• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Certina

Har bara två Certinor och snart bara en.

Men hade jag haft möjlighet skulle mitt fokus varit fler Chronolympics för att komplettera till Regattan. Jag är väldigt förtjust i formerna och färgerna på de klockorna som är så extremt mycket 70-tal. På Chronolympic Regattan är det nästan lite synd att den orangea kronografminutvisaren ligger gömd bakom kronografsekunden när man inte har tidtagningen på. Men färgerna är fantastiska. Duvblå, rött, vitt, orange och som grädde på moset någon nyans av pastell/pistagegrönt på tim- och minutvisare. Subdialen kl6 är timvisning för kronografen, men det var mer än en gång i början som jag trodde att klockan hade stannat då jag tittade ner på klockan och tänkte att det var sekundvisaren. Men det måste vara mitt bästa så kallade loppisfynd då det köptes för en spottstyver på Blocket utifrån en risig bild och en säljare som inte var så sugen på att lämna information om skick eller funktion. Keeper for life hur som helst :)

Argonauten lärde jag mig att tycka om lite för sent. Färgen på tavlan är fantastisk och jag dras ofta åt de matta tavlorna har jag märkt. Även den här skulle man nog kunna kalla för duvblå. Men jag hittade inget band som passade till, så det blev någon timme på handleden som mest och sen ner i lådan. Men nu efter att jag slängde på en gammal BoR så börjar jag fatta. De är med lite fantasi nästan lite tank-känsla vilket hade förstärkts om tavlan hade varit fyrkantig istället för rund.

IMG_20200912_081811.jpg
IMG_20200912_082358.jpg
IMG_20200912_082858.jpg
IMG_20200912_082709.jpg

Senast ändrad:
Haha tydligen! Bra samlat! Men fram med bättre i bild i bra ljus!

@ittam gör det inte! Zacke kommer bara hålla på att kalla oss "SÄÄR-TINOR" osv!
Klart Zacke ska ha en bättre bild, och om han retas vet vi ju att han gärna skulle vilja ha fler än han har:D
Blev visst 49, tror jag hittat alla i samlingen....
CE3DBEAC-E129-4F77-88B7-99C272185C60.jpeg

vet inte om bilden blev speciellt mycket bättre. Dålig kamera och bor i en grotta..
Edit: Den femtionde är på väg, och den hoppas jag kan bli bra..

Senast ändrad:
Klart Zacke ska ha en bättre bild, och om han retas vet vi ju att han gärna skulle vilja ha fler än han har:D

vet inte om bilden blev speciellt mycket bättre. Dålig kamera och bor i en grotta..
Hatten av, jag är bara avis, det är därför jag retas med @Fadershan

Erfarenheter kring Certinas automatverk 25-651? Är eventuellt det verket i en DS som är påväg mot mitt håll (fått googla mig fram hehe). Klockan beskrevs som i fungerande skick och tänker att lite information kring verket alltid är nyttigt.
Certina_25_651.jpg

En trippel Sär-tinor!
IMG_20200913_152341_241.jpg
Den där DSen är ju verklige "to die for" som kidsen på stan säger ;) Men stämmer in i kören att det är en sjukt imponerande tripple!

Imponerande samling! Då vet man ju vad man ska sträva emot :)

Bjuder på en bild på mina Laboror. Från vänster till höger är de ungefär från -43,-44,-45,-50. Visst är det väl rimligt att man har en från varje år? Ser vissa luckor I årtalen som samlaren i mig inte tänkt på förut:)
1D47FA84-4872-43F4-A753-5CD14CDF7CE7.jpeg

Mycket fint!

Tycker den från 1943 har den läckraste boetten.

Jättefina, kul att se! Tänk att man kan tycka så olika Martin :) Jag fördrar stålboetterna både i form och material! :)

Tillbaka
Topp