökte komma åt den lilla sprinten i slitsen men har liksom inget spel att kunna skjuta den år sidan. Youtube verkar helt befriat på 80-tals Santosar - någon som har tips?🙂
EB8884CD-A1ED-4657-BE8A-0C8DCBF8DBFC.jpeg
D131F461-25E9-4A58-BB17-629A96F506FE.jpeg
`
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Så har Santosen landat, länken verkar vara lite knepig men kanske inte helt utom räddning. Medföljande servicedokum säger att länken är reparerad, förstår dock inte varför inte alla länkar är justerbara🤷🏼‍♀️.
Första steg är att se ifall den går att korta tillräckligt. Försökte komma åt den lilla sprinten i slitsen men har liksom inget spel att kunna skjuta den år sidan. Youtube verkar helt befriat på 80-tals Santosar - någon som har tips?🙂
EB8884CD-A1ED-4657-BE8A-0C8DCBF8DBFC.jpeg
D131F461-25E9-4A58-BB17-629A96F506FE.jpeg
`
Finns en del förklaringar (i andra Cartierråden, kanske) om hur man gör. @Aurum har väl skrivit om det.
Men det är pilligt.

/B
 

evki

Audemars
2-Faktor

Jag använder den minsta nålen vi har i sykitet och drar länkbiten bakåt så mycket som det går (ingen våld) så att man kommer åt sprinten. När du har lyckats att trycka in den något kommer länkbiten att röra sig i sidled precis tillräckligt för att inte längre låsas av sprinten när du drar ut nålen. Hoppas det hjälper.
 

martaSM30

Audemars
Jag använder den minsta nålen vi har i sykitet och drar länkbiten bakåt så mycket som det går (ingen våld) så att man kommer åt sprinten. När du har lyckats att trycka in den något kommer länkbiten att röra sig i sidled precis tillräckligt för att inte längre låsas av sprinten när du drar ut nålen. Hoppas det hjälper.
Jag fick till det med en säkerhetsnål. Bra kvällspyssel😊Tack!
 

martaSM30

Audemars
Jodå, den gick att få ihop för en smal handled efter lite pysslande med en säkerhetsnål :)
9EDEFC46-221E-4CC3-9F2D-AA837881B46D.jpeg

Den dåliga länkbiten gick inte att ta bort, däremot kombinera med en annan vilket gav bättre fäste. Med en kläm av tången :nailbiting: sitter den nu ordentligt. Låset hamnar inte helt under, utan på sidan, på den platta biten av handleden. Funkar bättre än man kan tro.
En härjad klocka men ändå härlig:)

Fick med dokumentation:
0CD99697-54EE-4204-8B03-DFFC4DC15866.jpeg

80 meter, det ni!
Har sett denna modell säljas som VLC, Vendome och Ronde men Cartier själva skrivet (Santos) Vendome. Enligt Google betyder det säljande på franska:woot:.
C1DFCDC5-E3A0-467F-A743-66CD9AF05B85.jpeg

Nu är ju min lite härjad så inte lika tydligt men i original skick är en snygg detalj kombinationen av borstat och polerat. Plana ytor är borstade och rundade kanter polerade. Får se hur jag gör med min.
C22C8B60-CA9B-471C-B938-0086534C1E77.jpeg

Jag har aldrig sett vilket groovy typsnitt det är på Cartier!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jodå, den gick att få ihop för en smal handled efter lite pysslande med en säkerhetsnål :)
9EDEFC46-221E-4CC3-9F2D-AA837881B46D.jpeg

Den dåliga länkbiten gick inte att ta bort, däremot kombinera med en annan vilket gav bättre fäste. Med en kläm av tången :nailbiting: sitter den nu ordentligt. Låset hamnar inte helt under, utan på sidan, på den platta biten av handleden. Funkar bättre än man kan tro.
En härjad klocka men ändå härlig:)

Fick med dokumentation:
0CD99697-54EE-4204-8B03-DFFC4DC15866.jpeg

80 meter, det ni!
Har sett denna modell säljas som VLC, Vendome och Ronde men Cartier själva skrivet (Santos) Vendome. Enligt Google betyder det säljande på franska:woot:.
C1DFCDC5-E3A0-467F-A743-66CD9AF05B85.jpeg

Nu är ju min lite härjad så inte lika tydligt men i original skick är en snygg detalj kombinationen av borstat och polerat. Plana ytor är borstade och rundade kanter polerade. Får se hur jag gör med min.
C22C8B60-CA9B-471C-B938-0086534C1E77.jpeg

Jag har aldrig sett vilket groovy typsnitt det är på Cartier!
Kan du inte bara ändra håll på viklåset och sedan byta ändorna?
 

