• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Så är man en i gänget igen!
Trots att den nästan aldrig användes så är den gamla Vermeilen den klocka jag nästan saknar mest sen den fick gå vidare.
Denna gång blev det en fredagsspontanare på en helguldare.
Ingen aning om jag gjorde något bra eller om jag helt gjort bort mig. @Aurum @Rozzy ?

10855186_fullsize.jpg


Planen är att länken ska bort fortare än askvickt och att det sen ska hängas på något mer ståndsmässigt!
Den kommer också att säljas för att få igen en del av pengarna. Hade inte tänkt lägga dessa pengar på en dressare egentligen.
Bukowskis skrev 68 g totalt - har höftat det till att klockan borde kunna vara ca 30 g, och armbandet resten. Rimligt?
@Strindberg - Köpa guld? ;)

Länken är ju tvärfet, behåll! Måfastanksen kom väl bara med kvartsverk, eller? :)
 
Så är man en i gänget igen!
Trots att den nästan aldrig användes så är den gamla Vermeilen den klocka jag nästan saknar mest sen den fick gå vidare.
Denna gång blev det en fredagsspontanare på en helguldare.
Ingen aning om jag gjorde något bra eller om jag helt gjort bort mig. @Aurum @Rozzy ?

10855186_fullsize.jpg


Planen är att länken ska bort fortare än askvickt och att det sen ska hängas på något mer ståndsmässigt!
Den kommer också att säljas för att få igen en del av pengarna. Hade inte tänkt lägga dessa pengar på en dressare egentligen.
Bukowskis skrev 68 g totalt - har höftat det till att klockan borde kunna vara ca 30 g, och armbandet resten. Rimligt?
@Strindberg - Köpa guld? ;)
Cartiertanks i den klassiska herrstorleken är sällan fel. Detta är väl 90-tal och batteri? Min lillebror har en Santos med samma verk, rätt tuff! Mycket nöje och smält ner länken fort!
 
Cartiertanks i den klassiska herrstorleken är sällan fel. Detta är väl 90-tal och batteri? Min lillebror har en Santos med samma verk, rätt tuff! Mycket nöje och smält ner länken fort!

Ser väl äldre ut än 90-tal? Hursom, länken är ju tung.

Jodå. Nittiotal och batteri.
1990 exakt - om man ska tro Bukowskis.

Länken är förhoppningsvis tung. ;)
Men den är fugly as fuck!

10855189_fullsize.jpg
 
Av ren nyfikenhet, Must de-serien har guldplätterade silverboetter, har någon sett en Must de-Tank som de tagit bort guldplätteringen och kört på silver istället?

Speciellt svårt att ta bort den är det är ju inte med elektrolytbaserad teknik, men tänkte om någon faktiskt gjort det också, och vill dela med sig av resultatet.
 
Av ren nyfikenhet, Must de-serien har guldplätterade silverboetter, har någon sett en Must de-Tank som de tagit bort guldplätteringen och kört på silver istället?

Speciellt svårt att ta bort den är det är ju inte med elektrolytbaserad teknik, men tänkte om någon faktiskt gjort det också, och vill dela med sig av resultatet.

Finns såna som inte är pläterade också. Förmodligen enklare att jaga rätt i en sån.
Tror att de finns i både dam och "herr"-storlek.

209-20131119111249_original.jpg
 
Finns såna som inte är pläterade också. Förmodligen enklare att jaga rätt i en sån.
Tror att de finns i både dam och "herr"-storlek.

209-20131119111249_original.jpg

Är det där verkligen .950-silver på bilden ovan? -Om det är silver, ser det ut som sterling eller verksilver, där med är den sannolikt försilvrad och har en tråkig koppar/zink-nyans som framgår under försilvringen likt det på bandhornen. För exempel kan kolla på gamla silverbestick som uppvisar liknande symptom om de faktiskt använts regelbundet.

-Har för mig att de guldplätterade har .950-silver boetter, men jag kan vara ute och cykla och är inte helt säker, rätta mig gärna om jag har fel.
 
Är det där verkligen .950-silver på bilden ovan? -Om det är silver, ser det ut som sterling eller verksilver, där med är den sannolikt försilvrad och har en tråkig koppar/zink-nyans som framgår under försilvringen likt det på bandhornen. För exempel kan kolla på gamla silverbestick som uppvisar liknande symptom om de faktiskt använts regelbundet.

-Har för mig att de guldplätterade har .950-silver boetter, men jag kan vara ute och cykla och är inte helt säker, rätta mig gärna om jag har fel.
.925 är det väl i allmänhet, och ja, de som är i Vermeil är i .925 silver, men det finns även "Electroplated" som är i något annat vad jag har förstått. :)
 
Är det där verkligen .950-silver på bilden ovan? -Om det är silver, ser det ut som sterling eller verksilver, där med är den sannolikt försilvrad och har en tråkig koppar/zink-nyans som framgår under försilvringen likt det på bandhornen. För exempel kan kolla på gamla silverbestick som uppvisar liknande symptom om de faktiskt använts regelbundet.

