Martin Lovasz
Guld
Jag har noterat att serienummer som jag samlat på Waterking modeller sträcker sig mellan ca 1962-1966 så där hittar vi nog din klocka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kul!Jag har noterat att serienummer som jag samlat på Waterking modeller sträcker sig mellan ca 1962-1966 så där hittar vi nog din klocka.
Tack för infonSerienumret daterar klockan till 1964 och i skall du ha ett 25-36 urverk och boetten är i rostfritt stål.
Välkommen till galenskapenTack för infon
Varför polera?
Kommer att kosta på denna en liten polering har länge varit sugen på en DS.
Hur känsliga är tavlorna på dessa för en tvätt?
Vill få bort lite fula verktygsmärken(?) på boetten plexit är fin fint.Varför polera?
Klockan är ju i ett underbart skick!
Till och med plexit ser ju fint ut!
Jag hade ett helvete med att få bort kronan men den är delad så vid rätt position skall det bara vara att dra ut urverket ur sin boett och kronan stannar kvar. Bifogar en bild.Hej har fick en Certina town and country av en kollega och har genom serie nr fått fram att den är från 1967 och har automatiskt urverk.
Drog igång den första dagen och hade den i fickan, verkar att hålla tiden rätt bra för förmodligen inte varit servad närmsta dencenierna.
Det tråkiga är att det kommit in vatten på åtminstonde tavlan som resulterat i rost.
Min fråga är om att det går att göra något åt tavlan som sitter i, tänker framför allt på fläckarna efter vattnet. Rosten förstår jag själv att det är kört med hemmafix lösningar.
Skulle gärna också få tips på vart man eventuellt kan får tag på en bättre begagnad tavla , har letat på nätet ett par kvällar utan resultat.
Sen undrar jag hur man får bort kronan ur detta verk med "kapslat" urverk ? Tack på förhand
Min Certina, som ni säkert sett till leda(!) råkade ut för tvångspolering för tre år sedan! De få dings och märken som är kvar efter pappas användning kommer att vårdas ömt!Vill få bort lite fula verktygsmärken(?) på boetten plexit är fin fint.
Sitter urverket hårt eller löst? För ofta kan man bända ut motsatta sidan och då skall du kunna se leden för man får lite att jobba med om man drar ut kronan. Är det "115" boetten så sålde jag det sista glaset jag hade.Hej och tack för tipset, det behövdes då jag kollade efter leden Martin pratade om sen provade att dra ut den utan resultat. Ville fråga här först innan man drar sönder något. Men ska prova och vrida i olika positioner innan jag drar då. Finns det någon chans att hitta nya glas till denna klockan eller är det hålla koll på Tradera och EBay som gäller? Tack på förhand för hjälpen
Det finns ett fyrkantigt Certina glas på tradera, vet inte om det är rätt dock http://www.tradera.com/item/190111/276979014/ett-mycket-fint-glas-till-ett-armbandsur-certina-Urverket sitter löst och går få upp en bit på motsatt sida av kronan, ska inspeketera möjligheterna att se leden därifrån. Ja det är 115 boetten, såg att det glaset efterfrågades samma dag som jag fick denna klocka. Surt sa räven men om någon annan sitter på ett är det bara att skicka ett PM
Det finns ett fyrkantigt Certina glas på tradera, vet inte om det är rätt dock http://www.tradera.com/item/190111/276979014/ett-mycket-fint-glas-till-ett-armbandsur-certina-
Glaset passar dock perfekt till min Certina!Inte den tyvärr, 115 har inga avhuggna hörn.
Då argonauten är lite bullig och "70-tal" tror jag att ett tropic sport skulle fungera fint (även om det inte är dykaren). För service skulle jag hört med @Martin Lovasz som är grym på certina om han har tid.Har en Certina Argonaut automat med röd tavla som jag skulle vara tacksam om att få lite tips och råd kring. Den är i NOS skick
men bandet (vet ej om det är Certina orginal) börjar bli rätt torrt och skulle helst bytas. Skulle vara oerhört tacksam
för lite ideer vilket armband som skulle göra sig bra på denna klocka, gärna en länk till var man kan köpa det med.
Bör man hålla sig till orginal Certina band? Har själv funderat på ett svart rally/racing band med röda hål och
eventuellt röd söm. Någon annan som sitter på denna modell av Argonaut med röd tavla?
Sen har jag en annan fråga, finns det någon som är extra insatt på Certina här som skulle kunna serva denna klocka
för en någorlunda rimlig peng. Tänkte rengöring, oljning och smörjning av verket. Är automatisk verk i denna. Anförtror mig hellre
denna klocka till någon här som är kunnig än till någon urmakare jag inte vet så mycket om. Känns viktigt att få en gedigen och bra
service och lite extra omsorg då det är en NOS klocka.
Lägger in en länk till klockan här...
http://www.tradera.com/item/1917/27...ut-280-automatic-mekaniskt-ur-#view-item-main
Mvh
Matte
Då argonauten är lite bullig och "70-tal" tror jag att ett tropic sport skulle fungera fint (även om det inte är dykaren). För service skulle jag hört med @Martin Lovasz som är grym på certina om han har tid.
Dela gärna lite bilder med oss också [/Q
Hur lägger jag in bilder här? Inte klurat ut det...