martaSM30

Audemars
Kommer skicka iväg min Vendome på service, klurar på borstning av glasringen. Är grymt snyggt i nyskick mot det som ska vara polerat men med sleten klocka i övrigt är jag kluven. Kanske snyggare att låta hela klockan vara jämt sliten. Vad säger vintagerävarna?
A1EC1FF6-E548-49F2-B1AE-975566FCA44B.jpeg
 

Cesura

Cartier
Kommer skicka iväg min Vendome på service, klurar på borstning av glasringen. Är grymt snyggt i nyskick mot det som ska vara polerat men med sleten klocka i övrigt är jag kluven. Kanske snyggare att låta hela klockan vara jämt sliten. Vad säger vintagerävarna?
Tycker verkligen att du ska låta ringen vara av två anledningar:
1. Jämnt slitage är bättre för helhetsintrycket
2. Den relativa mattheten som ringen har nu matchar bättre med skruvhuvudena i länken.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kommer skicka iväg min Vendome på service, klurar på borstning av glasringen. Är grymt snyggt i nyskick mot det som ska vara polerat men med sleten klocka i övrigt är jag kluven. Kanske snyggare att låta hela klockan vara jämt sliten. Vad säger vintagerävarna?
A1EC1FF6-E548-49F2-B1AE-975566FCA44B.jpeg
Att bara borsta glasringen är en tämligen enkel sak för en urmakare. Iom guld lär den snart bli repig igen snart och "blenda" med övrigt på klockan. Jag lät göra det med fruns two tone Royal Oak där glasringen i guld blivit blank och tappat mycket av det karakteristiska i RO. Det hade varit för avancerat/dyrt att låta polera hela klockan, så det här var ett sätt att få till en qiuck fix så att den såg ok ut.
 

martaSM30

Audemars
Att bara borsta glasringen är en tämligen enkel sak för en urmakare. Iom guld lär den snart bli repig igen snart och "blenda" med övrigt på klockan. Jag lät göra det med fruns two tone Royal Oak där glasringen i guld blivit blank och tappat mycket av det karakteristiska i RO. Det hade varit för avancerat/dyrt att låta polera hela klockan, så det här var ett sätt att få till en qiuck fix så att den såg ok ut.
Du kanske redan postat men jag kan inte hitta - du får gärna slänga upp en bild på frugans RO! I lämplig tråd☺️
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du kanske redan postat men jag kan inte hitta - du får gärna slänga upp en bild på frugans RO! I lämplig tråd☺️
Före;

I dagsläget (poleringen gjordes för två år sedan?). Ursäkta dåliga foton tagna under köksfläkten!
A5E054BA-78DE-40C6-8E7C-66950917CAE0.jpeg
640AF67B-CC7D-4182-A3E0-58F062236DCD.jpeg


Och för att inte sabba Cartiertråden helt, så en av hennes Cartier (Santos Rondo?)
40D2CE8C-66AE-47C1-B38B-49E31E20569E.jpeg
 

martaSM30

Audemars
Före;

I dagsläget (poleringen gjordes för två år sedan?). Ursäkta dåliga foton tagna under köksfläkten!
A5E054BA-78DE-40C6-8E7C-66950917CAE0.jpeg
640AF67B-CC7D-4182-A3E0-58F062236DCD.jpeg


Och för att inte sabba Cartiertråden helt, så en av hennes Cartier (Santos Rondo?)
40D2CE8C-66AE-47C1-B38B-49E31E20569E.jpeg
Hm ja det tål att funderas på! När borstningen är en del av utseendet men samtidigt ska smälta ihop med resten av klockan. Men vad härligt det är med använda klockor🙂
Tack för input o bilder!
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Måste väl säga att den här tråden har fått upp mina ögon för Cartier. Tack!

Gillar flera av deras klassiker helt plötsligt och jag uppskattar vad jag ser som varumärkets "unisex"-design. Medveten av dem eller inte spelar egentligen ingen roll.

Så jag slog på (viss) chans till på en härom veckan. Viss chans = om inte min fru vill ha den i julklapp så vill jag det... ;-) Helgarderad med andra ord!

Dagens Pasha med liknande design är som jag förstår det 35 eller 40 (41?) millimeter. Den här är 38 vilket jag tycker fyller all unisex-funktion som behövs utifrån rådande storleksmode för kvinnor och är perfekt för mig. Personligen skulle jag nog föredra att ha den på läder.

Har inte fått hem den än men en service kommer den att få. Sedan får vi se om den kommer sitta på länk eller på läder. Gerald Genta, tritium, guilloche, verkets bearbetning, cert, box, etc. gör den extra trevlig. Priset... Jag gick på magkänsla. Tittade på vad dagens kostar och räknade in en service. Känns överkomligt.

PS - om det var ni som fick in mig på spåret så var det den här annonsens bilder som avgjorde det här inköpet:



51615303514_2760d0c048_h.jpg

51615303554_5715bd5b77_k.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Måste väl säga att den här tråden har fått upp mina ögon för Cartier. Tack!

