• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Vad vet vi om denna modell?

14955190704_147ef0043e_b.jpg
 

soundoptics

Breitling
Certina är ofta lite underskattat när det kommer till vintageur. De har tillverkat riktigt välbyggda ur. Tänker främst på DS, double security, som innebar att de var dubbelt skyddade. Både mot vatten och stötar.

Håller med.

Denna klocka har funkat perfekt i nästan 20 år. Ingen service förutom batteribyte. Inga repor på glaset. Minimala repor på stål. Fick det till halva priset eftersom jag hittade en liten repa på ena sidan när jag tittade på den i butiken.
Var aldrig försiktig med denna klocka . Tappat den hårt i golvet några gånger.
Varför i hela friden skulle jag vara ute efter en dyr mekanisk självdragande klocka.....?

18470603256_a3e6718550_b.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag tror att den senaste äkta DS quartz klockan Certina gjorde var DS-4:an i slutet av 70-talet men man fann nog att det inte behövdes någon extra plast ring som skyddar urverket längre men tekniskt sett så är det inte en DS du har och det skiljer inget från den och and andra märkens klockor från perioden, fin är den dock.
 

soundoptics

Breitling
Jag tror att den senaste äkta DS quartz klockan Certina gjorde var DS-4:an i slutet av 70-talet men man fann nog att det inte behövdes någon extra plast ring som skyddar urverket längre men tekniskt sett så är det inte en DS du har och det skiljer inget från den och and andra märkens klockor från perioden, fin är den dock.

Hm.
Läste lite och förstår vad du menar.
Har du något mer tillförlitligt än: http://forum.tz-uk.com/showthread.php?236465-Certina-DS-what-%EDs-the-%B4DS%B4 ?

DS är väl vadhelst Certina bestämmer att det är eftersom de använder det fortfarande. Jag kan ju säga till någon som kör VW att en egentligen inte gör det för att motorn sitter fram. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Hm.
Läste lite och förstår vad du menar.
Har du något mer tillförlitligt än: http://forum.tz-uk.com/showthread.php?236465-Certina-DS-what-%EDs-the-%B4DS%B4 ?

DS är väl vadhelst Certina bestämmer att det är eftersom de använder det fortfarande. Jag kan ju säga till någon som kör VW att en egentligen inte gör det för att motorn sitter fram. :)
Ja det handlar alltid om vad tillverkaren menar men för oss som har äldre DS, DS-2 och DS-3 klockor så är ringen en del av designen även om det egentligen handlar om funktionen mer än vad den består av. Det är bara det att DS quartz fram tills idag från slutet av 70-talet inte betytt något extra (man la till safirglas dock) jämför med andra klockor trots att funktionen är minst lika bra. Nu finns den i nya mekaniska Certinor vad jag förstår så cirkeln är sluten igen.
 
Topp