Man blir jobbigt sugen på att uppgradera varje gång man ser din...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Man blir jobbigt sugen på att uppgradera varje gång man ser din...
Du får börja med att bestämma dig för vilken modell du är intresserad av. Den enda som är lite vintage enligt mig är den första kantiga automatiska santosen på 29 mm.Blivit ruskigt sugen på en Santos i stål. Ett ur med verklig historisk proveniens och som skulle kunna utgöra en kul motvikt mot samlingens bjässe, 47mm Panerai (med minst lika spännande proveniens). För en total nybörjare på Cartier - hur ser tillgången ut på Santos från pre-2000? Vad kan man tänkas behöva betala för ett ok bruksex? Några key give-aways att se efter?
Låter som en vettig start. 29mm är det jag lockas av. Hur är det med referensnummer på Cartier?Du får börja med att bestämma dig för vilken modell du är intresserad av. Den enda som är lite vintage enligt mig är den första kantiga automatiska santosen på 29 mm.
DåligtLåter som en vettig start. 29mm är det jag lockas av. Hur är det med referensnummer på Cartier?
Spännande
Ja Cartier är en väldigt spännande värld. Tänkte buda hem denna med Jaeger-verk för cirka ett år sedan men fegade ur trots att den verkar vara genuin.Spännande
Galbee betyder konturerad, vad det nu innebär när det kommer till Santos.Blivit sugen jag med @PJW - också Santos, stål, 29mm. Plötsligt har jag börjat uppskatta dess estetik och desto mer nu när man vet lite om Cartiers historia.
Har en fråga; vad är Santos ”Galbee”? Är det vad den klassiska Santosen kallas, eller heter den något annat?
Alright, tack! Någon som vet vad det innebär för just Cartier?Galbee betyder konturerad, vad det nu innebär när det kommer till Santos.
Galbee innebär att klockan är böjd/kurvad för att bättre passa handleden.Alright, tack! Någon som vet vad det innebär för just Cartier?
Aha, tack!Galbee innebär att klockan är böjd/kurvad för att bättre passa handleden.
Blivit sugen jag med @PJW
Har en fråga; vad är Santos ”Galbee”? Är det vad den klassiska Santosen kallas, eller heter den något annat?
Äntligen! Stort grattisJag bytte till mig denna...
Men den är inlämnad på service innan jag ens hann ta en egen bild, här på kompisens svärmors handled.
Ah tack, får grotta ner mig känner jag...Santos är ett samlingsnamn för flera olika modeller, en kollektion som har ett liknande formspråk med andra ord.
Den första ur Santos-kollektionen var Dumont. En pilotklocka i grund och botten, namngiven efter piloten Alberto Santos-Dumont, 1904.
Men likt många andra klockor i historien, så ändras deras användningsområde till något annat.
Vill man lära sig mer om Alberto så kan man se denna dokumentär:
Tror Cartier kallade min 79 i helguld galbee. Så den benämningen kommer inte hjälpa i sökningarna iaf.Blivit sugen jag med @PJW - också Santos, stål, 29mm. Plötsligt har jag börjat uppskatta dess estetik och desto mer nu när man vet lite om Cartiers historia.
Grymt läcker!Ca 1990 får väl räknas som semivintage...
Cartier Santos 29 mm
Det ser mycket bra ut Psykel, ser ut att bara rätt tjocklek vid infästning. Sedan är det ju en smakfråga om resterande tunnhet och även avsmalning, olika effekter uppnås.Det tog nästan tre veckor, men äntligen fick jag hem klockband von Deutschland!
Ursäkta superdassig köksbelysning... Bättre foto kommer i morgon!
Före, slitet (präglat?) krokodilband i damlängd.
Efter, shiny nytt band i strutsbensläder, som jag personligen tycker ser ut som nåt slags dinosaurieläder!
Helnöjd, men det är något styvt... Får mjuka upp det lite i kväll. Vad tycks, @Rozzy, @Aurum? Bra tjocklek, med hänvisning till vår diskussion kring detta.
Edit: på handleden.
Tack för tipset, ska se om jag kan få det lite mjukare. Bandet är för övrigt ca 3,5mm tjockt hela vägen. 17x16mm, med Cartier originalspänne.Det ser mycket bra ut Psykel, ser ut att bara rätt tjocklek vid infästning. Sedan är det ju en smakfråga om resterande tunnhet och även avsmalning, olika effekter uppnås.
Dra bandet försiktigt över en kant (med nedsidan mot en bordsskiva tex) fram och tillbaka för att mjuka upp och forma bandet. Smörj in bandet med lite läderbaksam också så ska du se att det inte känns lika stelt.