• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

B

Banankontakt

Guest
Exakt, när man jämför "före och efter" bilderna verkar det som rena rama trolleriet :)


Eftersom klockan hade ett metalliskt ljud som inte lät bra och var så repig hade jag tänkt försöka serva den själv med rengörning och oljning. Men nu när den blev så fin känns det för skadligt. Det metalliska ljudet är också borta nu, så lite trolleri var det nog! Hmmmm, måste hitta någon annan billig att lära mig på nu! :)
 

Tarkovski

Omega
Bumpar tråden med en Certina Waterking, från 1968 (av serienumret att döma) och manuellt urverk, som nu har kommit i min ägo.

LLrGkV0.jpg
 

Sharp

Breitling
I telefon efter att pratat om att jag tittar på gamla klockor kläckte min morfar att han ärvt en klocka från sin far från runt 1965. Någon som vet vilket typ av band den kan passa med? Var lite sugen att testa ett enfärgat Natoband. Svårt att hitta något som passar med svart, guld och stål tyvärr. Han påstod att det var fullt orginal vilket jag tvivlar på då jag inte hittat något som likar denna. Någon som har något kött på benen?
certinamorfar.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
I telefon efter att pratat om att jag tittar på gamla klockor kläckte min morfar att han ärvt en klocka från sin far från runt 1965. Någon som vet vilket typ av band den kan passa med? Var lite sugen att testa ett enfärgat Natoband. Svårt att hitta något som passar med svart, guld och stål tyvärr. Han påstod att det var fullt orginal vilket jag tvivlar på då jag inte hittat något som likar denna. Någon som har något kött på benen?
certinamorfar.jpg
Ljusbrunt läder typ gris eller liknande vore nog snyggt! Trevlig klocka! :)
 

Olaa

Cartier
Här min fining! Verkligen kvalitetskänsla och närvaro på denna för sin tid dyra klocka. :happyhappy: På dom två sista bilderna så finns stållänken som följde med min klocka, den påstås ha suttit på sedan ny. Intressant att se att liknande länktyp verkar dyka upp på flera andra Certinas i tråden.





 

André L.

Breitling
Min första vintage, nyligen inköpt. Ingen bra koll på klockor, men att döma av serienumret så är den från 1962-63 någonting, i rostfritt stål och guld.
Någon som känner igen den? Vet inte vad det är för modell, eller vad som gjorts med den. Jag gillar den i alla fall :)
IMG_20151105_172926.jpg
 

Vinteras

Omega
Certina är ofta lite underskattat när det kommer till vintageur. De har tillverkat riktigt välbyggda ur. Tänker främst på DS, double security, som innebar att de var dubbelt skyddade. Både mot vatten och stötar. Om ni öppnar en DS ser ni att hela verket är gummiupphängt mha en gul gummiring. Fyll på med era Certinor så folk kan se hur fina ur de tillverkat!

Här är de jag har idag. En batteridriven PH 100M på 36 mm och den bitigare DS-2 Super PH 500M.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
wow, de modellerna har jag aldrig sett.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
2st nya certina i lådan. En DS och en DS2

Lite svårfotad tavla på DS2'an. Tavlan har blått centrum och går mot mörkare och nästan svart i kanterna. Den är skadad och har vad som på rolexspråk skulle kallats spiderweb dial. På rolex är det premium, på certina är det nog tvärt om. :)
20151203_133322-1.jpg

20151203_093941-1.jpg


20151203_105657-1.jpg


DS

20151203_133740-1.jpg

20151203_133746-1.jpg
 

Bilagor

  • 20151203_093941-1.jpg
    20151203_093941-1.jpg
    137.2 KB · Visningar: 37
Senast ändrad:

Maro

Audemars
Ja denna fick jag av min pappa! Han fick den när han fyllde ty 40 tror jag. Kommer säkert aldrig använda men kanske vart kul att få igång igen.

Jag behöver hjälp framöver att hitta en krona, sen kanske den ploppar igång.
Någon som har några tips?
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Babinus

Cartier
Jag har sett en gång en Certina som var oerhört lik Omega Dynamic från 70-talet. Vilken modell är det och har ni något intressant att berätta om den?
 
Topp