• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auktionstips; Cartier Concord 14 k guld 1970-tal, dvs från den gamla skolan
https://online.auktionsverket.se/1712/507491-cartier-concord-14-k-guld-1970-tal/

380507491.jpg
380507491_3.jpg
 
Såg denna bild på nätet. Den är en Santos med ett 9606 serienummer och ett 021 verk vilken borde vara 27mm.... :confused: Utan kronan skulle den mäta 24mm.

397519CD-3497-46C9-8014-8DCC55E7ECB4.jpeg
 
Välbehövd trådbump med dagens klocka! Lite synd att det är knepigt att fånga tavlan på ett rättvist sätt. Prickarna som ser ut som damm är tekniskt sett en skada på urtavlan. Men i direkt solljus ser man tavlans underliggande färg (mässing?) lysa igenom så det ser ut som en stjärnhimmel mot den djupblå tavlan. Riktigt vackert, faktiskt!
bfb2dba6-d1a4-4a5e-80b6-bbba120558fd-jpeg.693863
 
Flikar in en till känd Cartierbärare, Sir Elton John, som i ”I’m still standing” visar upp en Tvåtons-Santos. :)
Detta är nog det tydligaste tillfället - han sportar åtminstone ett par Cartierglasögon också. :)
7081872E-70A4-4655-9C2C-89A6B3619024.png
Det är nog den klocka som jag tycker gör sig bäst i tvåton, tycker jag. Skulle gärna ha en sån nån gång!
Edit: Han verkar även ha burit helgulds-, samt moderna varianter.
evening-party-cartier-in-el-kantaoui-in-tunisia-on-march-31th1983-picture-id110137026

singer-elton-john-talks-to-the-press-before-the-12th-annual-world-picture-id51471010

Edit 2: Reklamjinglar också!
 
Jättefin! Inga problem med missfärgningen. Försiktig puts med lite tandkräm och problemet löst https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-tråden.58022/page-80#post-2145033

Var försiktig dock då guldlagret tunnt på dessa Vermeil
Kanske går att gå på med något lätt slipande, typ tandkräm eller något?

Edit: Tvåa på bollen
Grymt! Då kanske jag budar på den! Sen är det bara den svarta och röda som saknas! Gotta catch ’em all! :D
 
Att köpa alla tavlor blir lite som att samla alla 12 Dirty Dozen, en är inga problem, men att äga alla är lite av en utmaning, bara en titt på C24 gör att är helt förvirrad av utbudet på tavlor.
När det kommer till Must de Tank utan index tror jag nog det är svart, röd, blå och den trefärgade som finns.
 
Har sett Lapis tavlor, rektangulärt trefärgade, som det står "Must de Cartier" på tavlan på. Men det kan vara så att jag är ute och cyklar, och de endast fanns i damstorleken? -Och herrmodellen bara har de du nämner.
Kan ju finnas såna som jag inte känner till, naturligtvis. Sen finns det lite olika varianter på dom olika storlekarna. Kom dock på att det finns en oxblodstavla på herrmodellen också. Nu pratar jag dock endast om tavlorna som bara har logga och är utan index. Finns ett gäng varianter med romerska index också.
 
Har sett Lapis tavlor, rektangulärt trefärgade, som det står "Must de Cartier" på tavlan på. Men det kan vara så att jag är ute och cyklar, och de endast fanns i damstorleken? -Och herrmodellen bara har de du nämner.
Det är falsk lapis, inte äkta sten på dessa. Äkta finns iaf till helgulds-santos. Men stämmer som du säger att det finns fler. Har dock inte koll på alla.
 
Grattis!
Vad tror du om tavlan nu när du sett den på nära håll? Ommålad eller inte?
Ser bra ut, men finns sjukt dåligt med underlag för att bedöma dessa. Trycket är lite sämre än min nyare men finns inget annat tecken på ommålning. De äldre tavlorna verkar sakna märkning i nederkant. Hittade en likadan som påstods vara en 50-talare, kanske stämmer.
fullsizeoutput_92.jpeg
 
Tillbaka
Topp