• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

_2081591.JPG
Man blir jobbigt sugen på att uppgradera varje gång man ser din...

Blivit ruskigt sugen på en Santos i stål. Ett ur med verklig historisk proveniens och som skulle kunna utgöra en kul motvikt mot samlingens bjässe, 47mm Panerai (med minst lika spännande proveniens). För en total nybörjare på Cartier - hur ser tillgången ut på Santos från pre-2000? Vad kan man tänkas behöva betala för ett ok bruksex? Några key give-aways att se efter?

Blivit ruskigt sugen på en Santos i stål. Ett ur med verklig historisk proveniens och som skulle kunna utgöra en kul motvikt mot samlingens bjässe, 47mm Panerai (med minst lika spännande proveniens). För en total nybörjare på Cartier - hur ser tillgången ut på Santos från pre-2000? Vad kan man tänkas behöva betala för ett ok bruksex? Några key give-aways att se efter?
Du får börja med att bestämma dig för vilken modell du är intresserad av. Den enda som är lite vintage enligt mig är den första kantiga automatiska santosen på 29 mm.

Du får börja med att bestämma dig för vilken modell du är intresserad av. Den enda som är lite vintage enligt mig är den första kantiga automatiska santosen på 29 mm.
Låter som en vettig start. 29mm är det jag lockas av. Hur är det med referensnummer på Cartier?

• Like
Reactions: JLW
Blivit sugen jag med @PJW - också Santos, stål, 29mm. Plötsligt har jag börjat uppskatta dess estetik och desto mer nu när man vet lite om Cartiers historia.

Har en fråga; vad är Santos ”Galbee”? Är det vad den klassiska Santosen kallas, eller heter den något annat?

• Like
Reactions: PJW
Blivit sugen jag med @PJW - också Santos, stål, 29mm. Plötsligt har jag börjat uppskatta dess estetik och desto mer nu när man vet lite om Cartiers historia.

Har en fråga; vad är Santos ”Galbee”? Är det vad den klassiska Santosen kallas, eller heter den något annat?
Galbee betyder konturerad, vad det nu innebär när det kommer till Santos.

Blivit sugen jag med @PJW

Santos är ett samlingsnamn för flera olika modeller, en kollektion som har ett liknande formspråk med andra ord.

Den första ur Santos-kollektionen var Dumont. En pilotklocka i grund och botten, namngiven efter piloten Alberto Santos-Dumont, 1904.
IMG_3654.JPG

Men likt många andra klockor i historien, så ändras deras användningsområde till något annat.

Vill man lära sig mer om Alberto så kan man se denna dokumentär:

Santos är ett samlingsnamn för flera olika modeller, en kollektion som har ett liknande formspråk med andra ord.

Den första ur Santos-kollektionen var Dumont. En pilotklocka i grund och botten, namngiven efter piloten Alberto Santos-Dumont, 1904.
IMG_3654.JPG

Men likt många andra klockor i historien, så ändras deras användningsområde till något annat.

Vill man lära sig mer om Alberto så kan man se denna dokumentär:
Ah tack, får grotta ner mig känner jag...

Tror Cartier kallade min 79 i helguld galbee. Så den benämningen kommer inte hjälpa i sökningarna iaf.

Brukar tycka att Santos länk är halva grejen med klockan, men Santos på skinnband är riktigt läckert. Åtminstone dessa vintagemodeller.

Det tog nästan tre veckor, men äntligen fick jag hem klockband von Deutschland!
Ursäkta superdassig köksbelysning... Bättre foto kommer i morgon!
Före, slitet (präglat?) krokodilband i damlängd.
8E6A2A2C-4DE8-4A9C-89B6-987C80713102.jpeg

Efter, shiny nytt band i strutsbensläder, som jag personligen tycker ser ut som nåt slags dinosaurieläder! :D
Helnöjd, men det är något styvt... Får mjuka upp det lite i kväll. Vad tycks, @Rozzy, @Aurum? Bra tjocklek, med hänvisning till vår diskussion kring detta.
8EAC3F56-5279-42CC-B3C9-E95976DE5422.jpeg

Edit: på handleden.
9A879CC8-E39A-4340-9780-74218696C61E.jpeg

Det tog nästan tre veckor, men äntligen fick jag hem klockband von Deutschland!
Ursäkta superdassig köksbelysning... Bättre foto kommer i morgon!
Före, slitet (präglat?) krokodilband i damlängd.
8E6A2A2C-4DE8-4A9C-89B6-987C80713102.jpeg

Efter, shiny nytt band i strutsbensläder, som jag personligen tycker ser ut som nåt slags dinosaurieläder! :D
Helnöjd, men det är något styvt... Får mjuka upp det lite i kväll. Vad tycks, @Rozzy, @Aurum? Bra tjocklek, med hänvisning till vår diskussion kring detta.
8EAC3F56-5279-42CC-B3C9-E95976DE5422.jpeg

Edit: på handleden.
9A879CC8-E39A-4340-9780-74218696C61E.jpeg
Det ser mycket bra ut Psykel, ser ut att bara rätt tjocklek vid infästning. Sedan är det ju en smakfråga om resterande tunnhet och även avsmalning, olika effekter uppnås.
Dra bandet försiktigt över en kant (med nedsidan mot en bordsskiva tex) fram och tillbaka för att mjuka upp och forma bandet. Smörj in bandet med lite läderbaksam också så ska du se att det inte känns lika stelt.

Det ser mycket bra ut Psykel, ser ut att bara rätt tjocklek vid infästning. Sedan är det ju en smakfråga om resterande tunnhet och även avsmalning, olika effekter uppnås.
Dra bandet försiktigt över en kant (med nedsidan mot en bordsskiva tex) fram och tillbaka för att mjuka upp och forma bandet. Smörj in bandet med lite läderbaksam också så ska du se att det inte känns lika stelt.
Tack för tipset, ska se om jag kan få det lite mjukare. Bandet är för övrigt ca 3,5mm tjockt hela vägen. 17x16mm, med Cartier originalspänne.
När jag kikade närmre i det skarpare badrumsljuset såg jag förresten att det är en ganska perfekt färgmatchning med tavlan.

Bättre foto utlovat! Så sjukt nöjd med hur det blev, och strutsbensläder är definitivt ett nytt favoritmaterial! Dinosaurieläder, i princip! :D
Här ser man färgmatchningen bättre. Får se om solen tittar fram senare, så kanske jag kan få ett ordentligt foto i direkt solljus.
9fff9424-48b7-4221-9e3a-f9a00965fa75-jpeg.670062

Så är man en i gänget igen!
Trots att den nästan aldrig användes så är den gamla Vermeilen den klocka jag nästan saknar mest sen den fick gå vidare.
Denna gång blev det en fredagsspontanare på en helguldare.
Ingen aning om jag gjorde något bra eller om jag helt gjort bort mig. @Aurum @Rozzy ?

10855186_fullsize.jpg

Planen är att länken ska bort fortare än askvickt och att det sen ska hängas på något mer ståndsmässigt!
Den kommer också att säljas för att få igen en del av pengarna. Hade inte tänkt lägga dessa pengar på en dressare egentligen.
Bukowskis skrev 68 g totalt - har höftat det till att klockan borde kunna vara ca 30 g, och armbandet resten. Rimligt?
@Strindberg - Köpa guld? ;)

Tillbaka
Topp