Gillar flera av deras klassiker helt plötsligt och jag uppskattar vad jag ser som varumärkets "unisex"-design. Medveten av dem eller inte spelar egentligen ingen roll.

Så jag slog på (viss) chans till på en härom veckan. Viss chans = om inte min fru vill ha den i julklapp så vill jag det... ;-) Helgarderad med andra ord!

Dagens Pasha med liknande design är som jag förstår det 35 eller 40 (41?) millimeter. Den här är 38 vilket jag tycker fyller all unisex-funktion som behövs utifrån rådande storleksmode för kvinnor och är perfekt för mig. Personligen skulle jag nog föredra att ha den på läder.

Har inte fått hem den än men en service kommer den att få. Sedan får vi se om den kommer sitta på länk eller på läder. Tritium, guilloche, verkets bearbetning, cert, box, etc. gör den extra trevlig. Priset... Jag gick på magkänsla. Tittade på vad dagens kostar och räknade in en service. Känns överkomligt.

PS - om det var ni som fick in mig på spåret så var det den här annonsen som avgjorde det här inköpet:



51615303514_2760d0c048_h.jpg

51615303554_5715bd5b77_k.jpg
Kul! Tycker den bärs stort för sina 38,5 mm. Har en i guld som sommarbeater. Perfekt för mig hade varit 36 med samma tavla men den finns tyvärr inte. Tyvärr verkar Cartier ha svårt att återapplicera färgen i ringen.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Kul! Tycker den bärs stort för sina 38,5 mm. Har en i guld som sommarbeater. Perfekt för mig hade varit 36 med samma tavla men den finns tyvärr inte. Tyvärr verkar Cartier ha svårt att återapplicera färgen i ringen.

Applicera färgen kan jag göra om det krävs. Jag kontaktade Nymans Västerås kring service och deras "Cartier-urmakare" sade att den här modellen får de inte göra själva utan den skickas till Cartier för service. När jag har den i min hand gör jag en utvärdering om huruvida den kommer att lämnas dit eller om jag låter någon av mina inhemska urmakar-favoriter ta hand om verket och att jag då (som jag ofta brukar) själv tar hand om boett och länk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Applicera färgen kan jag göra om det krävs. Jag kontaktade Nymans Västerås kring service och deras "Cartier-urmakare" sade att den här modellen får de inte göra själva utan den skickas till Cartier för service. När jag har den i min hand gör jag en utvärdering om huruvida den kommer att lämnas dit eller om jag låter någon av mina inhemska urmakar-favoriter ta hand om verket och att jag då (som jag ofta brukar) själv tar hand om boett och länk.
Man kontaktar annars med fördel Cartiers egna butik i sthlm, brukar vara trevligare, snabbare och billigare än AD. Tyvärr har de misslyckats med just färgen i ringen.
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Undrar vad som är problemet... Du som sett de misslyckade - har de kladdat eller helt enkelt inte fyllt i?
 

Räv

Cartier
2-Faktor
OK - om ringen är (för) mycket polerad eller sliten kan det vara svårt. Vi får se när jag har den. Skulle det visa sig vara så att en ifyllnad inte kan räknas att bli bra kommer jag istället att ta bort all färg.

edit och PS - I och med prylarna som hänger med uppfattar jag den här som en trolig "en-ägare-klocka" och har därför viss förhoppning om att den är ganska orörd (opolerad).
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Just nu känns det här som ett mycket bra köp.

Fick hem den idag och förutom det som stod i auktionsbeskrivningen kring cert, etc. medföljde även en handling i original från Nymans UR på "service/renovering" och "täthetsservice" men - och det är trevligt - polering var ej ikryssat. Den fick alltså en service 2010. Så det är dags igen. Ursprungligen såld av Cartier: s butik på Rodeo Drive, Beverly Hills...

51629027115_d2c6c38340_k.jpg

51629027095_79501d535c_k.jpg

51628392883_d14ec67e48_h.jpg

51628823929_16b99705fe_h.jpg

51628172081_3d8f538a2d_k.jpg

51629026805_c92dcfcb91_k.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Just nu känns det här som ett mycket bra köp.

Fick hem den idag och förutom det som stod i auktionsbeskrivningen kring cert, etc. medföljde även en handling i original från Nymans UR på "service/renovering" och "täthetsservice" men - och det är trevligt - polering var ej ikryssat. Den fick alltså en service 2010. Så det är dags igen. Ursprungligen såld av Cartier: s butik på Rodeo Drive, Beverly Hills...

51629027115_d2c6c38340_k.jpg

51629027095_79501d535c_k.jpg

51628392883_d14ec67e48_h.jpg

51628823929_16b99705fe_h.jpg

51628172081_3d8f538a2d_k.jpg

51629026805_c92dcfcb91_k.jpg

Bra köp! Pasha är lite utav en favorit. Modellen är verkligen inte jag men skulle gärna bära en mest hela tiden.
 
Topp