-Har för mig att de guldplätterade har .950-silver boetter, men jag kan vara ute och cykla och är inte helt säker, rätta mig gärna om jag har fel.
Står på baksidan vad det är för metall om det är ädelmetall iaf.
 
.925 är det väl i allmänhet, och ja, de som är i Vermeil är i .925 silver, men det finns även "Electroplated" som är i något annat vad jag har förstått. :)
Sterlingsilver med andra ord, då har jag fått om bakfoten med .950 på guldplätterade. Då lär eloktrolytbad ej vara ett roligt experiment, då den måste försilvras efteråt.
 
Senast ändrad:
Är det där verkligen .950-silver på bilden ovan? -Om det är silver, ser det ut som sterling eller verksilver, där med är den sannolikt försilvrad och har en tråkig koppar/zink-nyans som framgår under försilvringen likt det på bandhornen. För exempel kan kolla på gamla silverbestick som uppvisar liknande symptom om de faktiskt använts regelbundet.

-Har för mig att de guldplätterade har .950-silver boetter, men jag kan vara ute och cykla och är inte helt säker, rätta mig gärna om jag har fel.
Är det där verkligen .950-silver på bilden ovan? -Om det är silver, ser det ut som sterling eller verksilver, där med är den sannolikt försilvrad och har en tråkig koppar/zink-nyans som framgår under försilvringen likt det på bandhornen. För exempel kan kolla på gamla silverbestick som uppvisar liknande symptom om de faktiskt använts regelbundet.

-Har för mig att de guldplätterade har .950-silver boetter, men jag kan vara ute och cykla och är inte helt säker, rätta mig gärna om jag har fel.
Nyknäppt:
04E97237-370F-4846-AFDA-56760E08813A.jpeg
 
För exempel kan kolla på gamla silverbestick som uppvisar liknande symptom om de faktiskt använts regelbundet.

Nope, silverbestick är solida (i stort sett alltid .830) och kan alltså nötas hål på utan att något "underliggande" kan skönjas.
Har man däremot nysilverbestick så är de elektrolytiskt belagda med en yttepyttetunn silverhinna, över den fula fulmetallen under. De nöts det fram på (och maten börjar smaka mysko).
 
Nope, silverbestick är solida (i stort sett alltid .830) och kan alltså nötas hål på utan att något "underliggande" kan skönjas.
Har man däremot nysilverbestick så är de elektrolytiskt belagda med en yttepyttetunn silverhinna, över den fula fulmetallen under. De nöts det fram på (och maten börjar smaka mysko).

Då är det nysilverbestick jag varit i kontakt med som jag antagit varit gamla, tack för upprättningen @Strindberg. :)
 
77D5EF37-33F4-4912-9225-D06CF55B5AB8.jpeg


Gillar den som fan!
Lutar dock åt att nyttja 14-dagars på denna. För även om den går, och håller tid, så ”hackar” visarna rejält när man ställer tiden.
Något känns knas.

Får se om jag kanske tar den förbi Antikurmakaren och se vad han säger om det hela. För egentligen vill jag inte bli av med den...
 
Senast ändrad:
77D5EF37-33F4-4912-9225-D06CF55B5AB8.jpeg


Gillar den som fan!
Lutar dock åt att nyttja 14-dagars på denna. För även om den går, och håller tid, så ”hackar” visarna rejält när man ställer tiden.
Något känns knas.

Får se om jag kanske tar den förbi Antikurmakaren och se vad han säger om det hela. För egentligen vill jag inte bli av med den...
Ruggigt fin! Grattis! Hoppas det löser sig med visarna. Kanske bara är lite skitigt verk.
 
Om du avser de sista bilderna då är det Santos Dumont som bara kommer i ädla metaller, väldigt tunnt, har ett fint Piaget urverk och ja, är 27mm stora/breda. Väldigt fina som lockar mig. @Aurum har en.

Yes, menade bara sista bilden. Dock är det Frederic Piguet cal 21. Inte Piaget.

Försöker att motstå suget och inte köpa en sån i guld för att komplettera fruhans Tank LC som jag håller på att låna.
 
Yes, menade bara sista bilden. Dock är det Frederic Piguet cal 21. Inte Piaget.

Försöker att motstå suget och inte köpa en sån i guld för att komplettera fruhans Tank LC som jag håller på att låna.
Så är det nog, jag misstog mig. Väldigt fina verk det med. Är det Tank Louis som har Piaget?
 
Tillbaka
Topp