• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Certina

Jag är en idiot. Klockan har legat i lådan ett tag då den behöver få en service. Kan inte ställa den då den kärvar men var såklart tvungen att ta fram den idag och pilla ändå. När jag skruvade lite på kronan hoppade ena visaren till och en bit lume flög av. Det ser även ut att vara en större spricka i visaren. Sorry för kassa bilder!
167AD7BE-779B-4ADC-A8C1-F38448FB596B.jpeg
CEEED277-1310-4EED-B915-692099364EA7.jpeg
Vad hade ni gjort? Ska man försöka hitta en begagnad visare? Är dessa svåra att få tag i?
@Zacke @Gummo @Aurum

Jag är en idiot. Klockan har legat i lådan ett tag då den behöver få en service. Kan inte ställa den då den kärvar men var såklart tvungen att ta fram den idag och pilla ändå. När jag skruvade lite på kronan hoppade ena visaren till och en bit lume flög av. Det ser även ut att vara en större spricka i visaren. Sorry för kassa bilder!
Vad hade ni gjort? Ska man försöka hitta en begagnad visare? Är dessa svåra att få tag i?
@Zacke @Gummo @Aurum
Känn lugnet! Bara lite lysmasssa som ska på om du inte kan leva med det. Jag skulle höra med Axel på Farfars och höra om han kan lägga på lysmassa på visarna som matchar färgen på index.

@Zacke @Gummo @Aurum
Kolla med Axel, han är duktig och löser det.

Jo, det kan nog vara bra priser men de låg på 700-900 i våras. Såg en för 350:- på blocket, men var för sen...
Skulle vilja ha en för min pappa fick en när han jobbade där, dock hittar han inte sin..

Jo, det kan nog vara bra priser men de låg på 700-900 i våras. Såg en för 350:- på blocket, men var för sen...
Skulle vilja ha en för min pappa fick en när han jobbade där, dock hittar han inte sin..
Ja jo 7-900 är väl det då vanligtvis går för iaf sist jag såg oxå och det är ju nästan oförskämt billigt. Skick spelar ju roll oxå såklart men 2k för en fin låter ju mer rimligt mtp dagens vintagepriser.

Ja jo 7-900 är väl det då vanligtvis går för iaf sist jag såg oxå och det är ju nästan oförskämt billigt. Skick spelar ju roll oxå såklart men 2k för en fin låter ju mer rimligt mtp dagens vintagepriser.
Så den som vann auktionen på en typ NOS idag på tradera lär vara nöjd. 1300:- (det var inte jag)

Köpte en på tratten rätt så billigt, men saknar rotor och glaset är paj, så jag får se vad det slutar på (tyckte jag köpte riktigt billigt, men...).
20200811_113025.jpg

Snyggt jobbat kompis! Iom stålboett så är den ju säkerligen svensksåld och du har räddat en klocka till att få tjäna sitt syfte igen. Labora, riktigt schysst arbetarklocka!
Tack du! Var något skeptisk när jag öppnat locket, allt var brunt av rost, så har säkert varit dränkt. Allt utan bom och uppdragsfjäder gick att rädda, tackar 5.56 för det (även tavlan låg i olja):rolleyes:. Tråkigt bara att toppen på en visare rostat bort, men lite krigsskador får en från -42 ha!

Tack du! Var något skeptisk när jag öppnat locket, allt var brunt av rost, så har säkert varit dränkt. Allt utan bom och uppdragsfjäder gick att rädda, tackar 5.56 för det (även tavlan låg i olja):rolleyes:. Tråkigt bara att toppen på en visare rostat bort, men lite krigsskador får en från -42 ha!
Ja, den där såg riktigt illa ut, men allt får o fixa! Du har ingen bild på urverket före 5-56? För övrigt använde jag just 5-56 igår, för och få loss "Date finger" samt "Date driving wheel" på ett Seiko 7005A. Snygg blev klockan iallafall!

Ja, den där såg riktigt illa ut, men allt får o fixa! Du har ingen bild på urverket före 5-56? För övrigt använde jag just 5-56 igår, för och få loss "Date finger" samt "Date driving wheel" på ett Seiko 7005A. Snygg blev klockan iallafall!
Tack! Var för ivrig att sätta verktygen i den så missade fotografering tyvärr. Och att 5-56 blivit en vän är helt klart, försvinner ju galant vid tvätt...

Tillbaka
Topp